
3-4   2010

IC
R

In
fo

am
ér

ic
a

1
3
7

Digital Television Scenarios

Quality contents in the 
new audiovisual structure

The link between these two variables, television structures and offered 
contents, has been a close constant feature throughout the entire history 
of television. The first as well as the second have been articulated in turn 
in an unseparable weaving between regulation (political) and compe-
tency (economy) between State and market. This happened in the U.S. 
Foundational model, when the anti trust regulation that for decades kept 
the networks under control of most of the broadcasters and demanded 
high production quotas for independent production in prime time hours 
that led to a large degree the genres and formats, time strategies and the 
diminishing role played by innovation. And an even more outstanding 
feature is the initial European model for public television, in which the 
concept of the national role played by public television pedagogical, po-

Enrique Bustamante, Professor 
of Audiovisual Communica-
tion and Advertising at the 
Universidad Complutense 
de Madrid (Spain).

Updated text of the 
Conference presented at 
the III Conference CONTD, 
Valencia 3rd of June 2010 
(Spain).

Enrique Bustamante

The analysis of the analogue blackout in Spain and of its result in terms of 
economic and power structures shows that under a technological pretext 
a Neoliberal counter-reform, that entails threats to public service, cultural 
diversity and ideological pluralism, has been created.

Keywords: Digital Terrestrial Television (DTT), Public Service, Audiovisual 
policy, Audiovisual contents, Regional Television

El análisis del apagón analógico de la televisión en España y de su resultado 
en términos de estructura económica y de poder evidencia que bajo el pre-
texto tecnológico se ha operado una contrarreforma neoliberal que lleva 
consigo graves amenazas para el servicio público, para la diversidad cul-
tural y el pluralismo ideológico.

Palabras clave: Televisión Digital Terrestre (TDT), Servicio Público, Política 
Audiovisual, Contenidos audiovisuales, Televisión Regional

Foto RTVE.



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

litical, social and cultural determined its programming for decades (Bus-
tamante 1999).

Remembering these obvious things is not a useless exercise in an era in 
which the most important decisions are usually determined by economic 
laws, when they are not simply judged to be technological demands. And 
it is of transcendental importance to analyse the digital transitions of the 
television system in recent years in each region or country, frequently 
done with common technical standards and even regionally shared rules 
(such as the European Union), but with substantially different structural 
results, even between neighbouring countries. Delimited by intensive po-
litical and regulatory decisions, which concentrate in short time spans the 
measures that had been taking place in short time spans during decades, 
even with a higher pressure capacity of economic powers, digitalization 
has been the chance for the States to implant their most relevant options 
in television systems that attempt to constitute, at least ideally, new sta-
ble bases for a medium to long term period (Bustamante 2008). 

Never before did this feature of television shine as much as now being 
Economy-Politics: beneath the dressing of modern technology, under the 
umbrella of pluralism, the generalized promise of universal access to the 
Society of Information, on the supposed neutrality of the switching be-
tween two technologies, key decisions are adopted between the different 
courses that have always been a feature of television policies. Thus, the 
balances are re-established or rather not so balanced between public and 
private elements, between central and regional or local, between public-
ity and pay per view by the user, between competitiveness or oligopoly, 
between distribution and production, between the citizen and the con-
sumer. It had never been so obvious that de-regulation is usually a coun-
ter-synonym of the elimination of laws and regulations, even coherent 
with legislative hyper activity of the States, with a proliferation of rules 
geared preferentially towards the economy and the total market.

As an equally obvious parenthesis, it is necessary to underscore that 
in the history of Cultural Industries, Governments always aspire to to-
tally determine reality in the long term, whereas the transformation of 
the social uses and technologies that enable it and interact with them, 
frequently frustrate such ambitions of eternity. Discounting the fact that 
economy itself has its laws that are not so foreseeable usually and fre-
quently escape political determinations and the interests of the lobbies 
present in them.

Beyond these precautions, the digital transition of television in Spain 
can be perceived as a case book of these processes, as a genuine experi-
mental laboratory developed and apparently consumed in the short time 
span of five years. Thus the public-private paths organized to propitiate 
the analogical black out and the deep structural changes propitiated by 
that trajectory acquire, beyond the official discourse arguments, all its 
potential as a revealer of the forces present and the settings shaped by 
political and economic powers. Without punctual references to the eco-
nomic crisis being understood to be nothing more than secondary factors 
and to a large degree justified by decisional processes that precede it and 
surpass it. Added to this, the consequences can be examined that these 
structural determinators pour into television contents, programming 
strategies, programs, links between propagators-producers that finally 
affect the viewers directly as citizens and users in an identity that is dif-
ficult to isolate (Bustamante 2008).

1
3
8



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

The official balance sheet carried out by the Ministry of Industry and the 
SETSI (State`s Secretary for the Information Society) on the analogic black-
out has presented in a triumphant way the achievement of digital transi-
tion, although the absolute failure of it is forgotten in regional and local 
private frequencies. Consequently, the “TDT. Final 2010 Report” concludes 
the process has ended successfully (Impulsa TDT, 2010). However, as we 
wrote in the Prologue of the book of the Second CONTD workshop, “what 
is being determined in sum is not the happy end of a technological achieve-
ment, the expansion and generalization of digital television, but rather the 
basic contribution that these new networks can do to affect the industry, 
pluralism, the economy and democracy of Spanish society. What will be 
examined in sum in future encounters, is if these potentialities of the televi-
sion medium are used to advantage or if, as the long history of errors and 
failures of the Spanish audiovisual media could lead to forecast, we are on 
the road to a new frustrated encounter with history” (Bustamante 2009; 
Francés 2009).

1. Reformation and counter-reformation 
of the central public service (RTVE)

A note as a brief reminder, it is necessary to remember that the reforma-
tion of the public and audiovisual service in its entirety was a capital issue 
in the voting campaign of Rodriguez Zapatero at the head of the PSOE in 
2004. After the incapacity displayed by all the Spanish governments since 
the transition to democratize and give a coherent regulation to the sector, 
after eight years of conservative and patched regulations of the Aznar gov-
ernments which strengthened in a subreptitious way the private pole and 
bringing RTVE to ruin (loss of prestige in information, extreme marketing, 
financial bankruptcy) the new socialist government presented itself to be 
a firm regenerator of the public space and at the same time a new modern 
way of fulfilling its promises to back and make the analogical blackout take 
place sooner.

The immediate nomination of the Council for the Reform of public title 
state media and the legal projects passed on the base of its Report, un-
derscored the seriousness of this commitment. Thus the law of 17/2006 of 
the 5th of June on public state radio and television was formalized which 
implied a leap in quality with respect to the complete history of RTVE on 
its inheritance as a regime television (Franco) yet also on the model as a 
partisan and disoriented model that it became after democracy reached the 
country during another quarter of a century (as of the Statute of 1980). The 
Government, above all, accepted cutting the umbilical cord that linked it 
to RTVE and its positions of privilege, of power and manipulation. With a 
strict definition of the public service and its missions in framework man-
dates and program contracts, RTVE was gaining a distinctive singularity 
that made it socially legitimate. After the millions in debt it had were as-
sumed by the government (this debt was of over 7.500 million Euros), a 
mixed yet transparent financial model that fitted in with the European doc-
trine, enabled a sustainable economy, dominated by public subsidy and 
complemented by controlled and regressive commercial financing (one 
minute less of publicity/hour each year during a four year period compen-
sated by the State as ceasing profiting) (Bustamante 2006).

This is not the most suitable place to carry out a detailed balance of the 
successes and failures of the state public service since then. But it is neces-

1
3
9



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

sary to point out that the model proved its success in the main parameters: 
in the unusual information independence it achieved, the unprecedented 
initial consensus of the political parties involved, in its healthy financial 
state, in the start of its opening out to internet, in recovery if not leader-
ship in audience ratings. And however, in 2009 the Government imposed 
as urgent a radical change in the RTVE financial model stating that it was 
perfecting its financial independence. This is a complete turnaround that 
smells like a counter reformation. Yet really this 360 degree turn already 
had eloquent indicators preceding it since 2005.

In the first place there was a decision to not grant more than five chan-
nels in TDT to RTVE, in spite of the fact that the reform Council had in-
formed since 2005 to both the Communications State Secretariat as well 
as the Information Society that it considered that the 8 programs were an 
indispensable springboard for RTVE to lead the digital transition. Most of 
the entrepreneurial entities and consumer groups also stated that at that 
time they wanted two complete multiples. Although this apparently did 
not appear to be linked to the settings of the future, the imposition of a 
savage ERE (force adjustement plan, more than four thousand employees 
were dismissed), loudly opposed by the Council in its Report due to dis-
criminatory and irrational criteria by age) by the president of the SEPI (So-
ciedad Estatal de Participaciones Industriales), Martínez Robles, backed by 
the Minister of the Treasury, Pedro Solbes, also revealed that within the 
core of the Government a prevalence was taking place by those preferring, 
without much conscience of what the public service was, a RTVE that was 
cheap and with little social consistency.

Paralisation of the basic projects passed by the Minister Councils and 
favourably underlined by the State Council, the General Audiovisual Law 
and the Law of the Council of Audiovisual Media, were wishing for many 
years a citizens debate and periodically called for by all the parliament op-
positions, was however the signal that the regenerative backing had lost 
steam before it even got off the ground. Surely because of frontal opposition 
by mediatic groups shown against these projects, including groups close to 
the Government which still wanted an unregulated and chaotic system in 
which competitive capacity and benefits were being measured according to 
favouritism, complicity or simply omissions of political power

After three years of paralysis, the urgent law decree no. 8/2009 of the 
28th of August (State Bulletin of 31-8-2009) was the ostentatious signal that 
the time for a counter reform had arrived. Apparently it was just a matter 
of prohibiting publicity, patronage or television sales since the beginning 
of 2010 to guarantee “economic independence” for RTVE and achieve per-
fection of a model that would “enable stable existence and co-habitation” 
with the private sector. To enable this the financing of RTVE was made 
to depend, besides budget subsidies, of part of a canon per use of the fre-
quencies plus a tax on the invoicing of private open and pay channels be-
sides incomes of operators of telecommunications that offered audiovisual 
services.

As opposed to the officialistic mythology surrounding the BBC model, it 
could be debated that the true underlying philosophy beneath this regula-
tion and its intrinsic dangers: for example, dependence by its competitors 
that (it led to which) did not seem to be the best way to insure economic in-
dependence of the public service, or how stable and pacific co existence was 
supposed to happen and which would only be possible if all the publicity 
incomes of RTVE were moved to commercial private channels, which is far 

1
4
0



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

from being secure because in another case the private agents would con-
tinue their predatory aim directed to shrinking the audiences of the public 
sector (the genuine profitable resource); Unforseeable elements of a model 
lacking a genuine financial memory, which could threat the financial situa-
tion of RTVE at any moment, or simply the difficult weaving of these new 
taxes with the European doctrine, as shown by the files opened in Brussels 
immediately afterwards, whose negative decree, above all if it affected the 
tax rate imposed on telecommunications operators, the majority, would 
open up a severe crisis, with almost irreparable consequences in a time of 
strong public debt for the economy of the public service.

Beyond these debates, generally geared around the radical elimination 
of publicity, the decree of 2009 is much more explicit in its intentions: along 
with legal reinforcement of costly missions of the public sector, as opposed 
to the obligation of filling the vacant spaces caused by the absence of pub-
licity (over 8.000 minutes per year) and that of feeding three new digital 
programs, imposes draconian limits to the capacity of RTVE to maintain its 
public influence: practically freezing its expense budget until 2014, mini-
mal ceiling of resources dedicated to hiring sports broadcastings, Malthu-
sian reduction in the premiere showings of feature films hired from “large 
international production companies” and generic prohibitions of “over 
bidding” or “over costing” in program purchasing. Maximum symbolic 
rhetoric, due to its uselessness, directed to the private channels, in the de-
cree the Government prohibits itself to grant over 25 per cent of the state 
frequencies to the public service, right after lowering their percentage from 
50 to 25 per cent (of two chains out of four to two multiples of eight). 

It will be necessary to wait for some time to go by before appreciating 
the devastating consequences of this rigid corset on RTVE and the public 
service in Spain. For the time being, its embarrassing exit of the sharehold-
ers of Euronews (carried out during the presidency of Luis Fernández), 
substituted by Turkey to save a little over two million euros per year, one 
must add the voices of alarm of the new President, Alberto Oliart and his 
demands of new funds to shore up the fitting in of the public service into 
the Society of Information, and all of this without counting on the reduc-
tion in star programs for Channel 2, fused with Canal Cultura, the difficult 
accommodation of the over 300 employees of the publicity department, the 
dismantling of the marketing department that also aided sale of programs 
and rights, today almost paralysed, the impossibility of avoiding commer-
cial patronage and product placement in a market of programs that in-
cludes this as part of its essence (see agreement of the 30th of September of 
the Board of Administration: “Transition Model: Criteria for application of 
the financial law of CRTVE”). An extreme and pathetic case, we have con-
templated a series on the history of publicity in Spain in which producers 
made an effort in the impossible attempt to avoid vision of the brands that 
financed and incarnated the advertising.

This speeded up word for word and radical pattern taken up from the 
Sarkozy model meant, however, a curious import: A socialist government 
copied an ostentatiously right wing government in the “final solution” of 
the public service, including a tricky wink at the perfect model of the BBC 
and the extreme pureness of the public service. But, as sometimes happens 
when importing technological domestic prototypes, the user´s manual 
lacked proper translation.

A recent work published in France by the renowned researcher in com-
munications, Pierre Musso (dean in Rennes, successor of Armand Mat-

1
4
1



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

telart in this position) can offer us notable hints. He analyses (Musso, P. 
2009) what he calls “sarkoberlusconism”, a new Mediterranean model of 
politics and television and its complex articulations: Berlusconi comes into 
politics through television, Sarkozy on the other hand arrives at television 
from politics, especially since he was Minister of Communications in the 
Chirac government. Both, however, from opposing histories, cultivate tele-
politics, based on private channels, on “neo-television” whose neutrality 
they proclaim as opposed to suspicious public radio and television. The 
doctrinal connexion, at any rate, is much more perverse as it is based on 
a neo liberal neo politics which, far from demanding less State, revitalises 
the state role as entrepreneurial, the Company-Nation at the service of the 
“national champions” in the private sectors, the large groups capable of 
defending the national flag in global competence and consequently making 
the Presidents acquire a dominant character as great managers.

Beyond confusing allegations to the BBC or the myths and left wing 
programs of France twenty years ago, Musso dives into the roots of the 
thought that have truly upheld the Copé report and the television reform 
of Sarkozy, both through the works of his main advisors in this field as 
well as those of the presidential speeches on television. Especially notable 
are the writings by Alain Minc (Minc. A 1982) and José Frèches (Frèches J. 
1986) , in which the philosophical basics of the Sarkozy reformation are ex-
plained and anticipated: a pure pedagogic role in state radio and television, 
subordinated once again to be “the voice of France” (like in the times of De 
Gaulle) and thus with directives named and controlled by the government; 
functions of pluralism in the hands of private chains whose groups must 
be enhanced in their size to defend the “national colours” (cultural, or eco-
nomic?) in world competitors. This implies re-thinking the narrow limits 
of the public service and eliminating obstacles (anti monopoly regulation, 
obligations with production, films, viewers) of private actors, removing ob-
stacles to expansion of its marketing power.

The Berlusconi model has different nuances but a unity in goals with 
colleague Sarkozy. Here also, without changing laws, the RAI will suffer 
a backward movement in democracy for decades with delegitimization 
and intromissions of the First Minister himself who however praises the 
neutrality of Mediaset —his own channels— and will back consolidation 
of absolute dominance on the digital stage, including the new pay market 
through the use of de-codifiers subsidized by the State.

Yet, coming back to Spain and its blind import of artifacts, it is interest-
ing to examine this other ghost “user´s manual” that affects the large private 
chains; and which complements and clarifies the implicit message on pub-
lic radio and television, because as stated by Musso, the Sarko-berlusconian 
model has another transcendental leg to stand on, a second de-regulation 
geared to reinforce the market rules for private chains.

2. Private television: an unsustainable system that 
opens out to savage de-regulation

As in decisions for public television, the new private system has its past 
rooted in seriously erroneous political decisions adopted in 2005. Then, af-
ter the “mediatic war” unleashed by the government to increase the number 
of private channels, opposed to the authorisation of open broadcasting by 
Canal Plus and the new appearance of the Sexta channel, made to be an 
example in the press conference of the Press Association of Madrid (15th of 

1
4
2



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

February), the Government negotiated the “digital truce” on the base of 
an “equity” concession of three digital programs for each classical digital 
chain and two additional programs to each new digital chain: in total, 15 
commercial digital channels which, along with the five that RTVE would 
have will total 20 state programs. Worse yet, the Government anticipates 
and binds in an unusual way its decisions for the future and promises that, 
after the digital transition, each private chain will have a complete multi-
ple with four programs that, along with the eight that RTVE would have, 
would total 32 digital state programs plus those foreseen for each autono-
mous region (at least 8) and the over 1.200 local ones. Promises that will be 
confirmed in the Royal Decree 365/2010 of the 26th of March, for assigna-
tion of the TDT multiples after the stopping of analogical broadcasting.

Warnings and alarms that went off from those moments were multiple, 
even in the euphoric climate generated between the private channels. From 
multiple instances that are independent, a warning was that for several 
years such a television system would be non viable, even without any crisis 
looming ahead (Bustamante 2008). And that this structure, compromised 
beforehand due to anticipated promises along with the absence of a genu-
ine audiovisual authority that would be independent, threatened keeping 
out of control the obligations assumed by private licenses at the same time 
as it could frustrate all the promises of diversity, quality and services for 
the society of Information in the digital transition. For several years, those 
responsible disparaged and even criticized those independent opinions, 
accusing them of “breaking the faith” of the analogical blackout. But in 
2009 and 2010 the Government implicitly recognised the frustration of its 
previous policy and propitiated the worst possible remedy: a savage and 
out of control de-regulation of the audiovisual market which led the Span-
ish television system to a loss of balance in favour of the private sector and 
towards a narrow oligopoly in this sector.

In the first place, and after systematic criticism of the de-regulation by 
means of sweeping under the carpet the state budgets used by the Az-
nar governments, the PSOE ruling party creates a regulation as an urgent 
need that would be turned into Law 7/2009 for urgent matters in telecom-
munications, which argues for the need to maintain “transparency and 
pluralism in the television market” yet also the “financial viability” of 
private television, to dismantle the already scarce existing anti-concentra-
tion regulation that prohibited simultaneous actions in two concessions 
of above five per cent. By permitting the fusion between channels which 
did not surpass 27 per cent of the audience (during the previous twelve 
months), with the sole limitations of three private operators in the state 
area of operation and eight digital programs, an unmistakeable message 
was launched pro concentration, and an implicit proclamation was made 
of failure of its attempts to introduce higher ideological and entrepre-
neurial plurality in the television system, as the candidates of the absorp-
tion were precisely the two authorised channels under its mandate, Four 
and Six. The goal sought in opening television plurality and enhancing 
“progressive” channels was forgotten thus benefiting economic reality.

The future panorama for open commercial television in Spain back 
stepped to its origins between 1990 and 2005, with two presumable op-
erators in the open space controlling the private market with an iron fist. 
After the roundabout way inaugurated by the Aznar Government, with 
direct concessions made to his political friends (Veo TV for El Mundo-
Recoletos and Net TV for Vocento), after the attempts by the Zapatero 

1
4
3



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

Government with the polemical opening of the La Sexta channel granted 
to his friends of Mediapro and Globomedia, the story went back to its 
beginnings. With the worsening aggravation that, in the digital setting, 
each one of those ruling operators would have two multiples and eight 
programs as of April 2010; and the historic curiosity of contemplating a 
duopoly reinforced and dominated by two non Spanish groups (Media-
set and D´Agostini), in an unusual situation in Western Europe in which 
television goes hand in hand with national sovereignty. Two groups thus 
difficult to imagine as champions of national culture or Spanish economy 
and as opposed to the remaining private state operators or regional or lo-
cal operators would not be anything less than marginal in the television 
market.

The General Audiovisual Law, (Law 7/2010 of the 31st of March), has 
confirmed the worst forecasts of this counter reformation when design-
ing a brusque and radical de-regulation which in many aspects surpasses 
the liberalisation of the French or Italian private chains. An unmistake-
able package of gifts to the large private groups that severely block the 
future of the Spanish audiovisual system (Bustamante 2010a):

The indirect management of an “essentially public service” is recon-a.  
verted now into services of “economic” general interest”. The conces-
sions consequently are transformed into licenses.

The private licenses, renovated already in 2000 (renovated every ten b.  
years) are extended to fifteen years and are defined as “automatic” ex-
tensions apart from serious faults. Such an unlimited automatic license 
granting in a public property such as the hertzian spectrum, which is 
reminiscent of the lack of care of the suspended Televisa Law of Mexico 
(licenses granted for eternity), has been also pointed out by the Compe-
tency Court as contrary to European doctrine as it impedes free compe-
tency in the future. Besides this, it permits leasing the licenses after two 
years of their concession in fifty per cent of the frequencies although 
further leasing are prohibited.

The obligation to invest 5 percent of annual invoicing in unique c.  
works (films, documentaries, television series) expands to all fictional 
formats. The only legal precaution is to destine 60 per cent of that in-
vestment in unit works (3 percent of the invoicing) coming from the 
European Union of which only 50 per cent (1,5 per cent) is obligatory 
for independent production. A measure that was being requested by 
Telecinco above all, in its frontal rejection of all public service of pri-
vate television.

The legal reading carried out of the latest European Directive for au-d.  
diovisual services (2007/65/CE) previously called television with no 
frontiers, was radically de-regulatory in the LGA pre-project and main-
tains its neo-liberal character in the final law, much more so than the 
interpretation carried out in the remaining European countries: to the 
12 minutes per hour of authorized direct publicity an additional three 
minutes of tele promotion, without counting on self promotion, indi-
rect publicity without limitations (sponsorship, product placement) 
nor telesales. A saturation as strong as this not only goes against user´s 
rights but also the publicity market itself.

1
4
4



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

As in the decree on the new financial model for RTVE, in which a e.  
reference is made to the “beneficiaries” of the elimination of publicity in 
public service, the LGA uses a heretofore new terminology in audiovisu-
al regulatory tradition: the private chains thus have the “right” to public-
ity, sponsorship, tele promotions, product placement. They also have the 
“right” to self regulation, passing codes that would later be demandable 
and compulsory (unthinkable therefore) In such a way that the competen-
cies of the Board of Audiovisual Media (CEMA) not to mention audiovisual 
(cultural content in all media) are cut off, with no real attributes in private 
licensing, limited to unfulfillment cases that are severe or very severe.

3.-Digital proximity television: regional and local, public and private

The situation of autonomous RTV in the 21st century has been quite still 
and inert in general in view of the reformations that reached state audio-
visual sectors. Excluded from the report of the Council for the Reformation 
of 2005 and the subsequent legislation on RTVE (2006), it has hardly been 
affected by even the General Audiovisual Law project which was passed in 
March of 2010 in Parliament, under which in its title IV on public service, 
only foresees a higher precision in the definition of public service and the 
accounting separation to be dealt with by the Regional Governments to 
“normatively, for their area of competence determine the financing of their 
public service in audiovisual communications” as long as this is compat-
ible with the regulation on competencies.

Only just a minority of the Autonomous Regions have undertaken the 
regeneration of their public services in radio and television. Among these 
cases outstanding ones are those of Catalonia which in 2007 passed a new 
law for the Corporación Catalana de Radio y Televisión (Catalonian Cor-
poration for Radio and Television) (BOPC 136, 08-10-2007), with strong de-
governmental regulation with the nomination of its general manager and 
its board of directors (Consell de Govern) elected by the Parliament by two 
thirds of its members and for a six year mandate, and with the signature of 
a program-contract and an assumption of the pending debt (1.046 million 
Euros). However, the later nomination of its directors by the Parliament 
was very polemical when the CAC (2008) report, the unions and press de-
clared that the distribution of the designations by political party quotas 
had been done detrimentally affecting legal provisions on their experience 
and professional competency. 

Equally, Andalusia created a new Law for Radio and Television (BOPA 
780, 14-12-2007) creating the Agency for Public Enterprise for Radio and 
TV in Andalusia with 15 members of the board of directors chosen by the 
Parliament as well as its president, by a majority of three fifths. And later 
passed a commercial code committing itself to self-limit its publicity in 
quantities and formulas (October 2009). But the new General Manager has 
been elected without the votes of the PP party, for a six year duration. In 
Asturias on the other hand, and after a legal reformation, the General Man-
ager was chosen by a very large parliamentary consensus.

In recent years there has been more conflict in the cases of other regional 
radio televisions that have seen their attempts to reform frustrated one way 
or another. In Galicia, for example the two party Government repeatedly 
promised a law that would make the government have less of a hold on 
TVG without this being passed during the past legislation. With the arrival 
of the López Feijoo Government there, accusations of manipulation have 

1
4
5



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

been repeated and the vindication of the opposition of a “grand pact” to 
reform the public service have taken place. In the Balearic islands a simi-
lar situation in the change of Government, the Consell, has announced a 
new law for public Radio and Television but extended the sub-contracts in 
2008 to IB3 for 90 per cent of its programming without touching the model 
plan. 

A separate mention should be made of the extreme cases of public tel-
evisions of Madrid or Valencia, which are object of unceasing and ferocious 
polemics for the past decade and which have in common the explicit project 
of the Partido Popular Governments to privatise them almost entirely, im-
possible today because of legal imperatives. In Madrid, in the context of the 
crumbling in its audience markets and its financial bankruptcy, the direc-
tion of the protests have been carried out by the workers and their unions 
themselves with reports that proved systematic manipulation of the media 
(Union Study Foundation 2007, Union Section of RTVM 2008) and several 
strikes that have had a lot of followers and demands presented in court and 
even the European Parliament against information manipulation (2006). In 
Valencia the RTVV has been at the heart of all the accusations of manipu-
lation for years now and has been closely tied to the Gürtel case in recent 
times via the figure of its ex General Manager.

At any rate, the national opposition press and lobbies of large media 
groups have not stopped criticising the permanence and adaptation of the 
regional television and radio broadcasters, especially attacking their tran-
sition and digital growth. expansion Yet another version of the offensive 
launched by UTECA (Union of Private Televisions) against regional public 
televisions and which has rained on them due to their attempt to attract 
publicity —in spite of the sparseness of this and its decrease— after the 
elimination of commercial messages in TVE. 

In sum, digitalisation of the wavelengths has not contributed in improv-
ing but rather dramatically worsening the democratic deficit that we ana-
lysed in another recent text with respect to the Spanish autonomous regions 
that bring them back to the Seventies, the years of the democratic transition 
(Bustamante 2010b).

4.-Digital transition: a new form of cronyism of those in power

The already endemic suspicion about concessions of private radio in Spain, 
(Franquet 2002), has grown to gigantic proportions with the expansion of 
the responsibilities in granting private concessions now overlapping into the 
area of regional and local television. Effectively, with the arrival of autono-
mous private television, a new figure arrives in the Spanish scenario, whose 
structure depends on the will of regional governments. One must add to this 
source of influence the total recomposition of the mapping of local televi-
sion, also subjected to a forced transition, at least theoretical, towards the 
digital world, as the digital TVL plan is geared around the concept of “lo-
cal scope”, based on the technical coverage which always includes several 
municipalities and thus leaves to one side the competency of its concessions 
in the hands of the Autonomic Regions. The over one thousand broadcast-
ers listed in the plan (266 areas with four programs each) were supposed to 
broadcast at least 4 hours a day or 32 hours per week and could only chain 
program five hours per day or 25 hours per week. Although the recommen-
dation was to judge as a variable factor the previous experience prior to 
1995, televisions that did not acquire digital concessions were supposed to 

1
4
6



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

disappear in six months. In total, the plan meant that local television was 
supposed to serve as an engine for TDT, becoming digital ahead of time at 
the beginning of 2008.

The two processes opened as of this regulation, although not finished yet 
in many regions, has given way to heated political polemics. As far as pri-
vate regional concessions are concerned, by May 2007 (www.setsi.es), only 
five communities had convened and resolved the public bids to grant the 
titles for broadcasting in autonomous areas (Catalonia, Galicia, La Rioja, 
Madrid, Murcia and Navarra). This took place in spite of the fact that it 
was clear that this was an “opportunity for the Regional Governments to 
regulate and re-structure the sector, but, above all, to promote consolida-
tion or development, depending on the case, of a powerful audio visual 
industry” (Impulsa TDT March 2007).

The lack of information transparency of this process on a state level, 
the chaotic final result cannot be kept in the dark, because the private au-
tonomous concessions that were already decided do not appear in the web 
page of the Ministry of Industry (SETSI) nor in the Impulsa TDT page and 
only in a few cases in the registry of the CMT (Annuary 2008, Annexes). 
Yet when searching for the state of the concessions in the “autonomous 
contents” or in the Impulsa reports, one can check that -without company 
names- that most have been granted but are not broadcasting or are still 
in the concession process (Cantabria, Extremadura, Castilla La Mancha) 
and there are even regions that have not reserved a single program out 
of eight for public service (Castilla y Leon, La Rioja and Navarra) (See 
Impulsa TDT. “Local and regional TDT in Spain”. May 2007 updated in 
June 2009).

Within the enormous political discretion of this process there is a com-
plete spectrum of possibilities imaginable: while the Consell Audiovisual 
of Catalonia, according to the reform of 2006 has been the leading entity 
with a report linking the private radio and television concessions, on the 
other end, the Community of Madrid eliminated its already consulting 
and inefficient audiovisual council arguing “freedom of expression”, and 
many other regions uphold councils without competencies (such as Gali-
cia) or simply have not even considered this.

On the other hand, and in view of the absence of independent instanc-
es in the audiovisual field capable of making objective decisions, most of 
the regional concessions have not eliminated adopting worrying political 
slants, with some decisions taken even at times by provisional post-elect-
ed governments such as Galicia with the Fraga Government (to COPE 
and La Voz de Galicia) or Catalonia during the final period of Pujol (four 
programs granted to the Godó group). Similarly the regions ruled by the 
PP party granted privileges to the COPE radio (Galicia, La Rioja, Valen-
cia, Murcia), to Unedisa-El Mundo (Balearic Islands) or Vocento (Murcia, 
Madrid) as well as local mediatic groups close to the party (La Verdad de 
Murcia, Las Provincias, Antena 3 TV in the Canary Islands). Vocento and 
Prisa-Localia were the scarce few national companies favored in regions 
governed by the PSOE political party as well as in some regions governed 
by the Popular Party (PP) (Navarra) (Bustamante 2008). 

As far as bids and concessions of local digital television, the pano-
rama is much more complicated due to their number but follow the same 
trend, some regional communities have carried out simultaneous bids for 
indirect regional concessions and local ones, others have convened the 
different ones paralysing or keeping the concessions unfinished, thus in the 

1
4
7



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

Castilla y Leon community in June 2009 there were 85 licences that had not 
been granted, 24 in Castilla-La Mancha, 12 in La Rioja (Impulsa TDT “Local 
Contents”). 

Within this margin of discretion, the role played by local televisions has 
been outstanding (Catalonia) or almost totally eliminated (Cantabria, Castil-
la y León, La Rioja, Navarra or Melilla), and the broadcasting commitments 
after receiving the concessions form a slew of rules or omissions that is prac-
tically endless. In many regions a requirement has been paying deposits or 
guarantees and later large payments (up to half a million Euros in Madrid), 
which along with the underrating of the “experience” of local broadcasting 
entities which in some cases have been existing for many years, has lead 
to a complete about turn in the map of local television. In just a few of the 
communities with longer experience in local television, there has been back-
ing by regional governments to the channels, especially in Catalonia and 
Andalusia where non-profit broadcasting organisms have been taken into 
account. 

In the opposite pole, the bid for licenses in the Community of Madrid 
would end up in strong public controversy between communications groups 
and ended up with claims taken to court. The resolution of the Government 
of Madrid, for ten year periods to be renewed without limitations of spe-
cific concentrations and not even reviewed by the Audiovisual Council nor 
the regional Parliament, rejected all the pre-existing local broadcasting com-
panies including some associations such as Tele K of Vallecas which had 
decades of experience and finally granted licences to aspiring companies 
close to the PP political party, among which were companies with nil expe-
rience in television broadcasting such as Enrique Cerezo (10 broadcasting 
licenses), Popular TV (COPE radio with 5 concessions) or Libertad Digital 
belonging to Federico Jiménez Losantos (4). The legal appeal presented by 
the Audiovisual Council of Madrid (which was immediately dissolved by 
alleging freedom of expression) in the absence of the necessary report, only 
managed to get the High Justice Courts of Madrid to temporarily cancel the 
licenses due to “defect in form” as the Regional government didn’t even 
evaluate the tendering offers presented (November 2008).

As pointed out in a previous document of the Alternativas Foundation, 
without a General Audiovisual Law and state and regional regulative au-
thorities, the possibilities of deviations that would induce the market logic 
in the practice of local digital televisions with respect to concession rules, 
made these remain without any control, and it looks like local television 
arising from this process will “present a deficit in proximity communica-
tion” (Prado 2007).

In sum, according to pseudo official reports, only a few concessionar-
ies in five regions (Catalonia, Valencia, Madrid, Navarra and Ceuta) had 
fulfilled the broadcasting terms and “over 84 per cent of the concessionaries 
have not started their emissions in digital technology” (CMT 2006). Thus, as 
a report by Impulsa TDT concluded “the lack of commitment by the license 
holders (and the Government) to start broadcasting in TDT places a certain 
risk in the model foreseen” and consequently, “all these unfulfillments have 
generated a great uncertainty in the sector (…) the conditions are not good 
for the development and implanting of TDT in local and regional scopes” 
(Impulsa TDT May 2007-June 2009).

As a fundamental conclusion the outstanding thing to be pointed out 
in this process has “deeply changed the features of the TVL”, promoting 
and enhancing the commercial private sector (three fourths of the available 

1
4
8



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

programs), penalising the public service and very especially the proximity 
televisions (associations) which had been broadcasting for years and in just 
a few regions have managed to survive (Corominas et al. 2007) to favor to 
a large degree the formation of networks of the large Spanish multimedia 
groups and in some cases, regional business groups. 

At any rate, and from a financial point of view, this system is very hard 
to upkeep even in the way that it is articulated in large national chains, 
as all of them have received an incomplete and unbalanced mapping of 
licences, full of holes, absent many times in the metropolis and profitable 
regions and not viable for any rational business plan. This is what can be 
seen by the closing of Localia (November 2008) which had managed one 
hundred of its own broadcasting stations or associates but in an incomplete 
map, or the divestment of Vocento in Punto TV. In general, the short his-
tory of regional or local private television is already plagued by returned 
licenses, flagrant unfulfillment in digital broadcastings, fake sublets and 
contents that are distant and lacking in commercial attraction.

5. Quality promises (technical) and growing poverty of contents

During the first years of orderly transition, official entities complained out 
loud several times about the generalised unfulfillment of the private chains 
in their signed commitment for licenses of most of the “original, novel 
and attractive programs in TDT”, blaming them precisely for reducing the 
attraction of this technology for the necessary collaboration of the users. 
Although it is understandable that, in view of lacking an independent au-
diovisual authority, the executive government lacked resources or author-
ity to make these commitments fulfillable, this was an explicit confession 
of impotency. Little by little however, the official accent started changing 
to reinforcing the “technical” quality of the signal, very debatable in the 
practical experience of millions of viewers. And along the sidelines of the 
blackout, the official accent continued its head on rush to escape by prom-
ising high definition television whose extension had been precisely left for 
later by their own projects.

From critical instances of the transition process, a perception was also 
made of both the original contents in TDT as well as the interactive serv-
ices promised were absent, with no official effective reaction coming forth. 
(Bustamante 2009). Once the analogical blackout took place, these absences 
are even more striking. The Final Report by Impulsa TDT, backed by the 
SETSI, to a degree of being confused with the official last word, has left to 
one side any analysis of the programmings that were offered up to a degree 
in which the section for “channel offerings” is just a description of general 
contents of each one of the national, public and private programs, adding a 
technical description presided by their logo (Impulsa TDT 2010). 

Such an absence of thought is only evidence of the total inhibition of 
the Administration facing the wanderings of the market. In sum, this same 
summary description shows that along with the original channels of each 
chain, there has been an inclusion of younger siblings with erratic and 
changing intents. Beyond curious battles for the name of “seven” and con-
tinuous rectifications with sudden about changes which make the lack of 
knowledge obvious of the commercial groups, the immense majority of the 
supposedly “thematic” channels offered in 2010 only deserve the name of 
generalistic, content, aggregates of very diverse contents for entertainment 
and in the best cases, guided by ambiguous audience target criteria. 

1
4
9



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

Modern television theory —and publicity— geared around fragmentation 
of specific offerings according to genres and formats, to achieve precise age, 
tastes, and lifestyles bracketing finds little application here. This is the case of 
La Siete (general entertainment, especially tele-reality, previously Telecinco 
5 Sport) or Factoría de Ficción (with more reality shows than serial fiction 
programs) or with Antena Nova (general leisure) and even with Neox (sup-
posedly for children and teens) or Veo 7 (a genuine mixmatch of genres and 
formats). A trend that makes any classic classification by genres useless as 
there are even programs that are apparently specific such as Intereconomía in 
“news” that are still miscelaneous with an absolute mix of genres and formats. 
This is taken to such a degree that the only national novelty in digital chan-
nels such as Intereconomía (Net TV, Vocento) or Veo TV has been to move 
the worst perversions of radio to television: conversations and militant in-
formation bulletins with nil plurality and a double slant towards the right 
wing (Franco and neoconservative) whose sole virtues are the cheapness of 
their costs and the competitive attraction for sectarian audiences that are for-
tunately real minorities.

On the other hand, and as far as perception of subjective diversity, a recent 
study, based on a poll of the viewers, shows how a large amount of users do 
not mistake quantity with quality in television programming considering dig-
ital programming prior to the analogical blackout as “very bad” or “bad” (27 
per cent of the people polled) with 31,8 per cent considering it as “average”. 
This critical perception is more acute as expected, in older viewers with higher 
educational levels (polls carried out in June 2008), on the other hand and as far 
as perception is concerned (Artero, J.; Herrero M. y Sánchez-Tabernero 2010). 

Although the round tables with central producers in this Seminar can 
supply a more authoritative opinion, (everything indicates that the impact 
of the new digital programs on independent production in Spain, on general 
programming have been practically nil), and at the same time frustrating in-
dustrial expectations and promises of cultural diversity. On the other hand 
if anyone reviews the already bulging figures of the audiovisual commercial 
deficit in Spain, the reader would right away verify the quality leap in the 
TDT during the past two years. An inevitable effect of the massive import of 
old U.S. programs and the halting of cession of complete programs to casual 
accumulations of old and lackluster global Franco regime collections such as 
those represented by Sony TV (agreement with Veo and AXN, Columbia, etc.) 
or the Disney Channel (only interesting due to the strategy of the veteran ma-
jor). According to a recent report, large majors such as Columbia, Warner, 
Universal or Sony as well as ITV or Televisa, have disembarked in Spain in the 
open market via TDT (Academia de TV/ EOI, 2010.)

In short, and as stated with total fairness by the declaration issued by the 
Association of Communication Users regarding the digital start up: “With 
some notable exception, the operators acting in the TDT have tended to econ-
omize production costs and packaging, reusing channels and contents and in 
sum, protecting the competitivity position of their main brands while at the 
same time practising a timid “transmedia” exposition. These practices have 
projected an image of the TDT offering as a replica or amplification of already 
existing channels, although it is also true that spectators value in a positive 
manner the opportunity to see different kind of pre-recorded broadcasts from 
reference channels (AUC 2010). The maximum and eloquent exponent of 
this assignation to the new digital programs of a marginal complementary 
strategy with respect to the first analogical channels is the publicity plan-
ning of Antena 3 TV: pompously called the “sole pattern”, is simply unitar-

1
5
0



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

ian sale of publicity in a way that is identical and simultaneous in all its 
channels which follows in its goals and times the leading general first chan-
nel, subordinating programming, cuts and audience targets to a generalistic 
vision. In an absurd nostalgic remake of the analogic era whose ostentatious 
aim consists in recovering and adding at any cost share quotas and GRP 
while the leading chain of the group irreversibly has a decrease in audiences 
to attempt to uphold investments and rates of the large advertisers. 

It is not unusual that, under these circumstances, publicity investment 
has moved to a very low degree to the “theme” channels, at far distance 
from what has happened in neighbouring European countries and appar-
ently in a frontal contradiction with publicity and communications theory 
itself which gauges these programs and targets as the future of modern 
publicity. Specifically it is outstanding that the theme channels, true lead-
ers in audience ratings during the more recent seasons, taken together (up 
to around 20 per cent in 2010) and with a speedy growth rate, especially 
in their open digital versions, present a very disproportionate publicity in-
vestment quota with respect to their share achievements (2,3 per cent). Yet, 
as opposed to the usual claims against publicity which is backward in its 
adaptability to the new digital setting, programming and publicity strate-
gies of the chains make evident such a ballast of the past and such a degree 
of lack of confidence in this new multi-channel horizon that makes it ex-
tremely unlikely that they could be motivated to change their attitude in 
publicity environments.

As a result of the suppression of publicity in RTVE, the private chains, 
above all, the classic leaders which are Telecinco and Antena 3 TV, have 
limited themselves to impose abusive increases in publicity rates (around 
25 per cent according to publicity publications) in permanently falling share 
spaces and accelerated GRP crisis. According to the forecasts of Zenith Me-
dia: “The situation is especially good for some media such as Television, 
which practically reabsorbs all the investment that came out of RTVE by 
means of a big hike in prices, and Internet. And, according to this same ob-
servatory, “investments that cannot go to TVE anymore have had to move 
to the other television channels with especially brilliant results for the gen-
eralistic channels which could experience growth rates of over 30 per cent 
in their incomes” (Zenith Vigía July 2010). This growth in incomes is being 
produced by means of a strong rise in the prices which has generated rest-
lessness in advertisers”. However, it will be necessary to observe in the mid 
term if this success keeps up or is only fleeting in view of the lack of genuine 
corresponding added value for investors, the GRP that TVE has.

On the other hand, RTVE has maintained its strategy in offerings of the 
digital transition around 24 hours and of Teledeporte and the new programs 
foreseen collapsed because of the budget crisis which took place because 
of the new financial model. The planned progressive exclusion of sports 
and films in channel 2 and its absorption of the programs designed for the 
Cultura channel, lead one to think that an even faster audience loss will 
take place that was already taking place in the second channel during recent 
seasons. Such a situation along with the lack of resources for the new dig-
ital channels would enable justifying privatisation of a complete multiple of 
RTVE in the case of an income crisis.

The alarming news published in recent months about the financing of 
RTVE (“RTVE on the brink of financial suffocation” El País, 21.07.2010; 
“Treasury wants to reduce subsidy to RTVE by six per cent” El País, 
26.07.2010) seem to make a curious conjunction of efforts evident, from the 

1
5
1



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

Government and from private channels a turn of the screw to the public 
service, by reducing in the short term its competence and its weight with 
the Spanish television audience. Even more so when all the news point 
to the “adjustment” of the budget in 2011 will include a cutback in State 
funding of RTVE.

As regards to interactive services, the great official promise about TDT 
as an open door to the universal extension of the Information Society, this 
has been a total failure. Beyond the paradoxical European situation, with 
an officially adopted standard such as the MHP boycotted afterwards by 
closed platforms, it is impossible to avoid pointing out the nil activity of 
the Spanish Administration in promotion and distribution of the interac-
tive decoders. This absence of a market has inevitably determined the ab-
solute unwillingness of private operators in development of interactive 
applications that have no possibilities of returns. This is so to such a degree 
that the final TDT report limits itself to point out its almost nil existence, 
simply mentioning the poor general offering of programming guides (not 
regulated or standardised) and pointing out the development by RTVE of 
improved teletext, traffic, weather or stock market with some experience 
in employment. 

The only noteworthy novelty is TDT with conditional pay access, which 
after a hard mediatic and political battle and urgent legal passing in 2009 
(Decreto-ley urgente 11/ 2009) has only produced one single channel, Gol 
TV, immediately launched by La Sexta as a substitute of another open 
channel (Real decreto-ley 11/2009). A result that warrants accusations of 
political favouritism by the Government with a friendly group featuring 
not very orthodox business practices.

Truly, it is not possible to guess the future contents of the new nine pri-
vate digital channels granted in the State scope: one per “classic” private 
TV channel (Antena 3 TV, Telecinco, Sogecable), and two for each new 
digital concessionary (Veo TV, Net TV, La Sexta), which would come to 
join those of TVE to reach a total of twelve new programmings. But the 
financial situation of the publicity market and lack of receivers prepared 
for pay TV and interactive TV join forces to forecast the worst futures for 
them. Thus there have been rumours that La Sexta and Veo TV (a curious 
alliance between the most left wing channel and the most right wing chan-
nel) would launch a channel called Marca TV (a cornerstone in their mu-
tual alliance with Planeta), or that Telecinco and Antena 3 are preparing 
channels addressed to the female and masculine audiences respectively in 
what would be new fake theme channels. With a wish to be mistaken, it 
does not seem that the exhaustion of the digital television spectrum as of 
September 2010 will mean a favourable turnabout in diversity of the offer-
ing in Spain.

As far as public autonomous televisions are concerned, there is hardly 
anything to point out such as the coherent strategy of the Corporación 
Catalana de Mitjans Audiovisuals, promoter of new programs and a sys-
tematic elaboration of software and new interactive services. In general 
Autonomous Televisions have limited themselves in the best of cases, to 
package information channels (Balearics, Valencia as well as Catalonia) or 
children´s programs (Catalonia, Basque Region) when not offering simul-
cast of analogic programming. In general the great chance of digitalisation 
is being wasted, this was to be “redefinition of the action perimeter of the 
radio and television broadcasters of the public sector also through services 
and offerings of proximity” (Richeri 2006).

1
5
2



Quality contents in the new audiovisual structure

3-4   2010

IC
R

As far as regional and local private television channels, there is little 
to hope for in terms of diversity in their content offerings or backing au-
diovisual production. In the two most recent years, this conclusion was 
forecast more or less officially: “the lack of commitment by the licensees 
(and the Administration) to start broadcasting in TDT places the model 
foreseen at certain risk”, and consequently “all these unfulfillments have 
generated a great degree of uncertainty in the sector (…) the conditions 
are not very favorable for the development and implantation of TDT in 
the local and autonomous sector” (Impulsa TDT, May 2007-June 2009). 
In the final report of Impulsa TDT, the regional offering appears solely as 
a “list of autonomous channels”, private and public ones mixed together 
and in which the hundreds of local concessions don’t even get a mention, 
obviating the swamping of many bids and the digital inactivity of many li-
censes, including these to be returned to the State. But in a recent report of 
the sector an outstanding mention is made once again of the return of the 
licenses, activity quitting and delays in digital broadcastings (Academia 
de TV/ EOI 2010)

As a sample of the type of “proximity television” that awaits us, we 
can point out the presentation in December of 2009 of the new autonomic 
and local chain of Vocento which was launched in a fragmented mapping 
(Onda 6 in Madrid, Las Provincias in Valencia, Sevilla TV in Andalusia and 
Teledonosti, Alava 7 and Bilbovision in the Basque Region) but focused 
on an agreement with the major Viacom (Nickelodeon, MTV, Paramount 
Comedy) which would supply most of the programs, with coordinated 
publicity and brief local news casts. Thus the promises of promotion of 
a larger audiovisual industry that is not centralised are frustrated while 
local television is placed as a public service or community service in a 
situation it is impossible to carry out as well as complementing cultural 
diversity.

In sum, and as a conclusion of this story, for now, it is necessary to 
remember the sorrowful episode that took place at the end of the Spanish 
presidency of the European Union of the “Madrid Declaration” agreed 
upon in the “European Media Encounter: New challenges” which took 
place by chance during the same days as the IIIrd CONTD Seminar of 
Valencia. This encounter convened in Madrid in the headquarters of the 
Instituto Cervantes all of the most important figures of the Spanish patro-
nal associations as well as European ones of all the communication media. 
The surprising absence of any representative of RTVE, the FORTA and the 
UER itself (forum of public service of the European Union and the Euro-
pean Council), with the inauguration of the President Rodriguez Zapatero 
and concluded by the Vice-President of the Government, María Teresa de 
la Vega, a genuine manifesto was passed with 20 points to it in which it 
starts by proclaiming that the “journalistic professional media (in other 
words, private ones) constitute one of the central bastions for European 
democracies and our system of rights and freedoms”. Right afterwards 
a progression of an entire series of demands and recommendations was 
developed that range from passing a statute of “general economic inter-
est” to “general interest”, with the “no charging of excessive public service 
liabilities”; and a closed defense is demanded of the “right of intellectual 
property” in press, radio and television and a “coordinated policy against 
piracy”. The Manifesto concludes with a claim to self regulation in public-
ity matters, in other words, no regulation or co regulation and claiming 
zero VAT taxing for the press.

1
5
3

Versión en español de este 
artículo en
www.infoamerica.org/icr/
autores/bustamante01.htm



Enrique Bustamante 

IC
R

3-4   2010

There is no need to repeat the conclusions that can be drawn from this 
analysis of the television events in Spain during the past five or six years, this 
Seminar and its Manifesto appeared to exemplify in a bare way the solemn 
signature of a pact between private media and the Socialist Spanish Govern-
ment. An entente cordiale which, raised to the European Commission itself, ac-
quired the category of a program for the “European communication model”, 
with all the uncomfortable attachments such as public service, pluralism and 
diversity removed from it yet endued with a new and totalitarian market vi-
sion that most of the right wing governments in Europe must have perceived 
with empathy and complicity.

Bibliography

Academia de TV/ EOI., (2010), La Industria Audiovisual en España. 2010.
Artero, J.P., Herrero. M., Sánchez-Tabernero (2010), “La calidad de la oferta televisiva en el 
mercado español: las percepciones del público”, in ZER, Vol. 15, nº 28. Mayo. 
AUC (2010), Asociación de Usuarios de la Comunicación. “Balance sobre la TDT tras el 
apagón analógico”, 24-5-2010.
Bustamante, E. (1999), La televisión económica. Gedisa. Barcelona
—(2006), Radio y la Televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia. 
Gedisa. Barcelona.
—(2008), “La TDT en España. Por un sistema televisivo de futuro acorde con una demo-
cracia de calidad”, en Bustamante, E. y otros (2008), Alternativas en los medios de comunicación 
digitales. Gedisa. Barcelona.
—(2009), Prólogo, “Un espacio consolidado de análisis sobre el futuro audiovisual digital.” 
En Francés, M. , 2009.
—(2010), a), “Deterioro democrático en España. La contrarreforma audiovisual socialista”. 
Le Monde Diplomatique en español, Febrero.
—(2010), b), La comunicación en las comunidades autónomas: un déficit democrático fuerte. In-
forme sobre la Democracia en España 2010, Fundación Alternativas, Madrid.
CMT, (2009), Informe anual de las Telecomunicaciones, Madrid.
Corominas M., Bonet M., Fernández A. I., Guimerà J.A., Sanmartín, J., Blasco, J., (2007), 
“Televisión digital terrestre local (TDT-L) en España: Los concesionarios privados”, in ZER 
nº 22. 2007. (http://www.ehu.es/zer/zer22/ZER%2022_corominas.pdf)
Francés. M. (Coord.), (2009), Hacia un nuevo modelo televisivo. Contenidos para la Televisión 
Digital, Gedisa, Barcelona. 
Franquet, R. (2008), “La radio digital en España: incertidumbres tecnológicas y amenazas al 
pluralismo”, in Bustamante et. al (2008), Alternativas en los medios de comunicación digitales, 
Gedisa, Barcelona.
Frèches, J. (1986), La guerre des images, Denoël, París. 
Fundación Sindical de Estudios, (2007), Informe sobre la situación de Telemadrid. Tratamiento 
informativo y contenidos en Telemadrid, Abril.
Impulsa TDT, (2009), La TDT local y autonómica en España. Mayo de 2007 actualizado a Junio 
2009). 
Impulsa TDT, (2010), TDT. Informe final 2010, Impulsa, Madrid.
Minc, A. (1982), L´aprés crise est comencé, Gallimard, París.
Musso, P. (2009), Télepolitique. Le sarkoberlusconisme à l´écran, Editions de l´Aube, París. 
Prado, E. (2007), La televisión local: entre el limbo regulatorio y la esperanza digital, en VV AA, 
Alternativas a la televisión actual. Gedisa, Fundación Alternativas, Barcelona.
Richeri, G. (2006), Le television publiche nelle regioni in Europa. RAI-ERI, Roma.
Sección Sindical de RTVM (2008), “En defensa del servicio público de RTV Madrid”, elabo-
rado por CC.OO, UGT, FES y CGT de la sección sindical del Ente Público.

1
5
4


