
1 

 
Laura Belin (doctoral candidate, University of Oxford) 
e-mail: laurabelin@yahoo.com 
 
Paper given at the 52nd conference of the Political Studies Association  
Aberdeen, Scotland, 5-8 April 2002 
 

RUSSIAN MEDIA POLICY IN THE FIRST AND SECOND CHECHEN 

CAMPAIGNS 

 

The military campaign in Chechnya from December 1994 to August 1996 became 

the "first real test of journalists' freedoms" since the end of the Soviet Union1 and loomed 

large in perceptions about the Russian media for the rest of the 1990s. Though some 

journalists had condemned "shock therapy" in 1992 and the shelling of the parliament in 

1993, the Chechen war prompted the journalistic community to desert Boris Yel'tsin en 

masse for the first time. Moscow-based television networks were the public's main source 

of information on the fighting.2 The private network NTV exposed official lies about how 

the war was waged. Newscasts on state-owned Russian Television (RTR), which reached 

a nationwide audience on Channel 2, soon followed NTV's lead. Virtually all privately 

owned newspapers also raised their voices against the military campaign.  

The predominant slant of war coverage became a source of pride for many 

journalists. Though damning news reports did not end the bloodshed, steadfast public 

opposition to the war impelled Yel'tsin to pursue a ceasefire agreement while running for 

reelection in 1996.3 Both supporters and opponents of the military campaign believed that 

media coverage fostered and sustained the majority view. Yel'tsin rarely retreated from 

unpopular policies, but his turnaround on Chechnya arguably demonstrated that 

journalists had helped bring some degree of transparency and therefore accountability to 

                         
1 Frank Ellis, From Glasnost to the Internet: Russia's New Infosphere, London: Macmillan Press Ltd, 1999, 
p. 230.  
2 Ellen Mickiewicz, Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia, Oxford: Oxford 
University Press, 1997, p. 244. 
3 On the steady public opposition to the war, see Michael McFaul, Russia's Unfinished Revolution: 
Political Change from Gorbachev to Putin, Ithaca, NY: Cornell University Press, 2001,  p. 258. On how 
that sentiment influenced Yel'tsin's reelection strategy, see Michael McFaul, Russia's 1996 Presidential 
Election: The End of Polarized Politics, Stanford, CA: Hoover Institution Press, 1997, p. 24; Liliya 
Shevtsova, Rezhim Borisa Yel'tsina, Moscow: Rosspen, 1999, pp. 250-3 and 269-71; and Mickiewicz, 
Changing Channels, p. 257. 



2 

Russian politics.4 Equally important, threats from high-ranking officials failed to change 

the tone or content of war coverage, revealing that editorial autonomy was real and 

resilient to pressure from above. For those reasons, commentators have viewed the 

coverage of Chechnya as "Russian journalism's finest hour"5 and a sign that "Russia had 

broken, however imperfectly and incompletely, with the Soviet legacy of information 

control."6  

If the first post-Soviet war in Chechnya seemed to prove that the Russian 

authorities could not manipulate the media, the military campaign that began in 1999 

suggested just the opposite. Many reporters for private as well as state-owned media now 

relied on an official information centre that one veteran war correspondent described as a 

"propaganda department."7 Yassen Zassoursky, dean of the Moscow State University's 

Journalism Faculty, had hailed coverage of the first war as "a remarkable achievement of 

Russian democratic journalism,"8 but in late 1999 he found little to praise about the "one-

sided coverage" favouring the official viewpoint.9 State policies during the second war 

gave rise to "a news blackout that benefit[ed] only the Kremlin."10 

This paper will explore how Russian authorities transformed the decade's greatest 

fiasco of news management into an effective media policy aimed at the "creation and 

consolidation of a psychological environment in favour of the [military] campaign."11 It 

will first analyse official attempts to shape news coverage of Chechnya from late 1994 

until the withdrawal of Russian armed forces from the breakaway republic in the autumn 

of 1996. During that period, many journalists sympathized with the Chechen cause. Most 

Moscow-based newspapers were self-managing editorial collectives whose editors 

                         
4 On that view, see Ivan Zasurskiy, Mass-Media vtoroy respubliki, Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo 
Univerziteta, 1999, p. 93. 
5 Ellis, From Glasnost to the Internet, p. 121. 
6 Mickiewicz, Changing Channels, p. 10. 
7 According to Valeriy Yakov, quoted in Michael R. Gordon, "Russia Copies NATO in War to Win 
Minds," New York Times, 28 November 1999. 
8 Yassen Zassoursky, "Media and the Public Interest: Balancing Between the State, Business and the Public 
Sphere," in Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova and Yassen Zassoursky, eds., Russian Media Challenge, 
Helsinki: Kikimora Publications, 2001, p. 161. 
9 As quoted in Anna Dolgov, "Russian Press Plays Role in Chechnya," Associated Press, 14 October 1999. 
10 Andrei Zolotov Jr., "Kremlin Scores Strategic Victory in Chechnya--Over the Media," Institute for War 
& Peace Reporting Caucasus Reporting Service, no. 5, distributed on the fsumedia e-mail list on 9 
November 1999.  
11 Graeme P. Herd, "The 'Counter-Terrorist Operation' in Chechnya: 'Information Warfare' Aspects," 
Journal of Slavic Military Studies, vol. 13, no. 4, December 2000, pp. 57-83. 



3 

believed the media should serve as a "fourth estate." The most prominent corporate-

backed outlets (NTV, the daily newspaper Segodnya, and Ekho Moskvy radio, all owned 

by Vladimir Gusinskiy's Most group) staked their reputations on balance and 

professionalism in war coverage.12 Though annoyed by the way journalists covered the 

war, Yel'tsin never fully committed to the pressure campaign against unsympathetic 

media. In one of his usual balancing acts, the president paid lip service to the importance 

of press freedom even though he did not punish military personnel who trampled on 

journalists' rights.  

The remainder of the paper examines the Kremlin's approach to managing media 

coverage of Chechnya in 1999 and 2000. The basic elements strongly resembled the 

tactics that failed during the first war: imposing restrictions on accreditation and access to 

the war zone; releasing daily doses of upbeat information about the fighting; appealing to 

journalists' sense of patriotism; seeking to discredit dissenting voices in the media; and 

applying criminal law selectively against journalists who strayed from acceptable topics.  

What made similar policies so much more successful the second time around? 

Journalists' changed attitudes toward Chechen separatists, though significant, cannot fully 

account for the docile coverage. Some correspondents tried to emulate the reporting that 

was typical of the first war. But Russian officials had learned from mistakes of the mid-

1990s as well as from techniques used by western governments during NATO's 1999 

bombing campaign in the Federal Republic of Yugoslavia. In Moscow, polished spin 

doctors supplied official information in a timely manner. In Chechnya and neighbouring 

regions, military and security officers proved much better at keeping the "wrong" 

journalists away from the fighting. The authorities could also seek to influence news 

coverage indirectly via the banking or industrial groups that had come to dominate the 

Moscow media market between the two Chechen wars. For instance, Vladimir Putin 

enlisted partly state-owned Gazprom in the effort to subdue NTV's Chechnya coverage. 

That avenue was not available to Yel'tsin when the first war broke out, since the gas 

monopoly had not yet invested in NTV.  

                         
12 NTV and Segodnya, both owned by the Most group, received the highest praise from a group of experts 
who analysed Russian media coverage during the early weeks of the first war: see Zhurnalistika i voyna, 
Moscow: Russian-American Press and Information Center, 1995, available at 
http://www.medialaw.ru/publications/books/war/1-1.html. 



4 

Not only did Putin have more cards to play than did Yel'tsin five years earlier, he 

also appeared less inhibited about using the levers of power to keep journalists on board 

with the war effort. With his approval, the Media Ministry (which did not exist during the 

first war) applied legal pressure to deter journalists from interviewing Chechen leaders. 

Whereas Yel'tsin never publicly endorsed the criminal investigation of an NTV 

correspondent in 1995, Putin defended the unlawful detention of a Radio Free 

Europe/Radio Liberty reporter in early 2000, advising journalists to "observe the laws of 

your country if you are counting on those laws being observed with respect to you."13  

The more skillful use of old tactics, the new tools available to state officials, and 

the political will to use state power to its full extent all helped the Kremlin seize and hold 

the news agenda during the second military campaign in Chechnya. To uncover the roots 

of that success, it is helpful to examine the authorities' failure to manage media coverage 

during the first war. 

 

"INFORMATION WATERLOO" 

One of the firmest conclusions to emerge from comparative media studies is that 

the media, like most citizens, tend to rally around their country's political leaders in times 

of war.14 In the words of an expert on U.S. coverage of the 1991 Persian Gulf War, "the 

press in any country at any time supports the state during times of war. This is as natural 

as rain or earthquakes."15  

At first glance, the Russian media's behaviour during the first war in Chechnya 

looks like the exception that proves the rule. NTV emerged as a "particular thorn in the 

side" of the authorities,16 airing graphic footage of decimated civilian neighbourhoods in 

cities where military officials had insisted that conditions were calm or that bombs had 

                         
13 From an interview published in Kommersant, 10 March 2000. 
14 Denis McQuail reviews the literature on media bias during war in Media Performance: Mass 
Communication and the Public Interest, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1992, p. 241; see also D. 
Morrison and H. Tumber, Journalists at War, London: Sage Publications, 1988.  
15 William A. Dorman, "Press Theory and Journalistic Practice: The Case of the Gulf War," in Shanto 
Iyengar and Richard Reeves, eds., Do the Media Govern? Politicians, Voters, and Reporters in America, 
Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1997, pp. 118-125. 
16 Frances H. Foster, "Information and the Problem of Democracy: The Russian Experience," American 
Journal of Comparative Law, vol. 44 (1996), republished in Monroe E. Price, Andrei Richter and Peter K. 
Yu, Russian Media Law & Policy in the Yeltsin Decade: Essays and Documents, Kluwer Law 
International, 2002 (forthcoming). 



5 

hit only military targets.17 Even more shocking, the fully state-owned television network 

RTR became "one of the bastions of the anti-war campaign" a few weeks into the 

fighting.18 RTR's chairman, Oleg Poptsov, had presided over a pro-Yel'tsin editorial 

policy since the network's inception in 1990, but he believed that the "fourth estate" had a 

duty to criticize mistakes made by the authorities.19 RTR's war coverage became so 

negative that a group of independent experts who praised NTV's "balanced" reporting 

chided RTR for airing overly "emotional" reports criticizing the military campaign."20 

Large-circulation private newspapers that had defended Yel'tsin throughout the 1990s, 

such as Izvestiya, Komsomol'skaya pravda, Moskovskiy komsomolets, and Argumenty i 

fakty, challenged official statements about events. Instead of rallying around the 

president, some journalists denounced his war in the strongest terms. A popular 

commentator on Ekho Moskvy radio, which reached a large and influential audience in 

the capital, accused Russian officials of employing "Hitler's tactics" and "Goebbels-type 

propaganda."21  

The authorities could count on loyal coverage from official newspapers and 

Channel 1 television (still fully state-owned Ostankino when the war broke out, 

becoming 51 percent state-owned Russian Public Television in April 1995). However, 

millions of citizens preferred alternative sources for the news. Channel 1's ratings 

remained stagnant in the early weeks of the war, while RTR's audience increased 

substantially and NTV's doubled.22 The government's Rossiyskaya gazeta did not reach 

nearly as many readers as did the newspapers that were denouncing the military 

campaign. A handful of well-known commentators for private media backed the 

invasion,23 but such voices were few and far between. 

The anti-war slant of leading Russian media was unusual but not unprecedented 

by international standards. The absence of an elite consensus makes the media more 
                         
17 For comparisons of typical Chechnya coverage on major Russian television networks, see Mickiewicz, 
Changing Channels, pp. 245-54 and 260-2; Zhurnalistika i voyna, pp. 44-8. 
18 Zasurskiy, Mass-media vtoroy respubliki, p. 142. 
19 On Poptsov's conception of media's role, see Khronika vremen ‘Tsarya Borisa’ (second edition). 
Moscow: Sovershenno sekretno, 2000, p. 481. 
20 See Zhurnalistika i voyna, p. 48. 
21 Andrey Cherkizov's commentaries of 11 December 1994 and 4 January 1995, republished in Cherkizov, 
Khronograf 1991-1996, Moscow: Mart, 1996, pp. 242, 268-9. 
22 Mickiewicz, Changing Channels, p. 256. 



6 

likely to question military and security policies and less likely to transmit disinformation 

uncritically.24 Opponents of the military campaign included State Duma deputies from 

groups favoured by Moscow journalists, such as Russia's Democratic Choice and 

Yabloko. One vocal war critic was the highly respected former dissident Sergey Kovalev, 

who headed a presidential commission on human rights. Many journalists took their cue 

from Kovalev and other Duma deputies who visited Grozny in December 1994 and 

contradicted official statements about conditions in the Chechen capital. Opinion was 

divided within the Russian armed forces as well,25 and even if policy-makers ignored the 

dissenters, NTV was "prepared to exploit open divisions within the elite for its 

newsgathering […]."26 

The efforts by Russian officials to control media coverage were inept and 

sometimes counterproductive. The Kremlin had not summoned prominent editors-in-

chief before the invasion to explain the causes of the crisis and solicit their 

understanding.27 Once the fighting began, the presidential press service was "completely 

cut off from information about Chechnya," according to Yel'tsin's press secretary at the 

time, Vyacheslav Kostikov.28 That hurt prospects for winning over journalists, because 

the Kremlin's press service had more frequent contacts with correspondents than did the 

press departments of other Russian official bodies.29  

Russian military commanders distrusted journalists, especially those working for 

privately owned or foreign media. The Temporary Information Centre formed soon after 

fighting began had the authority to deny accreditation to journalists working in the 
                                                                         
23 For instance, Mikhail Leont'ev, the first deputy editor of the daily Segodnya and Maksim Sokolov, a 
commentator for Kommersant. 
24 During the Vietnam War, mainstream U.S. media gave more credence to the claims of anti-war protesters 
after "authoritative" sources raised the same concerns. See Herbert J. Gans, Deciding What's News: A Study 
of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek and Time, New York: Random House, 1979; Daniel 
Hallin, The "Uncensored" War: the Media and Vietnam, Oxford: Oxford University Press, 1986. A broader 
study of the impact of elite disagreements concerning national security or foreign policy can be found in 
Benjamin J. Page and Robert Y. Shapiro, The Rational Public: Fifty Years of Trends in American Policy 
Preferences, Chicago: University of Chicago Press, 1992, pp. 283-4, cited by Mickiewicz in Changing 
Channels, p. 315. 
25 On opposition to the war strategy within military ranks, see Carlotta Gall and Thomas de Waal, 
Chechnya: A Small Victorious War, London: Macmillan, 1997, pp. 177-82; Shevtsova, Rezhim Borisa 
Yel'tsina, p. 183; and Anatol Lieven, Chechnya: Tombstone of Russian Power, New Haven and London: 
Yale University Press, 1998, pp. 89, 103-7. 
26 Mickiewicz, Changing Channels, p. 245. 
27 Kostikov, Roman s prezidentom: zapiski press-sekretarya, Moscow: Vagrius, 1997, pp. 325-6. 
28 Roman s prezidentom, p. 325. 



7 

conflict zone if it deemed that they were transmitting inaccurate information or 

propagating ethnic or religious hatred. Refusing to accredit unfriendly journalists might 

keep them out of the way in most war situations. But Russian correspondents had little 

trouble moving around Chechnya and spoke a common language with enemy fighters and 

ordinary civilians. Having been declared "persona non grata" at Russian military 

installations, NTV's star war correspondent Yelena Masyuk was among those who 

reported primarily from Chechen-controlled territory.30  

 Journalists roaming around the breakaway republic easily found eyewitnesses 

who contradicted statements by Russian commanders.31 That simple fact eluded Russian 

officials, who continued to make demonstrably false claims about the fighting (for 

instance, saying that Grozny had been captured when heavy bombing of the city was 

ongoing). The Temporary Information Centre offered little of value to journalists.32 The 

poor quality of official press releases frustrated even those in the media world who 

wanted to defend the military campaign33 and deepened the resolve of journalists who 

opposed the war.34  

Chechen President Dzhokhar Dudaev and his associates outmaneuvered Russian 

officials on the media front. Press secretaries for various Russian agencies often had to 

spend hours convincing their bosses to make a statement to journalists and clearing the 

wording with higher-ups.35 In contrast, chief Chechen spokesman Movladi Udugov was 

accessible and authorized to speak for Dudaev's regime. Getting his version in the public 

domain first helped influence how Russian journalists framed the story of the day. At key 

moments during the war, such as the hostage crisis in Budennovsk (Stavropol Kray) in 

                                                                         
29 Novoe vremya, no. 39, September 1996. 
30 See the interviews with Masyuk in Zhurnalist, January 1996, and in Obshchaya gazeta, 10-16 August 
1995. 
31 Gall and de Waal emphasize the ease with which they were able to enter the breakaway republic; 
Chechnya: A Small, Victorious War, p. xiv. A colleague of Lieven's described Chechnya as "the great 
drive-in war"; Chechnya: Tombstone of Russian Power, pp. 119-120. 
32 On journalists' avoidance of the Temporary Information Centre's news releases and accreditation 
services, see Oleg Panfilov, "Ot VITsa k RITsu," Sreda, no. 11, December 1999, available at 
http://www.cjes.ru/public/panfilov1.shtml. 
33 The news director of Ostankino (Channel 1 television) made his frustration clear in an interview with 
Mickiewicz in January 1995, recounted in Changing Channels, p. 244.  
34 See Poptsov, Khronika vremen ‘Tsarya Borisa’, pp. 484-5. 
35 Novoe vremya, no. 39, September 1996. 



8 

June 1995,36 the Chechen side released a consistent message, while Russian spokesmen 

representing the government, local military headquarters, the Federal Counterintelligence 

Service or the Interior Ministry contradicted each other.37 Kostikov recognized that the 

authorities' "crude" efforts to counter Chechen propaganda irritated journalists,38 many of 

whom preferred not to spend their time being lied to by Russian military commanders. Of 

23 reporters who covered the early stages of the war, 15 told researchers they had 

attended press briefings held by Chechens, but only six had attended briefings organized 

by the federal armed forces.39  

When faced with embarrassing early reports about the invasion, the Federal 

Counterintelligence Service put out the word that Dudaev had spent $10 million on 

bribing Moscow journalists and had the capacity to blackmail many of them.40 Although 

Russian officials offered no proof of those allegations,41 Yel'tsin claimed in his first 

televised address about the invasion that "some Russian media function with the help of 

Chechen money."42 That clumsy attempt to discredit the private media deeply offended 

journalists who opposed the war on principle.  

Seeking to put a positive spin on the military campaign, Channel 1 altered its 

schedule in January 1995 in order to show an upbeat documentary about Chechnya that 

had been commissioned by the government.43 The network also gave a desirable prime-

                         
36 A good account of the Budennovsk raid, which deeply embarrassed the Russian authorities, can be found 
in Gall and de Waal, Chechnya: A Small, Victorious War, pp. 256-75. 
37 On the "complete failure" of Russian information policy during the Budennovsk crisis and a similar 
situation in Pervomayskoe in January 1996, see Oleg Nechiporenko, "Kogda nuzhna zhestkaya 
samotsenzura," Nezavisimaya gazeta, 14 March 1996. 
38 Kostikov, Roman s prezidentom, p. 325. 
39 Zhurnalistika i voyna, p. 15. 
40 Kostikov, Roman s prezidentom, p. 327. 
41 In November 1996 NTV's Masyuk won a libel lawsuit against the newspaper Shchit i mech', published 
by the Interior Ministry, which had accused her of taking money to file reports on Dudaev and Chechen 
field commander Shamil' Basaev. 
42 Kostikov insists that the president's speechwriters did not write that line, and that a pro-war figure in 
Yel'tsin's entourage inserted it shortly before the president delivered the address on 27 December 1994. See 
Roman s prezidentom, p. 327. On the bribery charge, see also Poptsov, Khronika vremen ‘Tsarya Borisa’, 
p. 475, and Ellis, From Glasnost to the Internet, p. 114.  
43 Foster, "Information and the Problem of Democracy." 



9 

time slot to a new programme featuring the talented commentator Aleksandr Nevzorov,44 

who used shocking footage in trying to turn viewers in favour of the war.45 

But persuading the public that the war was going well was difficult when rival 

television networks showed harrowing footage of destruction and beleaguered Russian 

troops. Most journalists did not believe Russian military commanders, and apparently, 

neither did a plurality of news consumers. Opinion polls repeatedly ranked NTV 

newscasts first in viewer trust, followed by the Channel 2 broadcaster RTR, which 

generally depicted the war in negative terms. Ostankino/Russian Public Television 

(which remained loyal to the authorities on Channel 1) consistently ranked last.46  

 Since the porous Russian checkpoints allowed journalists to reach battleground 

areas, military and security personnel resorted to other tactics to keep unflattering news 

from reaching the public. Although the chairman of the State Press Committee promised 

that military censorship would be imposed only "in situations envisaged by the law,"47 

many of the restrictions imposed on journalists collided with rights guaranteed under the 

1993 constitution and the 1992 law on the mass media. Contradictions in Russia's legal 

landscape were partly to blame; in some respects the 1992 media law was not consistent 

with the law on the Interior Ministry troops or the law on state secrets.48  

Inevitably, journalists face more constraints in wartime, since even mundane 

information about military units can become deadly if it falls into enemy hands. For that 

reason, Frank Ellis has found it "naïve and dangerous" for Russian media advocates to 

assert "the journalist's right to take whatever photos he pleases" in a war zone.49 Though 

his point is valid, many acts of censorship in Chechnya seemed less concerned with 
                         
44 Boris Kagarlitsky, "Propaganda Gives Military Pyrrhic Victory in Chechnya," Moscow Times, 22 March 
2000. 
45 The president's Judicial Chamber on Information Disputes reprimanded Nevzorov and Russian Public 
Television (ORT) for engaging in the "propaganda of violence," citing programmes on 11 May 1995 and 2 
July 1995 that showed, among other things, Russian soldiers carrying around the severed ears of Chechen 
fighters. ITAR-TASS, 11 July 1996. 
46 Mickiewicz reproduces and analyses some opinion poll data in Changing Channels, p. 255-60. Surveys 
published in Zhurnalist, no. 6, June 1995, likewise showed that viewers (especially those with higher 
education) had far more trust in NTV than in Russian Public Television. 
47 Translated excerpts from State Press Committee Chairman Sergey Gryzunov's 1 December 1994 press 
conference appeared in Post-Soviet Media Law & Policy Newsletter, no. 14, 26 January 1995. 
48 For more analysis of this point, see Ellis, From Glasnost to the Internet, pp. 83-4, 118-9 and 231-2; 
Yelena Kandybina, "Publikatsii o chechenskoy voyne v rossiyskoy presse: vzglyad yurista," prepared for 
the website "Conflict in Chechnya: Prague Watchdog" and republished on the website of the Center for 
Journalism in Extreme Situations: http://www.cjes.ru/public/kandyb5.shtml. 



10 

saving lives than with saving the armed forces from embarrassment. Military or security 

personnel confiscated tapes, cameras and other materials from at least 75 journalists, 

many of whom had documented civilian casualties or atrocities committed by Russian 

troops. For example, officers confiscated two videotapes from a cameraman working for 

the U.S.-based television network CNN because the footage on those tapes "[did] not 

correspond to reality" and "discredit[ed] the actions of Russian troops."50  

Even more disturbing, between November 1994 and September 1996 monitors for 

the Glasnost Defence Foundation documented 117 cases in which journalists were 

deliberately fired upon.51 At least 20 journalists were killed during the first war in 

Chechnya and nine went missing. Some of the unfortunate victims perished in cities that 

were being bombed. But Natalya Alyakina, a reporter for the German magazine Fokus, 

was shot dead by a Russian soldier moments after passing through a checkpoint during 

the Budennovsk hostage crisis of June 1995.52 (NTV's Yelena Masyuk later recalled that 

journalists were never afraid at Chechen checkpoints but frequently worried about being 

shot in the back after going through a checkpoint manned by federal troops.53) In 

addition, 174 journalists working in or around Chechnya were detained or arrested, and 

34 received threats. The Federal Counterintelligence Service (renamed the Federal 

Security Service in April 1995) also pressured some reporters to serve as informants.54 

After analysing incidents involving hundreds of journalists, Oleg Panfilov concluded that 

Russian federal or military authorities were responsible for more than 90 percent of the 

cases of infringements on journalists' rights.55  

                                                                         
49 From Glasnost to the Internet, pp. 119, 232. 
50 That incident occurred on 27 January 1995 and is described in Zhurnalistika i voyna, p. 21. 
51 The figures in this paragraph come from reports compiled by Oleg Panfilov of the Glasnost Defence 
Foundation. They were published in Aleksey Simonov, ed., Informatsionnaya voyna v Chechne. Fakty, 
dokumenty, svidetel'stva. Noyabr' 1994-Sentyabr' 1996, and can be found at 
http://internews.ru/books/infowar/15.html. 
52 More details about the Alyakina case can be found in Simonov, Informatsionnaya voyna v Chechne, 
http://internews.ru/books/infowar/21.html. 
53 See Masyuk's interview in Zhurnalist, January 1996. 
54 Many journalists believe such recruiting efforts led to the execution-style shooting of Obshchaya gazeta 
correspondent Nadezhda Chaykova (either by Chechens who suspected her of collaborating with Russian 
security services or by Russian operatives angry that she refused to cooperate). Her murder was never 
solved; excerpts of press coverage on the case can be found in Simonov, Informatsionnaya voyna v 
Chechne, http://internews.ru/books/infowar/19.html. 
55 Panfilov was quoted to that effect in Ekspress-khronika, 14 February 1996, Obshchaya gazeta, 15-21 
February 1996, and Kul'tura, no. 10, 15 March 1997. 



11 

A few weeks into the fighting, the president's Judicial Chamber on Information 

Disputes denounced the "flagrant violation of journalists' rights of access to 

comprehensive and reliable information, impermissible pressure on journalists, 

instructing them how and what to write on the events in Chechnya, and other deviations 

from the Russian Federation Constitution's provisions on freedom of mass information 

and prohibition of censorship."56 But the Judicial Chamber was powerless to enforce its 

appeal, which Russian officials and military commanders ignored.  

Media advocates were likewise unable to force the authorities to defend 

journalists' rights in Chechnya. Commander-in-chief Yel'tsin was fond of recalling his 

role as the "guarantor of the constitution." Yet neither he nor his subordinates sacked or 

disciplined the military personnel who oversaw the routine harrassment of journalists. 

Interfering with the work of a journalist is a crime in Russia, but prosecutors did not 

arrest or try anyone under that article of the Criminal Code during the Chechen war. The 

private who killed Natalya Alyakina was charged only with careless handling of a firearm 

and received a two-year suspended sentence. In one of its most significant media-related 

rulings of the 1990s, the Constitutional Court in July 1995 struck down part of the 

government directive establishing the accreditation system used by the Temporary 

Information Centre.57 The court found that the directive violated three articles of the 

Russian Constitution because it contradicted the 1992 media law, which includes an 

exhaustive list of grounds for denying accreditation to journalists.58 However, that ruling 

led only to cosmetic changes in accreditation policy rather than any marked improvement 

in journalists' freedom to gather and distribute information. 
                         
56 The Judicial Chamber's ruling of 26 December 1994 was published in Rossiyskaya gazeta on 30 
December 1994. An English translation of the ruling can be found in Post-Soviet Media Law & Policy 
Newsletter, no. 15, 27 February 1995. 
57 On the 9 December 1994 government resolution "On providing state security and territorial integrity of 
the Russian Federation, legality, rights and freedoms of citizens, disarming unlawful armed formations on 
the territory of the Chechen Republic and neighbouring regions in the North Caucasus," see Ellis, From 
Glasnost to the Internet, pp. 117-8; Panfilov, "Ot VITsa k RITsu"; Mikhail Fedotov, "SMI v otsutstvii 
Ariadny," in Zakonodatel'stvo Rossiiskoi Federatsii o sredstvakh massovoi informatsii, Moscow: 
Gardarika, 1996, pp. 265-6 (the book can also be found at 
http://www.medialaw.ru/publications/books/medialaw/index.html).  
58 The court cited atricle 29 (granting the right to freedom of information), article 46 (guaranteeing judicial 
defense of rights and freedoms), and article 55 (stating that laws may not revoke or encroach upon rights 
and freedoms). For more on the Constitutional Court's 31 July 1995 ruling, see W.E. Pomeranz, "Judicial 
review and the Russian Constitutional Court: The Chechen case," Review of Central and East European 



12 

In fact, as the war dragged on the authorities improved techniques for keeping 

journalists away from the action. During the January 1996 hostage drama in 

Pervomayskoe (Dagestan), some 50 journalists tried in vain to penetrate a security cordon 

around the area. Attack dogs and soldiers who opened fire on at least one group of 

journalists helped maintain the cordon.59 Meanwhile, officials in Moscow and near 

Pervomayskoe fed journalists false information daily.60 Managers at Russian Public 

Television (ORT) cut several segments from the programme "Vzglyad" that cast doubt on 

official claims about the hostage-taking.61 

Restrictions on journalists' movements were subsequently tightened further. In 

March 1996, the military banned filming in Grozny, where shelling continued, and 

blocked journalists from travelling towards several Chechen cities and towns that were 

under attack.62 The Glasnost Defence Foundation denounced the "total blockade" on 

information coming out of conflict areas,63 but the Chechen capital remained virtually 

closed to journalists for months.64 Such tactics did not do away with media criticism of 

the war, but they did prevent journalists from observing the worst of the carnage or 

documenting its toll on civilians.  

It helped the military's cause that by March 1996, most Russian media outlets had 

decided to support Yel'tsin's reelection campaign. As a result, the media "grew more 

muted about the war" and "virtually ignored the heavy fighting" that raged in Chechnya.65 

Behind-the-scenes intimidation may have helped subdue the media coverage as well. 

Eduard Sagalaev, whom Yel'tsin appointed to run RTR in February 1996, later recalled 

that during the presidential campaign an official encouraged him to "forget about" 
                                                                         
Law, vol. 23, no. 1, 1997, pp. 9-48; K. A. Katanyan, ed., Konstitutsionnyi Sud Rossii. Spravochnik (second 
edition), Moscow: Panorama, 1997, pp. 190-2; Fedotov, "SMI v otsutstvii Ariadny," p. 265. 
59 As reported by Reuters, 16 January 1996. 
60 On media restrictions during the Pervomayskoe events, see the Glasnost Defence Foundation's 
monitoring published in Nezavisimaya gazeta on 31 January 1996; Simonov, Informatsionnaya voyna v 
Chechne, http://internews.ru/books/infowar/4.html and http://internews.ru/books/infowar/22.html; Mikhail 
Gulyaev, "Media as Contested Power in Post-Glasnost Russia," conference paper delivered in February 
1996, published in Post-Soviet Media Law & Policy Newsletter, no. 29, 30 April 1996. 
61 Segodnya, 23 January 1996. Other accounts of the censorship of "Vzglyad" are consistent with this one; 
see Izvestiya, 24 January 1996; Nezavisimaya gazeta, 31 January 1996; Post-Soviet Media Law & Policy 
Newsletter, no. 24-25, 31 January 1996. 
62 See Obshchaya gazeta, 3 April 1996, and Oleg Panfilov's chronicle of infringements on journalists' rights 
in Chechnya during March 1996, published in Nezavisimaya gazeta, 12 April 1996. 
63 Interfax, 20 March 1996; Nezavisimaya gazeta, 22 March 1996. 
64 Obshchaya gazeta, no. 20, 23-29 May 1996. 



13 

Chechnya for a time, hinting that he might be framed for a crime if he did not heed that 

advice.66 NTV and Moscow-based newspapers did not whitewash the war during the 

presidential campaign,67 but compared to their coverage the previous year, those outlets 

were far less critical of actions by Russian soldiers and of the military's attempts to 

restrict media coverage.68 Yel'tsin noted approvingly in April 1996 that "there have been 

significantly fewer attacks on the army in the press."69  

Though Yel'tsin was relieved when journalists toned down their criticism of the 

war, it is worth noting that at several junctures in 1995 he refrained from asserting his 

power against the media outlets that embarrassed his administration. A presidential 

decree had in effect granted NTV its broadcast licence in late 1993, and a presidential 

decree could easily have taken that licence away. First Deputy Prime Minister Oleg 

Soskovets advocated revoking NTV's broadcast licence in December 1994, but Yel'tsin 

declined to do so, even though the network's Chechnya coverage was gaining 

international attention. Annoyed by RTR's hostile coverage in January 1995, Yel'tsin 

decided to fire the network's chairman, but he retreated when some of his advisers and 

members of the Security Council argued against the move.70 (The president did replace 

Poptsov in February 1996, criticizing the RTR's Chechnya coverage in particular. By that 

time, the people who talked Yel'tsin down a year earlier no longer worked in the 

Kremlin.) 

Yel'tsin seemed to hold out hope of regaining journalists' support despite the war, 

from which he tried (not very convincingly) to distance himself. He periodically 

criticized media coverage of Chechnya, but after his December 1994 television address 

never again publicly accused journalists of taking bribes from the Chechens. In late 1995 

                                                                         
65 Gall and de Waal, Chechnya: A Small, Victorious War, p. 315. 
66 Sagalaev first recounted that incident in Izvestiya, 19 July 1996, and repeated the allegation on NTV, 
"Geroy dnya," 10 February 1997. 
67 On NTV's coverage of Chechnya during the presidential campaign, see Mickiewicz, Changing Channels, 
pp. 178, 184. For extracts of press reports on the war during the first half of 1996, see Simonov, 
Informatsionnaya voyna v Chechne, http://internews.ru/books/infowar/24.html. 
68 See Anna Politkovskaya, "Krovavyi gipnoz," Obshchaya gazeta, no. 12, 3 April 1996. 
69 As quoted by ITAR-TASS, 4 April 1996. 
70 On the abortive dismissal of Poptsov, see Aleksandr Korzhakov, Boris Yel'tsin: Ot rassveta do zakata, 
Moscow: Interbuk, 1997, pp. 241-2, and Kostikov, Roman s prezidentom, pp. 304-6. 



14 

he issued awards to 20 journalists covering the military campaign, including not only 

staff from loyal media but also correspondents from NTV and Komsomol'skaya pravda.71  

Yel'tsin also avoided endorsing the criminal case against NTV's Masyuk, who 

interviewed Shamil' Basaev shortly after he led the Budennovsk raid.72 The arbitrary 

nature of that case provoked an outcry among Russian journalists and received substantial 

attention in the foreign press. Many journalists had interviewed Basaev since the war 

began,73 but only Masyuk was investigated afterwards for not revealing his whereabouts 

to the Russian authorities. The 1992 law on the mass media protects journalists' right not 

to reveal their sources, but the Procurator-General's Office tried to finesse that issue by 

questioning Masyuk "as a citizen" rather than as a journalist. The criminal case appeared 

to have a chilling effect on RTR; the network's chairman Poptsov, who presided over an 

anti-war editorial policy, nonetheless shelved an episode of "Sovershenno sekretno" that 

included an interview with Basaev.74 But Yel'tsin removed the acting procurator-general 

in September 1995, and the case against Masyuk was closed the following month. 

Why Yel'tsin held back from using all methods available to punish or intimidate 

critical journalists remains unclear. Perhaps he sensed that cracking down on private 

media would cause a backlash in the journalistic community, and he was not prepared to 

run that risk with an election coming soon. Alternatively, the president may have been 

playing the "good tsar," so that longtime political allies would blame his "bad advisers" 

for policies that menaced the media. 

The war in Chechnya did not doom Yel'tsin's presidency, but it was a public-

relations disaster for his administration. Vyacheslav Kostikov, who lost his job as his 

press secretary soon after the war began, has called Chechnya an "information Waterloo" 

that revealed the Russian authorities' "complete incompetence and illiteracy" when it 

came to news management.75  

                         
71 NTV, "Segodnya," 15 December 1995; ORT, "Vremya," 15 December 1995. 
72 This despite the fact that a letter from Yel'tsin's bodyguard and confidante Aleksandr Korzhakov to the 
procuracy probably inspired the criminal case against her. See Masyuk's interviews in Zhurnalist, no. 1, 
January 1996, and Obshchaya gazeta, 10-16 August 1995. 
73 According to Russian Television, "Vesti," 3 August 1995, journalists who interviewed Basaev included 
correspondents for Radio Free Europe/Radio Liberty, Ekho Moskvy, the news agencies Reuters and 
Agence France Press, and the newspapers Russkaya mysl' and Komsomol'skaya pravda. 
74 Novaya ezhednevnaya gazeta, 21-27 September 1995. 
75 Kostikov, Roman s prezidentom, pp. 325-6. 



15 

At the same time, it would be a mistake to interpret the bold news coverage of 

Chechnya as a sign of journalists' power to dictate policy changes or defend their rights 

guaranteed by law. True, the Kremlin could not force journalists or editors to express 

views that violated their consciences. But journalists managed to expose official lies 

about the war primarily because the Russian armed forces lacked an effective checkpoint 

system. Media advocates failed to make military and security personnel respect 

journalists' rights in the war zone. 

As for the impact of the Chechnya coverage, Mickiewicz has argued convincingly 

that public opposition to the war did not stem solely from television newscasts.76 

However, since only a small percentage of the population had direct exposure to the 

fighting, it is reasonable to assume that images of devastation and news frames 

contrasting miserable, poorly-trained Russian soldiers with fearless Chechen fighters 

shaped attitudes about the war. Yet even if the media coverage did affect public opinion, 

it was the rebels' stunning recapture of Grozny in early August 1996--not news reports or 

public opinion polls--that forced Russian officials to face reality and agree to withdraw 

the armed forces from the breakaway republic.77 Whatever the aspirations of Russian 

journalists, the "fourth estate" did not end the war. 

That said, supporters of the military campaign viewed public opposition to the 

war as proof of the media's immense power to destabilize society.78 One reporter for 

Rossiyskaya gazeta compared journalists to "spiritual shepherds whom our trusting 

Russian people follow."79 For another analyst, the prevailing slant of Chechnya coverage 

showed that "the fourth estate in our country is much stronger and more powerful than 

even the executive [branch], let alone the legislative or judicial branches."80 Official 

newspapers accused journalists of waging a "psychological war against the Russian 

                         
76 Mickiewicz, Changing Channels, pp. 254-60. 
77 Gall and de Waal, Chechnya: A Small, Victorious War, pp. 331-61; Shevtsova, Rezhim Borisa Yel'tsina, 
pp. 294-8. 
78 Numerous excerpts from official press reports on the war and how mainstream Russian media covered 
the war can be found in Simonov, Informatsionnaya voyna v Chechne, 
http://internews.ru/books/infowar/25.html. 
79 A. A. Grabel'nikov, Sredstva massovoi informatsii postsovetskoy Rossii, Moscow: Izdatel'stvo 
Rossiyskogo univerziteta druzhby narodov, 1996, as cited in Zasurskiy, Mass-media vtoroy respubliki, pp. 
30-1. 
80 Vladimir Verin, "Legendy i mify vtoroy drevneyshey: s pervogo dnya operatsiy v Chechne 'chetvertaya' 
vlast' voyuet na storone Dudaeva," Rossiyskaya gazeta, 19 January 1995.  



16 

soldier"81 and shooting the army in the back.82 A State Duma commission headed by 

Stanislav Govorukhin, usually a vocal critic of Yel'tsin, blasted the media's "wide-

ranging and […] unprecedented campaign of persecution of their own armed forces." The 

commission's report accused some newspapers of encouraging desertion from the 

Russian ranks83 and spreading "disinformation" about atrocities in towns like Samashki,84 

thereby strengthening the Chechen resistance and helping western countries put pressure 

on Russia.85 Govorukhin's commission repeated the charge that Chechens had bribed 

journalists, but others saw journalists as "opponents of strengthening Russian statehood" 

who deliberately tried to undermine Russia's standing in the international community.86 

Name-calling did not shame journalists into changing their stance on the war. The 

bottom line was that the Russian authorities failed to control the news message. The 

political consultant Gleb Pavlovskiy estimated that Yel'tsin lost the support of some 20 

percent of the population because of hostile media coverage of Chechnya and other topics 

that had been largely taboo before the war.87 In a lengthy denunciation of the media's 

"national mechanism for suppressing alternative views," Pavlovskiy argued that by 

transmitting separatist propaganda as fact and by "showing contempt" for the army and 

the federal government, journalists had created an inaccurate, yet dominant, impression 

of the Chechen conflict among ordinary Russians.88 

Pavlovskiy was convinced that the Khasavyurt accords signed in August 1996 

would not end the Chechen conflict. By the time fighting flared up again in 1999, he had 

become an influential adviser to the Kremlin. The remainder of this paper will analyse 

                         
81 Aleksandr Budnikov, "Chechenskaya voyna i rossiyskie SMI," Vecherniy Novosibirsk, 29 November 
1996, and Budnikov, "Kto otvetit za lozh' i klevetu? Ili Chechenskiy krizis i psikhologicheskaya voyna 
protiv rossiyskogo soldata," Krasnaya zvezda, 15 March 1996. 
82 Verin, "Legendy i mify vtoroy drevneyshey." 
83 Quoted in Ellis, From Glasnost to the Internet, p. 116. Lieven, who interviewed many Russian soldiers in 
Chechnya, argues that misleading official statements were more devastating to morale than any reports in 
the private media; see Chechnya: Tombstone of Russian Power, p. 120. 
84 On the capture of Samashki in April 1995, the site of the most notorious atrocities during the first war in 
Chechnya, see Gall and de Waal, Chechnya: A Small, Victorious War, pp. 242-7; and Mickiewicz, 
Changing Channels, pp. 260-1. 
85 The report of the Govorukhin commission was quoted at length in Ellis, From Glasnost to the Internet, 
pp. 116-7. 
86 Grabel'nikov, as quoted in Zasurskiy, Mass-media vtoroy respubliki, p. 94. 
87 Zasurskiy, Mass-media vtoroy respubliki, p. 96. 
88 Gleb Pavlovskiy, "Ar'ergardnye boi chetvertoy vlasti: Rossiyskie SMI splachivayutsya v 
obshchenatsional’nyi mekhanizm glusheniya al'ternativnykh mneniy," Nezavisimaya gazeta, 10 September 
1996. 



17 

how the authorities constructed their own "national mechanism for suppressing 

alternative views" during the second Chechen war. 

 

"MEGAPHONES FOR THE OFFICIAL LINE" 

When Russian officials warned during the first war that an independent Chechnya 

would descend into anarchy and butchery, many Moscow journalists dismissed such 

statements as empty propaganda.89 But the murder of six Red Cross workers in late 1996 

and the kidnappings of at leat ten journalists during the first half of 1997 disillusioned 

many who had once sympathized with the Chechen cause.90 Even NTV's Masyuk was 

abducted and held hostage for 100 days. Having taken personal and professional risks to 

expose the brutality of the first war and to allow Chechen field commanders to address a 

Russian audience,91 she had naively felt safe working in the breakaway republic despite 

the rampant banditry.92 More than a thousand civilians were kidnapped in de facto 

independent Chechnya between 1996 and 1999,93 but like foreign aid workers, journalists 

made especially enticing targets, because their employers could afford to pay higher 

ransoms. Well before the second war, mainstream Russian media frequently depicted 

Chechens as terrorists and criminals.94 

 Consequently, after Chechen-based Islamists invaded Dagestan in August 1999, 

launching battles that killed more than a thousand people and displaced tens of thousands 

more, most Russian journalists were receptive to a military response. No comparable 

incident presaged the first war.95 An elite consensus probably reinforced the prevailing 

                         
89 For instance, in his commentary for Ekho Moskvy on 9 February 1996, Andrey Cherkizov urged Yel'tsin 
to stop "trying to pull the wool over our eyes" by claiming that Chechens would slaughter each other if the 
federal forces left: "They'll handle it," he asserted. Republished in Cherkizov, Khronograf, pp. 502-4. 
90 See "Media Coverage of the Chechen War: Then and Now," excerpt from the weekly programme 
"Chetvertaya Vlast'" on REN-TV, 22 January 2000, as translated and published at 
http://www.internews.ru/crisis/mediacoverage.html. 
91 Masyuk was popular among ordinary Chechens and had expressed admiration for Shamil' Basaev's 
"bravery, professionalism, and truth to his word"; see her interview with Zhurnalist, January 1996. 
92 See Obshchaya gazeta, 15-21 May 1997. 
93 For statistics on the  wave of kidnappings in Chechnya, see Robert Bruce Ware and Ira Straus, "Media 
Bias on Chechnya," Christian Science Monitor, 15 March 2000. 
94 See Dmitriy Furman, "Bandity natsional'nosti ne imeyut: SMI aktivno formiruyut obraz vraga," 
Obshchaya gazeta, 21-27 January 1999. 
95 On the long deterioration of relations between the federal authorities and the Chechen leadership prior to 
the December 1994 Russian invasion, see John B. Dunlop, Russia Confronts Chechnya: Roots of a 
Separatist Conflict, Cambridge: Cambridge University Press, 1998; Gall and de Waal, Chechnya: A Small, 
Victorious War, especially pp. 76-172.  



18 

view in the journalistic community. For instance, Yabloko leader Grigoriy Yavlinskiy 

defended the government's response to the incursion into Dagestan, despite having voted 

in May 1999 to impeach Yel'tsin for launching the first war in Chechnya. The virtually 

unanimous support for military action against Chechen separatists was all the more 

striking in light of the "information war" between rival political groups that was gaining 

momentum in the summer and autumn of 1999. 

 In the early months of the military campaign, most Russian media, including all 

major television networks, dwelled on the steady advance of the federal armed forces, the 

high morale among Russian soldiers, and the welcoming residents of the "liberated" 

areas.96 NTV's coverage of the "anti-terrorist operation" (in keeping with the official 

lexicon, not a war) could hardly have been more different from the editorial policy that 

put the network on the map during the first war. Like other television networks, NTV 

paid little attention to the civilian death toll, relying on battlefield footage showing 

"heavy guns firing, not where the shells hit."97 

 Moscow newspapers provided a broader spectrum of viewpoints about Chechnya 

in 1999, but only a handful of publications, such as Novaya gazeta and Obshchaya 

gazeta, questioned the wisdom or morality of the Russian military strategy. Some 

newspapers that had been hostile toward the armed forces during the first war now 

concentrated on the same upbeat themes that dominated television newscasts. Destroyed 

Chechen towns and the wave of refugees fleeing the republic received far less column 

space.98  

 That few Russian journalists were reporting from battleground cities and villages 

largely explains the contrast between the early media coverage of the two wars. The 

hostage industry had not only alienated many journalists from the Chechen "liberation 

struggle,"99 it had scared off even experienced correspondents who retained good 

                         
96 For content analysis of the remarkably similar Chechnya coverage on ORT, RTR, NTV and TV-Centre 
during September and October 1999, see Semen Liberman, "Vtoraya Chechenskaya," Sreda, November 
1999, pp. 6-9, also available at http://www.internews.ru/sreda/16/2.html. 
97 David Filipov, "Moscow Launches Video Offensive Seeking Support for Chechnya War," Boston Globe, 
17 October 1999. 
98 See Zolotov, "Kremlin Scores Strategic Victory." 
99 See Nabi Abdulaaev, "Moscow Tightly Controls Information on the Chechen Conflict," Jamestown 
Foundation Prism, December 1999, no. 20, part 1.  



19 

Chechen contacts.100 Abductions remained an everpresent risk; employees of the state-

owned ITAR-TASS news agency had been kidnapped in March and July 1999, and the 

second of those two victims (the photographer Vladimir Yatsina) remained in captivity 

when the second war broke out. 

 With few journalists on the ground to contradict the official version of events, the 

authorities mostly got the war coverage they wanted. When Russian-launched rockets 

killed dozens of civilians in a Grozny marketplace in October, major news agencies all 

reported the attack. However, Russian television networks did not show the carnage,101 

and the next morning, the daily Vremya-MN was "virtually alone among Russian 

newspapers" in covering the story.102 Unlike most Moscow-based newspapers, Vremya-

MN had a reporter working in Grozny, and she had been in the marketplace at the time of 

the attack. Other Russian media came to the story late, and when they did, many gave 

credence to unsubstantiated official claims that the market was an "arms bazaar"103 and 

that the explosion was either an accident or staged deliberately by Chechens.104 

 As that incident illustrates, Russian journalists generally gave official 

pronouncements the benefit of the doubt when reporting unconfirmed information related 

to the second Chechen war. For example, very few media challenged statements blaming 

Chechen terrorists for the blasts that leveled apartment blocks in Moscow and 

Volgodonsk in September 1999, even though law enforcement agencies produced no 

evidence to support the allegation. Novaya gazeta and Obshchaya gazeta were among the 

few newspapers to question that rush to judgment. 

 Even more revealing, on several occasions in 1999 Russian media, including 

private newspapers and television networks, ignored evidence that contradicted official 

reports about "terrorists" eliminated with minimal Russian military losses. Stringers 

                         
100 Valeriy Yakov's good contacts with Chechen field commanders helped him get closer to the action 
during the Pervomayskoe hostage crisis than any other journalist, but he was afraid to travel in Chechnya in 
the autumn of 1999. See Andrei Zolotov Jr., "Journalists Bemoan Chechen Coverage," Moscow Times, 28 
October 1999. 
101 Thomas de Waal, "Introduction," in Anna Politkovskaya, A Dirty War: A Russian Reporter in 
Chechnya, London: The Harvill Press, 2001, p. xxx. 
102 The best account of Russian reports on that rocket attack is Matt Bivens, "Grozny's Blast Gets Odd TV 
Coverage," Moscow Times, 23 October 1999. 
103 Many journalists had visited the market and knew that most of the kiosks sold ordinary consumer goods. 
Some photographs released by the Russian Information Centre, purportedly proving the market was 
primarily for weapons dealers, were taken in a different location. See Panfilov, "Ot VITsa k RITsu." 
104 Bivens, "Grozny's Blast Gets Odd TV Coverage." 



20 

working for Russian television networks "didn't want anything to do with" footage filmed 

by a Chechen cameraman showing the civilian victims of a direct hit on two buses filled 

with refugees. Russian newscasts that evening reported a successful attack on two 

busloads of terrorists, as Russian military sources claimed.105  

Why did such self-censorship flourish in coverage of the second Chechen war? 

Some analysts have suggested that journalists were afraid to alienate their readers and 

viewers, since opinion polls showed widespread antipathy toward Chechens and support 

for the war.106 That would be an amazing reversal of the "fourth estate" notion that 

journalists should educate and enlighten their audience. During the first war, the 

chairman of state-owned RTR had defended his network's negative Chechnya coverage, 

saying journalists had a duty to point out the authorities' mistakes. In 1999, the RTR 

chairman characterized his network's coverage as being about "returning the feeling of 

victory to the army."107 A veteran Moscow-based foreign correspondent observed in 

October 1999 that many of his Russian colleagues "seem content to be little more than 

megaphones for the official line."108 The satisfaction was mutual: one Russian general 

commented, "This time we are getting more help and less trouble from journalists."109 

 The federal authorities were not passive beneficiaries of the new media climate; 

they cultivated favourable coverage in order to bolster public support for the military 

campaign.110 Prime Minister Vladimir Putin appealed for the understanding of top 

television executives during a meeting in October 1999.111 Government officials 

summoned lower-ranking journalists for interviews and "reminded [them] of their 

patriotic duty […]."112 During the first war, the Temporary Information Centre's 

                         
105 Anne Nivat, who covered the second Chechen war for several months, describes this incident in Chienne 
de Guerre: A Woman Reporter Behind the Lines of the War in Chechnya, New York: Public Affairs, 2001, 
pp. 66-7. 
106 De Waal, "Introduction," in Politkovskaya, A Dirty War, p. xxvi. Andrey Kortunov, director of the 
Moscow Scientific Fund, made similar comments in Fred Weir, "The Story Russians Don't See in 
Chechnya," Christian Science Monitor, 26 October 1999. 
107 RTR chairman Mikhail Shvydkoy was quoted in Ian Traynor, "Moscow's Media War Flags on Home 
Front," The Guardian, 11 November 1999. 
108 Weir, "The Story Russians Don't See in Chechnya."  
109 General Vyacheslav Ovchinnikov was quoted in Filipov, "Moscow Launches Video Offensive." 
110 Russian Information Centre director Mikhail Margelov discussed the lessons learned from the first war 
in Chechnya in Michael R. Gordon, "Russia Copies NATO in War to Win Minds," New York Times, 28 
November 1999. 
111 EJC Media News, 11 October 1999, distributed to the author by e-mail. 
112 De Waal, "Introduction," in Politkovskaya, A Dirty War, p. xxvi.  



21 

incompetence had been legendary, but the Russian Information Centre created in 1999 to 

handle news releases was in the skilled hands of Mikhail Margelov.113 As a senior 

executive of the Video-International advertising agency, Margelov had worked on 

Yel'tsin's television commercials in 1996, gaining experience in slick image construction 

while selling an unpopular product to a mass audience. Under his leadership, the centre 

issued timely releases with a coherent message. Inspired by NATO's success in turning 

the media's attention to Serb atrocities during the bombing campaign in Yugoslavia, the 

Russian Information Centre released videos of Chechen captors torturing and killing 

Russian soldiers during the first war.114 The centre also advised journalists to call 

separatists "bandits" or "international terrorists," not "field commanders," and to describe 

Russian casualties as "minimal," "inconsiderable," or "unavoidable".115 Spokesmen 

regularly announced large numbers of "bandits" eliminated with minimal Russian 

military losses, and typically denied reports of civilian casualties.116 

Eyewitnesses often contradicted the official casualty estimates,117 but reaching 

them was much more difficult than during the first war.118 Margelov said his operation 

imposed "no formal censorship" and merely encouraged journalists to follow "a code of 

political correctness."119 Yet military commanders near the war zone exercised 

substantial control over what information journalists were able to collect and send back to 

their editors. The military press centre in Mozdok (North Ossetia) told cameramen not to 

film Russian troops with dirty faces or destroyed homes.120 An officer at that press centre 

told one journalist, "You will show only what we allow."121 Reporters deemed 

untrustworthy, especially foreign correspondents, were often unable to obtain 
                         
113 Panfilov compares the two information centres in "Ot VITsa k RITsu." 
114 Commenting on the release of those gruesome hostage videos, Margelov said, "This is one lesson of 
Kosovo that we have learned." Quoted in Filipov, "Moscow Launches Video Offensive." 
115 Gordon, "Russia Copies NATO." 
116 Amelia Gentleman, "Truth Becomes First Victim in Russia's Blitz Against Grozny," The Guardian, 14 
November 1999. 
117 For instance, Sophie Shihab, "Chechnya: Humanitarian Disaster and Russian Propaganda Lies," Le 
Monde, 17 October 1999, translated by the Federal Broadcast Information Service and distributed on 
Johnson's Russia List, no. 3573, 20 October 1999. 
118 Musa Muradov, editor-in-chief of the Chechen newspaper Groznenskiy rabochiy, contrasts journalists' 
freedom of movement during the two wars in an interview published in Pravo znat': istoriya, teoriya, 
praktika, January-February 2000, which can be found at 
http://www.ksdi.ru/right/2000_37_38(1_2)/dorocheva_37_38.html 
119 Quoted in Gordon, "Russia Copies NATO." 
120 Zolotov, "Kremlin Scores Strategic Victory." 



22 

accreditation.122 Military commanders also threatened to revoke the accreditation of 

journalists who made unsanctioned trips in the war zone, although they lacked the legal 

authority to do so.123 Meanwhile, Foreign Ministry bureaucrats lectured Moscow-based 

foreign correspondents about the flaws in their coverage of the war.124 

Some journalists tried to report from Chechnya without going through the Russian 

military press centres. To deter such efforts, the Federal Security Service in October 1999 

released a video (filmed by Chechen captors) of a kidnapped French photographer who 

complained of being beaten and treated "like a dog."125 Several foreign journalists were 

detained trying to enter Chechnya and sent away if, as was usually the case, they had 

general accreditation from the Foreign Ministry in Moscow but no specific credential to 

cover the war. In captured territory, Russian commanders promised civilians rewards for 

"denouncing" journalists who took notes or filmed without permission.126 Nevertheless 

journalists such as Novaya gazeta correspondent Anna Politkovskaya and the French 

reporter Anne Nivat managed to evade discovery while working in Chechnya for several 

months.127  

As long as the uncooperative journalists worked primarily for foreign media, few 

Russian citizens received news that challenged the official perspective on the war. But 

several weeks after the "anti-terrorist operation" escalated into a full-scale invasion, the 

united front in the Russian electronic media began to break down. Outlets belonging to 

Vladimir Gusinskiy's Media-Most empire, such as NTV and Ekho Moskvy radio, were 

among the first to give more exposure to the tragic deaths of civilians, such as the victims 

                                                                         
121 Aleksandra Adokhina, "Doveli," Moskovskie novosti, 2-9 November 1999. 
122 Yelena Kandybina, an expert on media law, has argued that the Russian authorities' application of 
accreditation procedures clearly violated Russian legislation; see Kandybina, "Publikatsii o chechenskoy 
voyne v rossiyskoy presse." BBC producer Kevin Bishop described a Catch-22 situation used in Mozdok to 
deny accreditation in a BBC report, "Getting into Chechnya," 17 December 1999, distributed on the 
fsumedia e-mail list. 
123 Under article 47 of the 1992 law on the mass media, only a court order can revoke a journalist's 
accreditation. See Oleg Panfilov's interview in Russkaya mysl', 8-14 June 2000. 
124 De Waal, "Introduction," in Politkovskaya, A Dirty War, p. xxvi. 
125 "Russian TV Shows Video of French Hostage in Chechnya," Reuters, 31 October 1999, and Zolotov, 
"Kremlin Scores Strategic Victory." The photographer Brice Latieu was eventually freed in June 2000, but 
he never recovered from his nightmarish spell in captivity and committed suicide in April 2001. 
126 While posing as a Chechen, Nivat witnessed a Russian officer making one such appeal to a crowd; see 
Chienne de Guerre, p. 120. 
127 Nivat describes how she faked her way through checkpoints in Chienne de Guerre, pp. vii-viii, 21, 36-7, 
59-61, 88, 98-100, and 162. 



23 

of an attack on a Red Cross convoy in late October 1999.128 Commentators on TV-

Centre, controlled by the Moscow city authorities, also expressed growing scepticism 

about official casualty estimates and prospects for winning the war quickly. Monitoring 

of Chechnya coverage on Russian television in November and December 1999 showed 

that while 51 percent state-owned ORT and fully state-owned RTR continued to devote 

mostly favourable or neutral coverage to the military campaign, newscasts on NTV and 

TV-Centre increasingly diverged from the official script, with as many "negative" 

references to the war as "positive" ones.129  

Domestic political considerations most likely explained the changing tone of 

Chechnya coverage on television. Support for Prime Minister Putin skyrocketed as the 

war escalated.130 Research on "priming" suggests that politicians gain public support 

when an issue that plays to their strengths receives massive media coverage.131 A prime 

minister presiding over a popular war could hardly fail to benefit from upbeat coverage of 

that war. Moreover, evidence suggests that those who set editorial policy at ORT and 

RTR deliberately crafted Chechnya coverage so as to encourage voters to connect their 

approval of the war with support for Putin.132 Meanwhile, the opposition alliance 

Fatherland--All Russia had the firm backing of TV-Centre and received a sympathetic 

hearing on NTV. An unnamed NTV employee told one Russian journalist that the 

network's executives were planning to use disturbing coverage of the war's impact in 

order to undermine Putin's popularity.133  

                         
128 Zolotov, "Kremlin Scores Strategic Victory in Chechnya." Zolotov notes that other Russian television 
networks ignored that story. For more analysis of NTV's increasing attention to the deaths of kill innocent 
civilians in Chechnya, see Jamestown Foundation Monitor, 1 November 1999. 
129 Comparisons can be found in Semen Liberman, "Vtoraya Chechenskaya--akt sleduyushchiy," Sreda, 
December 1999, pp. 13-16, also available at http://www.internews.ru/sreda/17/5.html. 
130 Support for Putin as a presidential candidate measured 4 percent in September 1999 but reached 21 
percent by mid-October and 36 percent in early November. See table 11.6 in Yitzhak M. Brudny, 
"Continuity of Change in Russian Electoral Patterns? The December 1999-March 2000 Election Cycle," in 
Archie Brown, ed., Contemporary Russian Politics: A Reader, Oxford: Oxford University Press, 2001, p. 
173. See also Peter Rutland, "Putin's path to power," Post-Soviet Affairs, vol. 16, no.4, (December 2000), 
pp. 313-54. 
131 For a brief discussion of the research on priming, see Joanne M. Miller and Jon A. Krosnick, "Anatomy 
of News Media Priming," in Shanto Iyengar and Richard Reeves, eds., Do the Media Govern? Politicians, 
Voters, and Reporters in America, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1997, pp. 258-275. 
132 Anna Kachkaeva, "Image Factory: Television as the Key Instrument for Creation of Political Myths," 
published in January 2000 at http://www.internews.ru/crisis/imagefactory.html.  
133 Quoted in Jamestown Foundation Monitor, 21 October 1999 and 1 November 1999. 



24 

The financial problems of NTV's parent company, Media-Most, may also have 

inspired more "negative" references to the military campaign. NTV's general director in 

1999, Oleg Dobrodeev, later accused Gusinskiy of seeking to use Chechnya coverage as 

a bargaining chip in negotiations with the Kremlin over the debts of his business 

empire.134 The shifting emphasis of NTV's war reporting hinted at an internal battle over 

editorial policy. Andrey Zolotov, a journalist specializing in media issues, observed that 

NTV lacked a "coherent policy in its coverage" in late 1999, some days concentrating on 

the fate of civilians while dwelling on the "heroism of Russian soldiers" in other 

newscasts.135 Dobrodeev's clash with Gusinskiy over Chechnya coverage prompted him 

to leave NTV in early 2000.136 

Whatever its cause, the less favourable war coverage on NTV and TV-Centre was 

a dangerous development for the Russian authorities. Some 70 percent of Russian 

citizens could view NTV, and TV-Centre's broadcast reach encompassed at least a third 

of the population. If millions of viewers saw images that contradicted the optimistic 

statements issued by the Russian Information Centre, then they might become 

disenchanted with the "anti-terrorist operation." 

Russian officials sought to discredit alternative sources of information about the 

war. Media Minister Mikhail Lesin alleged that refugees complaining of appalling 

conditions were merely putting on a show for television cameras, orchestrated by 

Chechen terrorists.137 The first deputy chief of Russia's General Staff dismissed news of 

an attack on a Russian armoured column as terrorist "disinformation."138 Officials also 

questioned the motives of some journalists.139 A spokesman for the Federal Security 

Service denounced the "coordinated propaganda campaign" against Russia, and the 

Russian Information Centre accused some correspondents of working with foreign 

intelligence services.140 The centre had particularly harsh words for Andrey Babitskiy, a 

                         
134 Dobrodeev made that charge in an open letter published in Izvestiya, 9 April 2001. 
135 Andrei Zolotov Jr., "NTV Chief Leaves Post Without Explanation," Moscow Times, 21 January 2000. 
136 Zolotov, "NTV Chief Leaves Post Without Explanation."  
137 Quoted from Lesin's appearance on ORT, "Vremya," 7 November 1999. 
138 Reuters, "Russia Vents Wrath on Foreign News Organisations," 16 December 1999. 
139 See Herd, "The 'Counter-Terrorist Operation' in Chechnya." 
140 Ibid. Maria Eismont, who reported the October rocket attack on the Grozny bazaar for Vremya-MN and 
later covered the war for Reuters, was a particular target of official criticism. 



25 

correspondent who covered both Chechen wars for the Russian Service of U.S.-funded 

Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL).141  

 Not only did alternative media coverage not disappear, criticism of Russian 

military tactics increased after the December 1999 parliamentary elections. NTV aired 

footage showing Russian troops looting a "liberated" village in the aftermath of an 

alleged massacre.142 Russian units encountered stiff resistance from Chechen fighters, 

and during the long battle for Grozny, commentators on NTV and TV-Centre questioned 

whether the war was winnable. Several prominent Moscow newspapers that had 

supported the military campaign for months (such as Izvestiya, Komsomol'skaya pravda, 

and Moskovskiy komsomolets) also began to question military strategy and official 

casualty estimates in December 1999 and January 2000.143  

  ORT and RTR stuck to the official script, emphasizing the progress made by the 

federal army and juxtaposing news of Russian losses with reports of even more terrorists 

"eliminated." Those networks' political commentators worked hard to steer the public's 

sympathy away from the Chechens. "Analytical programmes" on state television 

continued to air harrowing videos of Chechen gunmen tormenting Russian prisoners. 

ORT's Sergey Dorenko blamed ordinary Chechens for allowing criminality to flourish in 

the republic.144 News reports about the war subtly promoted Putin's presidential 

candidacy by emphasizing the need for strong, decisive, and active leadership.145 

 Still, discordant news from alternative sources threatened to undermine public 

trust in state television newscasts and, by extension, public support for the war. In 

January 2000, Putin (by then acting president) put Yel'tsin's former press secretary, 

Sergey Yastrzhembskiy, in charge of managing information about Chechnya.146 It was a 

surprising choice, since Yastrzhembskiy had been a top strategist for the opposition 

                         
141 A Russian Information Centre statement accused Babitskiy of fabricating material, according to an 
ITAR-TASS report from 27 December 1999, distributed on the fsumedia e-mail list. 
142 "Russian TV shows film of Chechen looting," Reuters, 25 December 1999, distributed on Johnson's 
Russia List, no. 3709, 25 December 1999.  
143 Lev Lurie, "The Russian Media Turns," Institute for War & Peace Reporting Caucasus Reporting 
Service, no. 14, January 2000, distributed on the fsumedia e-mail list and available at 
http://www.soros.org/caucasus/0005.html. 
144 In a commentary aired on 4 March 2000, Dorenko predicted that Russia would win the war quickly if it 
decided there was no civilian population in Chechnya but would be forced to fight for another 20 years if it 
acknowledged that a civilian population existed there.  
145 Laura Belin, "How State TV Aided Putin's Campaign," RFE/RL Russian Election Report, 7 April 2000. 
146 See Herd, "The 'Counter-Terrorist Operation' in Chechnya." 



26 

alliance Fatherland--All Russia during the 1999 parliamentary campaign. But he easily 

readjusted to speaking for the Kremlin and urged journalists to do their bit for the war 

effort: "When the nation mobilises its forces to solve some task, that imposes obligations 

on everyone, including the media.''147 Concrete steps to limit news-gathering in Chechnya 

accompanied the return of the prodigal spin doctor. Yastrzhembskiy's office brought in 

new accreditation rules containing "completely obvious" inconsistencies with Russian 

legislation, in the view of one specialist on media law.148 Within a week of 

Yastrzhembskiy's appointment, military officials barred NTV correspondents from the 

press pool in Chechnya after the network broadcast an unsanctioned interview with a 

Russian officer.149 Yastrzhembskiy also reportedly ordered military officials not to let 

any journalists into Grozny, except for correspondents of military press agencies.150 

Foreign correspondents particularly annoyed the Russian authorities. 

Yastrzhembskiy demanded an apology from the French newspapers Le Monde and 

Liberation, which reported eyewitness accounts of alleged atrocities committed by 

Russian troops.151 But the only way to prevent such reports from emerging was to keep 

suspect correspondents out of the war zone. After stumbling on the French journalist 

Nivat in February 2000, Federal Security Service operatives detained her, confiscated her 

notes, and sent her back to Moscow for lacking the proper accreditation.152  

 The ordeal of RFE/RL correspondent Babitskiy provided a more powerful 

incentive not to circumvent restrictions on journalists' movements.153 Babitskiy had 

considerable experience reporting from Chechen-controlled territory. When he 

disappeared in mid-January 2000, Russian officials denied knowing his whereabouts, and 

Yastrzhembskiy commented that since Babitskiy lacked the proper accreditation, Russian 

authorities could not vouch for his safety. In fact, Russian security forces had secretly 

                         
147 From Yastrzhembskiy's interview in Kommersant, 21 January 2000. 
148 Kandybina, "Publikatsii o chechenskoy voyne v rossiyskoy presse." 
149 Jen Tracy, "Kremlin Tells Press to Toe the Line," Moscow Times, 25 January 2000. On the military's 
power to keep journalists away from the front line, see also "Media Coverage of the Chechen War: Then 
and Now." 
150 Moskovskiy komsomolets, 28 January 2000. 
151 EJC Media News, 2 March 2000, distributed on the fsumedia e-mail list. 
152 Nivat describes her encounter with the Federal Security Service in Chienne de Guerre, pp. 223-38. 
153 Comprehensive coverage of Babitskiy's detention and subsequent trial on the charge of using false 
documents can be found at http://www.rferl.org/nca/special/babitsky. Archives of reports on Babitskiy are 
also available on the websites of the Glasnost Defense Foundation (www.gdf.ru), the Center for Journalism 
in Extreme Situations (www.cjes.ru), and the Committee to Protect Journalists (www.cpj.org).  



27 

detained him, giving him no opportunity to contact his family, his colleagues, or a 

lawyer. After nearly three weeks in custody, Babitskiy was ostensibly "exchanged" for 

Russian prisoners being held by Chechens, but it later emerged that Russian officials 

handed him over to pro-Moscow Chechen fighters.  

 The treatment of Babitskiy did not just run afoul of regulations on criminal 

investigations--it violated fundamental constitutional rights and appeared to contradict 

various international treaties signed by Russia.154 Nevertheless, some Russian media were 

reluctant to raise a fuss about the case. In mid-February, while Babitskiy's whereabouts 

remained unknown, the Union of Journalists and some 30 media outlets jointly sponsored 

a special issue of Obshchaya gazeta devoted entirely to his detention and "exchange." 

The sponsors covered a broad range of viewpoints, from Media-Most outlets NTV and 

Segodnya to Sovetskaya Rossiya, a pro-communist newspaper which in normal 

circumstances was not favourably disposed toward the U.S.-funded RFE/RL.155  

Some regional branches of the Union of Journalists objected to defending an 

"American spy,"156 but the reluctance of certain Moscow-based newspapers to denounce 

Babitskiy's treatment was more surprising. Those declining to co-sponsor the special 

issue of Obshchaya gazeta included Nezavisimaya gazeta and Kommersant, both 

controlled by Boris Berezovskiy157; Izvestiya, controlled by Vladimir Potanin's Interros 

holding company and the partly state-owned oil firm LUKoil; Trud, financed by the 

partly state-owned gas monopoly Gazprom; and Vremya-MN, covertly financed by the 

Central Bank. As mentioned above, Vremya-MN was among the few Russian newspapers 

to have a correspondent working in Chechnya in the autumn of 1999, so its absence from 

the list of co-sponsors was especially conspicuous. 

According to Oleg Panfilov, who monitored violations of journalists' rights in the 

former Soviet Union throughout the 1990s, "The story of Andrey Babitskiy showed that 

                         
154 See the European Parliament's resolution on the Babitskiy case, adopted on 17 February 2000: 
http://www.memo.ru/hr/hotpoints/n-caucas/inter/prot/pr000217.htm. See also comments by UN Human 
Rights chief Mary Robinson and Russian Human Rights Commissioner Oleg Mironov, reported in RFE/RL 
Newsline, 2 February 2000 and 17 February 2000. 
155 The special issue of Obshchaya gazeta came out on 16 February 2000. 
156 According to Oleg Panfilov, who was interviewed in Russkaya mysl', 8-14 June 2000. 
157 During the first war, Nezavisimaya gazeta had published the Glasnost Defence Foundation's monthly 
reports listing violations of journalists' rights in Chechnya. 



28 

the [Russian] special services can do whatever they want with journalists."158 Perhaps 

even more significant, Babitskiy's story showed that certain newspapers, which had 

denounced restrictions on the media during the first Chechen war, now hesitated to 

demand that the rule of law apply to Russian journalists reporting from Chechen-held 

areas.  

That corporate groups controlled those newspapers (which was not the case 

during the first war) appeared to be relevant. In early 2000, Putin's election as president 

was a virtual certainty. The heavyweights of the business world needed to maintain 

harmonious relations with high-ranking officials for various reasons: some managed 

partly state-owned firms, some owed huge debts to state-controlled entities, and many (if 

not all) thrived mainly because law enforcement agencies had never scrutinized their 

business practices. Evidence suggests that behind the scenes, Kremlin officials were 

urging leading businessmen to keep their media holdings on a tight leash when it came to 

Chechnya. Shortly after meeting with Putin in February 2000, Gazprom's chief executive 

Rem Vyakhirev criticized NTV's stance on Chechnya, adding that the network's war 

coverage "gives the Gazprom leadership serious cause to think about how we are 

investing our funds."159 The gas monopoly had owned 30 percent of NTV stock since 

1996, but company executives had never before publicly criticized the network's editorial 

policy. Although no definitive account of Putin's meeting with Vyakhirev exists, 

Moscow's rumour mill quoted the acting president as saying, "I don't care how they cover 

me on NTV, but if the network's stance on Chechnya does not change, I will crush you, 

Rem Ivanovich."160 Whether or not Putin used those words, that message resonated in the 

Russian business and journalistic communities, especially after Gazprom demanded 

repayment of a $211 million loan to NTV's parent company in March 2000. 

Whereas Yel'tsin refrained from directly criticizing journalists like NTV's 

Masyuk, Putin accused Babitskiy of "working for the bandits" and committing acts "more 

dangerous than firing from machine guns."161 Babitskiy was released after spending more 

                         
158 Quoted in Russkaya mysl', 8-14 June 2000. 
159 As quoted by Interfax, 15 February 2000, and cited in RFE/RL Newsline, 16 February 2000. 
160 According to an unnamed television commentator quoted in Novye izvestiya, 4 April 2001. A slightly 
different version of that rumour had Putin threatening to arrest either Vyakhirev or his son if Gazprom did 
not turn the screws on Media-Most. See Vladimir Gusinskiy's interview in Kommersant, 6 February 2001. 
161 As quoted in Kommersant, 10 March 2000.  



29 

than six weeks in custody, but even after he was allowed to return to Moscow, criminal 

charges prevented him from travelling abroad to testify about Chechnya before the 

Council of Europe.162 (Law enforcement authorities eventually dropped charges linked to 

aiding "armed bandit formations" but successfuly prosecuted Babitskiy in the autumn of 

2000 for using falsified documents, which his captors had given him.)  

After Babitskiy resurfaced, commentators on television networks loyal to the 

Kremlin sought to discredit his allegations about the treatment of Chechen prisoners. 

They accused media advocates and international organizations of hyping Babitskiy's case 

while showing no concern for the abducted ITAR-TASS photographer Vladimir Yatsina, 

whose corpse was found in February 2000.163 Meanwhile, news reports and 

commentaries questioned the motives of media outlets that devoted unfavourable 

coverage to the military campaign. ORT's Dorenko tied NTV's reporting to an alleged 

pro-separatist agenda of Media-Most chairman Gusinskiy.164 Another ORT 

correspondent asked rhetorically why NTV and the newspaper Novaya gazeta were 

"slinging mud" at the armed forces and security services, "just when the people have at 

last started to believe in them again."165 (ORT conveniently failed to mention that its 

dominant shareholder, Berezovskiy, had well-documented ties to influential Chechens 

throughout the 1990s166 and gave at least $2 million to Chechen leaders.167) 

 To further discourage Russian media from presenting Chechen points of view, 

First Deputy Media Minister Mikhail Seslavinskiy announced in March 2000 that the 

ministry would consider interviews with Chechen President Aslan Maskhadov and other 

senior officials to be violations of the 1997 law on terrorism.168 Since media outside the 

capital rarely interviewed Chechen officials or rebel fighters,169 Seslavinskiy's threat was 
                         
162 Michael Steen, "War Reporter Says Not Allowed to Leave Russia," Reuters, 7 March 2000. 
163 For instance, Sergey Dorenko, "Vremya," 4 March 2000. 
164 ORT, "Vremya," 4 March 2000, citing an interview Gusinskiy gave Le Monde. 
165 ORT, "Vremya," 22 March 2000. 
166 Berezovskiy had contacts with Chechen criminal groups in Moscow before the first war and was 
involved in hostage negotiations between the wars; see Paul Klebnikov, Godfather of the Kremlin: Boris 
Berezovsky and the Looting of Russia, New York: Harcourt, 2000, pp. 11-40 and 257-66. 
167 In an interview with a Swiss newspaper, Berezovskiy later admitted having paid Shamil' Basaev $2 
million, ostensibly for "reconstruction" of war-ravaged areas; see Moscow Times, 1 February 2002, and 
RFE/RL Newsline, 4 February 2002. 
168 Floriana Fossato, "Russia: Officials Ban Interviews With Chechen Leaders," feature for RFE/RL, 16 
March 2000, available at http://www.rferl.org/nca/features/2000/03/f.ru.000316153911.html. 
169 Coverage of Chechnya in the regional media tended to focus on local angles, such as how home-town 
boys were doing on the front, rather than on broader political and military developments. See Sarah Karush, 



30 

clearly aimed at Moscow-based outlets such as Ekho Moskvy, which had aired several 

recent interviews with Maskhadov.170 His announcement came one day after the Media 

Ministry asked RFE/RL to provide transcripts of all its broadcasts between 15 February 

2000 and 15 March 2000.171 Official warnings were a potentially deadly weapon against 

Russian media. Warnings issued to two television networks allowed the Media Ministry 

to announce in February 2000 that it was putting those networks' broadcast licences up 

for auction rather than extending them automatically. Nor could newspapers brush aside 

the prospect of receiving a warning about Chechnya coverage; Media Minister Lesin 

favoured introducing licensing requirements for print media, in which case interviewing 

Chechen leaders could threaten a publication's survival. 

The more aggressive efforts to restrict coverage of the "anti-terrorist operation" 

continued well after Putin had been elected president in March 2000. Panfilov 

commented in June 2000 that official disinformation, along with the Russian military's 

strict controls over journalists' movements, had made it "impossible to work in 

Chechnya."172 In fact, it was possible to work there, but to avoid trouble, journalists had 

to stay near federal military installations and to report exclusively on the lives of Russian 

soldiers serving in Chechnya.173 Military commanders threatened to revoke several 

journalists' accreditation and kicked two ORT correspondents out of a press pool because 

of unauthorized filming in August 2000.174 

During Putin's first year as president, media outlets that received warnings after 

publishing or broadcasting interviews with senior Chechen officials included 

Kommersant, Novaya gazeta, Nezavisimaya gazeta and NTV.175 The warnings cited 

article 15 of the law on terrorism (which prohibited, among other things, the 

dissemination of information "serving as propaganda or justification of terrorism and 

                                                                         
"Chechen War Hits Home in Provinces," Moscow Times, 7 December 1999, and Floriana Fossato, "Russia: 
Press Ban Doesn't Bother Regional Media," feature for Radio Free Europe/Radio Liberty, 21 March 2000, 
available at http://www.rferl.org/nca/features/2000/03/f.ru.000321141934.html. 
170 EJC Media News of 16 March 2000, distributed on the fsumedia e-mail list. 
171 Fossato, "Russia: Officials Ban Interviews With Chechen Leaders,"; "Radio Liberty Chief Slams 
'Intimidatory' Chechnya Media Law," Agence France Presse, 16 March 2000. 
172 Panfilov's interview in Russkaya mysl, 8-14 June 2000.  
173 According to Politkovskaya, speaking at a London event sponsored by Article 19, Amnesty 
International, and the Freedom Forum on 2 May 2001. 
174 Kommersant, 1 September 2000. 
175 See Floriana Fossato, "Russia: Prosecutors Probe Maskhadov's Interviews," feature for RFE/RL, 8 May 
2000, available at http://www.rferl.org/nca/features/2000/05/f.ru.000508140938.html. 



31 

extremism") and/or article 4 of the 1992 law on the mass media (which prohibited 

"appeals to violence" and the "propaganda of war"). However, the legal justification for 

applying those statutes as the Media Ministry did was questionable.176 Journalists argued 

that Russians were entitled to hear alternative views and that the published comments of 

Maskhadov and others did not contain illegal appeals to violence.177  

It is hardly surprising that the federal authorities would try to limit separatists' 

access to the media. But journalists whose reporting strayed from acceptable topics could 

get into trouble without transmitting the views of Chechen leaders. Russian officers 

detained Novaya gazeta correspondent Politkovskaya in February 2001 while she was 

trying to cover the war's impact on the civilian population.178 They accused her of using 

falsified accreditation documents and expelled her from Chechnya. Although some law 

enforcement officials promised to investigate her claims about the treatment of Chechen 

detainees,179 other Moscow officials, along with commentators on loyal media, dismissed 

her reporting as lies or the "ravings" of an unstable woman.180 In the summer of 2001, far 

more disturbing news emerged of reprisals against civilians whom Politkovskaya quoted 

in her dispatches for Novaya gazeta. Despite her efforts to conceal the identities of her 

sources, military or security operatives were said to be tracking down and killing people 

who had spoken to her about atrocities committed by Russian troops.181 

 

CONCLUSION 

                         
176 See an excellent commentary produced by the Moscow Media Law and Policy Institute, published in the 
March 2001 issue of Zakonodatelstvo i praktika Mass-Media 
(http://www.medialaw.ru/publications/zip/79/ch1.htm); Kandybina, "Publikatsii o chechenskoy voyne v 
rossiyskoy presse"; Fossato, "Russia: Officials Ban Interviews With Chechen Leaders," citing Mikhail 
Fedotov, an author of the 1992 media law. 
177 Nezavisimaya gazeta published the Press Ministry's warning, along with a short rebuttal to it, on 3 
March 2001. 
178 For more details about the Politkovskaya case, see the archives of reports on the websites of the 
Glasnost Defense Foundation (www.gdf.ru) or the Committee for Journalism in Extreme Situations 
(www.cjes.ru), or the Committee to Protect Journalists' annual report on "Attacks on the Press 2001", 
available at http://www.cpj.org/attacks01/europe01/russia.html. 
179 For example, Anna Politkovskaya, "Otchet o komandirovke v zonu," Novaya gazeta, 26 February 2001; 
translated excerpts from Politkovskaya's reports appeared in The Guardian, 27 February 2001. 
180 Mikhail Leont'ev's commentaries on ORT, "Odnako," 23 February 2001 and 26 February 2001; "G-zhu 
Politkovskuyu poymali na lzhi," Smi.ru, 27 February 2001, 
http://www.smi.ru/2001/02/27/983277136.html; Loyal media also (wrongly) accused her of never writing 
about the crimes of Chechens; see Rossiyskaya gazeta, 28 February 2001. 
181 See Yevgenia Borisova, "Reporter: Military Killed My Sources," Moscow Times, 4 July 2001. 



32 

In comparative terms, both the Russian media's generally positive coverage of the 

second Chechen war and the wartime restrictions on journalists were entirely normal. 

Russian journalists had particular grounds rally behind the military campaign in 1999; 

Chechen kidnappers had shown not only immense cruelty toward their hostages but also 

amazing ingratitude toward journalists who had helped rebel fighters plead their case 

during the first war. Russian policies limiting journalists' access to the war zone, as well 

as the stream of upbeat official press releases and denials of civilian casualties, were 

explicit imitations of western approaches to handling the media during wars in the 

Persian Gulf and Yugoslavia. As for Russian attempts to deter media from presenting the 

viewpoints of Chechen leaders, a state cannot exist without territorial integrity,182 and it 

is hard to imagine a country in which the government would permit journalists to move 

about freely, broadcasting interviews with separatists.183 Indeed, the Media Ministry's 

policy of warning media that interviewed Chechen leaders was less restrictive than the 

British ban on broadcasting direct statements by representatives of Sinn Fein or the Irish 

Republican Army from 1988 to 1994.184 

Even so, the largely successful efforts to manage media coverage during the 

second Chechen war reveal important changes in the power relationship between the 

Russian state and the media sector during the second half of the 1990s. It was not that 

government officials and military commanders developed new ambitions to control the 

media or lost a once-healthy respect for the rights of journalists. Virtually all of the 

restrictions on journalists covering Chechnya in 1999 and 2000 had precedents dating to 

the first war.185 Rather, state officials enjoyed a greater capacity to shape the conduct of 

media outlets, as well as the context in which the media operated. 

That most journalists by 1999 supported the use of force to crush Chechen 

separatism obscures that shift in power, in much the same way that journalists' preference 

                         
182 Juan J. Linz and Alfred Stepan, Problems of Democratic Transition and Consolidation: Southern 
Europe, South America, and Post-Communist Europe, Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 
1996, pp. 16-37. 
183 Rutland makes that argument in "Putin's path to power." 
184 See David Butler, The Trouble With Reporting Northern Ireland: The British State, the Broadcast 
Media and Nonfictional Representation of the Conflict, Aldershot, England; Avebury, 1995, pp. 77-91. 
Some broadcasters circumvented that ban by having actors recite the words of Sinn Fein leaders.  
185 Personal communication from Aleksey Pankin, editor of the media magazine Sreda, March 2000. 
Although Pankin argues a convincing case, the authorities' treatment of Babitskiy went well beyond any 
abuse of power toward journalists in the first war. 



33 

for Yel'tsin over his Communist rival makes it hard to determine whether the prevailing 

media coverage of the 1996 presidential campaign can be attributed to state pressure on 

the private media. If one considers Colin Hay's definition of "direct power" as A's 

capacity to induce B to do something B would not otherwise do,186 it becomes clear that 

examining the impact of state policies on journalists and editors who were not inclined to 

support the war is crucial to drawing conclusions about state power over the media.  

Though they were outnumbered, some Russian media deviated from the official 

script about how the war was progressing, especially after October 1999. But through the 

sophisticated and in some cases unlawful policies analysed in this paper, federal officials 

and military commanders managed to hinder news-gathering by correspondents working 

for those outlets. The absence of reporters from most battleground areas meant that some 

official untruths which might have been exposed in 1995 went unchallenged. Similarly, 

Politkovskaya's attempt to investigate conditions for civilians in Russian-controlled areas 

was cut short when she was detained and sent back to Moscow. Such actions did not 

prevent media like Novaya gazeta from editorializing against the war, but it made it hard 

for them to collect evidence supporting their views about civilian suffering or the need 

for a political settlement of the conflict. 

A newfound reluctance to criticize restrictions on journalists' rights also points to 

misgivings about clashing with state officials. The accreditation rules introduced during 

the second war prompted little protest in the journalistic community, even though they 

were inconsistent with legal definitions of the right to gather and distribute 

information.187 As mentioned above, several prominent newspapers that spoke out when 

journalists' rights were threatened during the first Chechen war declined to denounce the 

outrageous treatment of Babitskiy in 2000. Whether those inhibitions stemmed from 

actions by state officials (either directly or using corporate media owners as their proxies) 

or from the "law of anticipated reactions,"188 they attest to the state's "direct power" to 

shape editors' conduct.  

                         
186 See Colin Hay, "Divided by a Common Language: Political Theory and the Concept of Power," Politics 
vol. 17, no. 1, 1997, pp. 45-52. 
187 Kandybina, "Publikatsii o chechenskoy voyne v rossiyskoy presse." 
188 Jack C. Nagel, The Descriptive Analysis of Power, New Haven, CT: Yale University Press, 1975, p. 16. 



34 

What do Russian media policies during the second war reveal about the state's 

"indirect power," defined by Hay as A's "capacity through intentional or strategic action 

to transform the context in which B finds her/himself"? Many Russian journalists had 

interviewed Aslan Maskhadov since he became the legally elected president of Chechnya 

in 1997. By applying the law on terrorism in new ways, the Media Ministry forced 

editors to consider whether presenting Maskhadov's views was worth the risk of 

receiving an official warning. In the war zone, military commanders offered Chechen 

civilians rewards for turning in unauthorized journalists and appear to have punished 

some people who cooperated with journalists. Such actions complicated the task facing 

correspondents who wanted to work in Chechnya without joining official military press 

pools.189 

Corporate ownership and financing had eroded the editorial autonomy of many 

Moscow-based media since 1996. The self-managing journalists' collectives of the mid-

1990s had little to fear from state officials, as their defiant coverage of the first Chechen 

war indicated. But by the time the second war broke out, partly state-owned companies 

and business groups that relied on good ties with state officials now owned shares in, or 

had loaned money to, some of the most influential print and electronic media. NTV's 

parent company, Media-Most, tried to resist state pressure to support the war. But 

Gazprom's move to call in loans it had guaranteed on behalf of Media-Most indicated that 

defying the Kremlin's wishes on Chechnya coverage could be costly. 

This paper does not intend to suggest that Russian officials gained total control 

over the news agenda during the second Chechen war. Even efficient policies to restrict 

access could not prevent some journalists from bribing their way past underpaid Russian 

soldiers. Nor did pressure to support the war eradicate news coverage of its "negative" 

aspects (such as alleged atrocities and continuing attacks on Russian military units in 

ostensibly "liberated" areas). A few media outlets interviewed Chechen leaders in 2000 

and 2001 despite the threat of receiving an official warning.190 Yet media criticism of the 

                         
189 After learning that some of her contacts in Chechnya had been murdered, Politkovskaya wrote, "How 
am I supposed to live with all this?"; Borisova, "Reporter: Military Killed My Sources." 
190 For instance, an interview with Maskhadov appeared in the weekly magazine Novoe vremya, no. 26, 1 
July 2001.  



35 

military campaign remained muted, long after it became clear that there would be be no 

quick triumph over the "bandits."  

 

END 


