
11111

Perú
Años 1997-2000



22222

1997 World Press Freedom Review

Press freedom took a steep nose-dive in Peru during 1997. Three
journalists were murdered, the authorities forced an outspoken television
director to relinquish his post by stripping him of his Peruvian citizenship
(the station had been fiercely critical of President Alberto Fujimori’s
administration) and reporters were kidnapped and assaulted throughout
the year. Miguel Bravo Quispe, a correspondent for the daily, El Comercio,
and vice-president of the College of Journalists in Pasco, was found with
a bullet wound in the heart. Quispe, also mayor of the district of
Yananchancha, close to Cerro de Pasco, was apparently murdered near
Lake Uanamate.

Tito Pilco Mori, director of the radio station, Radio Frecuencia Popular
and host of the programme, “Opinion Libre,” in Rioja, died from injuries
to the head and chest at the end of August. Four individuals said they
were going to “shut him up” on August 28, and two days later he left the
office to pick up daily newspapers. He never returned. His body was
discovered on August 31. Eduardo Parado Samaniego, a 28-year-old
radio journalist, was killed in an ambush by Sendero Luminoso (Shining
Path) terrorists on October 14. Parado, who had directed the news
programme, “The World in 60 Minutes,” on Radio Marginal in the district
of San Martin de Pangoa, Satipo, since 1993, divided his time between
his journalistic work and farming on land he owned in El Palomar, some
eight hours’ drive from San Martin de Pangoa, in Peru’s central jungle
area. In this region, all farmers are required to belong to the civilian farmer
patrols, and at the time he was killed, he had been sent to accompany a
Peruvian Army patrol which left from various locations to attract a Sendero
camp located in the Alto Potsoteni and Rio Chiquireni zone. The patrol
was ambushed by Sendero terrorists near the right bank of the Sonomoro
River, and two people - including Parado - were killed, The Fujimori
government’s attacks on the press this year were the most severe since

1997



33333

the President staged a”self-coup” and brought in temporary censorship
measures in 1992. One of the main targets in 1997 was the private
television channel, Frecuencia Latina Canal 2, which had been consistently
critical of the government.

The muzzling of the channel began in April. Reporters from the station
brought a camera into a military hospital to conduct a secret interview
with Leonor La Rosa, a convalescing, non-commissioned Army
intelligence officer. She told the channel that one of her Army colleagues,
Mariela Barreto, had been murdered (this was gruesomely confirmed
when Barreto’s body parts were discovered days later). Both La Rosa
and Barreto were accused of leaking information to the media about an
apparent plan to intimidate the press as well as opposition members.
Under pressure from the independent media, a military tribunal ordered
the arrest of four Army intelligence officers. From that moment on, the
authorities appeared to be seeking vengeance against Canal 2. First,
there were attempts to impose crippling taxes on the station. Then, in a
marked escalation of the dispute, the Armed Forces Joint Chief of Staff
issued a strongly worded communique on May 24, claiming that Canal
2’s 57-year-old, Israeli-born owner, Baruch Ivcher - a naturalised Peruvian
citizen - had used his media outlet to carry out a campaign aimed ay
harming the prestige and image of the Armed Forces. In a new effort to
discredit Ivcher, the government accused him of selling arms to
neighbouring Ecuador, - with which Peru has a long-standing border
dispute.

This campaign collapsed ignominiously when the documents said to
implicate Ivcher were shown to be forgeries, Undaunted, the authorities
continued their attack on the TV owner - angered, especially, by a report
on Canal 2’s ground-breaking investigative programme, “Contrapunto,”
alleging that the government was systematically tapping the telephones
of scores of journalists, politicians, businessmen and artists “in the same
style as Watergate.” A few hours after the programme was transmitted

1997



44444

1997

on the morning of July 13, the government and the military revoked Ivcher’s
Peruvian citizenship - throwing Canal 2 into judicial limbo, since only
Peruvians are permitted to own TV stations in Peru. The move was justified
with a claim that there had been flaws in Ivcher’s naturalisation paperwork
in 1986. However, these allegations were entirely unconstitutional. The
Peruvian Constitution declares quite clearly that no one can be deprived
of his or her citizenship. In addition, the man who revoked Ivcher’s
nationality - Army general Victor Huaman, the Interior Ministry’s director
of naturalisation - was not empowered to overturn the original, higher-
level decision which granted Ivcher his Peruvian citizenship in the first
place. The Ivcher case enraged media and human rights organisations,
both in Peru and abroad. However, even though none of Canal 2’s
allegations against the authorities (phone-tapping and others) was shown
to be inaccurate, the government went ahead brazenly with the move to
strip Ivcher of his citizenship.

Control of the TV channel was placed in the hands of two brothers,
Samuel and Mendel Winter. Luis Iberico, director of “Contrapunto,” said
that the move against Ivcher “does no more than show that democracy
and the state of law, freedom of expression and of the press have suffered
the final and mortal blow.” The Peruvian media rose up unanimously to
condemned the revocation of Ivcher’s citizenship. The country’s respected
independent newspaper, El Comercio, declared in an editorial:
“Independent journalism institutions, unbowed by the government’s
steamroller, and citizens at large, must close ranks in these circumstances
and energetically protest to stop the escalating anti-democratic process.”
In Washington, the American State Department spokesman, Nicholas
Burns, said Ivcher was “being harassed and threatened with criminal
prosecution for his television station’s reporting and commentary about
Peruvian government officials and the Peruvian military. This is an issue
of concern to us ... these actions raise fundamental questions of freedom
of the press and freedom of expression. The need to respect freedom of



55555

1997

expression and of the press is an essential element of democracy ...” For
his part, Ivcher told Reuters from Miami - where he is now based - that
the Peruvian government was carrying out a “gangster-like” campaign
“to finish off free journalism.”

The year began with journalists being caught up in the hostage crisis at
the Japanese Embassy in the Peruvian capital, Lima. Some 15 journalists
went into the diplomatic compound where Marxist guerrillas from the
Tupac Amaru Revolutionary Movement (MRTA) had been holding dozens
of VIP hostages since storming a lavish cocktail party there on December
17, 1996. President Fujimori, who had tried to suppress media contact
with the rebels by cutting off electricity and telephone lines to the captured
residence, was furious with the journalists, who included Koji Harada, a
photographer for Japan’s Kyodo News Agency. Kyodo officials in Lima
defended Harada, who, they said, had risked his life to bring the first
images of the rebels to the world. The hostages included President
Fujimori’s brother, two government Ministers, military officers, the Bolivian
Ambassador to Peru, Japanese diplomats and businessmen. On January
7, Peruvian anti-terrorist police detained another Japanese reporter, from
Asahi TV, and his interpreter, after they had sneaked past police for a
two-hour meeting with the hostage-takers. The two men - a New York-
based reporter, Tsuyoshi Hitomi, and a Peruvian interpreter, Victor Borja
- were driven away by the police and taken to police headquarters in
downtown Lima, where their notebooks and camera were confiscated.

Journalists continued to fall victim to the extraordinarily protracted ordeal
- and in dramatic fashion. Miguel Real - a correspondent for the London-
based international video-news service, Worldwide Television News
(WTN), who interviewed the Tupac Amaru leader, Nestor Cerpa, by short-
wave radio - was forced to leave Peru in March after receiving anonymous
“veiled threats that endanger his work as a journalist, as well as his physical
person” - in the words of the Peruvian Foreign Press Association. News
of Real’s departure followed a complaint by the Peruvian government’s



66666

leading representative in the hostage crisis, Domingo Palermo, that some
unnamed foreign journalists were “advising” the MRTA command. The
Peruvian Foreign Press Association called on the Fujimori government
to hand over to the proper authorities any evidence it might have on ties
between foreign journalists and the MRTA. In the end, the hostage crisis
came to a bloody end when government forces stormed the embassy
compound and killed all 14 of the rebels, including Cerpa, on April 22. In
a long catalogue of horrendous assaults, Peruvian journalists were
kidnapped, beaten or threatened throughout 1997.

Three hooded attackers stoned Carlos Rupay, the evening newscaster
of the local affiliate of America Television, in Tingo Maria on March 19.
Rupay had broadcast information on a series of irregularities committed
by municipal and military officials. On April 1, three gunmen kidnapped
Blanca Rosales, general publisher of the Lima newspaper, La Republica.
Journalists from the TV programme, “En Persona,” run by Cesar
Hildebrandt - who himself fled Peru for several months in 1996 in fear for
his safety - were assaulted in Chaclacayo by unknown gunmen on June
25. They stole the journalists’ video equipment. The reporters accused
the intelligence services of involvement in the attack. On June 29,
Benjamin Garcia Suclla, a well-known journalist who anchors the morning
news programme on the Radio Melodia radio station in Arequipa, was
nearly run down by a van with dark windows in what looked like a deliberate
attempt to kill him as he was walking home. Luis Angeles Laynes, a political
journalist for another paper, El Ojo, was severely beaten on July 2 by
three assailants. El Ojo’s editor, Luis Agois, and its general editor, Agustin
Figueroa, also said that they had received threats attributed to the
intelligence service. Gines Barrois, another reporter, was kidnapped by
three hooded assailants.

Moments before the abduction, he had been beaten up by people
associated with the housing Fund, whose directors were being
investigated for overvaluing electrification projects. He was freed after

1997



77777

five days in captivity. On November 28, Bertha Chacon Diaz, a journalist
working for Presencia Regional, which broadcasts at 2.30 pm daily in
Quillabamba, was viciously beaten in the face, head, stomach and legs,
leaving her severely bruised. Chacon identified the assailants as Pedro
Vera Almarez, director of a municipal water and sewerage company, and
Lidia Almarez. The attack was related to Chacon’s reporting of allegations
of Vera Almarez’s poor management and misuse of state funds. Chacon
had previously received telephoned death threats. In addition to the actual
physical attacks, journalists came under almost constant threat from both
the authorities and thugs - known and unknown. On April 7, police burst
into newsrooms and pointed guns at five journalists, threatening to kill
them. The five threatened were Pedro Maguina and Edgar Palma, of the
daily, Ya; Andres de la Cruz, of the TV channel, Canal Siete; Gudelia
Galvez of Radio Ancash and Carlos Miranda of Radio Periodico Contacto.
The threats were aimed at heading off coverage of the situation of eight
minors in a Peruvian jail where their mothers were imprisoned for links to
terrorism.

On November 17, a security agent at a pharmacy in San Isidro physically
assaulted reporters from the programme, “En Persona,” hosted by
Hildebrandt. The reporter, Beatriz Llanos Cabanillas (daughter of the
former Minister of Education, Mercedes Cabanillas), and a cameraman,
Sergio Vergaray, were attacked in a local cafe while investigating allegation
of trafficking in medicines, reportedly involving a former government
Minister. Both reporters received serious injuries to the face. The assailant,
identified as Jose Aparicio Campos, was arrested and taken to the local
police station. Also on November 17, a masked group led by a woman
and armed with revolvers burst into the studios of the the radio station,
Constelacion - in the urban district of Chilca, in Huancayo. They hit a
journalist, Raul Tazza Zevallos, and his assistants before gagging them.
The intruders then threatened other staff members, forcing them to to
broadcast a 40-minute cassette, The gang then fled the premises.

1997



88888

Journalists have scarcely been able to turn to the President or his
government for support or protection. Fujimori and several government
Ministers lashed out vernally at the media on several occasions in 1997.
Ruben William Zurita Vilela, director of the radio programme, El Gran
Mazgian de Radio, was jailed for a year on October 21 for committing
crimes “against the public administration through the illegal exercise of
the profession, an offence against the College of Journalists of Puerto
Maldonado. According to the Lima-based Institute for Press and Society
(IPYS), Zurita had occasionally used journalism for personal ends,
including, according to one local reporter, blackmail. However, IPYS said
his imprisonment set a dangerous precedent since he had been found
guilty of “illegal exercise of the profession,” when there were many
journalists who worked in Peru without undertaking formal training in
communications or being members of the College of Journalists. Another
matter of potential concern was the creation on September 24 of the
Peruvian Press Council, a body intended to ensure that journalistic ethics
were safeguarded. ADAM FEINSTEIN

1997



99999

1998 World Press Freedom Review

Isabel Chumpitaz, a radio journalist who championed peasant framers’
rights, was shot to death by a group of assailants, who also killed her
husband and wounded her brother. The continuing persecution of the
former owner of the Lima-based television station Canal 2-Frecuencia
Latina, Baruch Ivcher, whose Peruvian citizenship was stripped and
ownership rights suspended in 1997, sent an implicit warning to critics
of the government. A former investigative journalist for Canal 2, José
Arrieta Matos, was forced to seek political asylum in the United States.
Throughout the year, journalists were subjected to a systematic campaign
of persecution, as President Alberto Fujimori sought to intimidate and
control the press in preparation of a bid for a third term in office. In addition
to threats and physical attacks, favourite methods of intimidation were
the use of trumped-up tax evasion charges and government-sponsored
newspaper articles - published in several tabloids - questioning the
character and patriotism of certain journalists.

Isabel Chumpitaz Panta, who presented a daily programme called “The
Peoples’ Voice,” broadcast by Radio Satélite in the northern coastal district
of La Unión, was shot and stabbed to death by about a dozen unknown
assailants who stormed her home on April 6. Armed with rifles and pistols,
the group of attackers asked Chumpitaz to identify herself before killing
her and her husband, broadcaster José Amaya Jacinto, who had come
to her aid. They then forced their way into the neighbouring houses of
her relatives, seriously wounding her brother, Walter Chumpitaz, also a
radio journalist. Villagers and farmers often called the tiny radio station to
voice complaints against the regional and central governments on the
programme, which Chumpitaz used to promote campaigns for improved
services in the area. Although the police reported that one of the detainees
had confessed to the killing, claiming that the motive for the attack was
robbery, relatives suspected that Chumpitaz was silenced because of

1998



1010101010

her critical reporting.
As in 1997, one of the main targets of President Alberto Fujimori’s

government was the former owner of the private television station, Canal
2-Frecuencia Latina, Israeli-born businessman Baruch Ivcher.

Attempts to muzzle Canal 2 began in April 1997, when the station aired
an interview with former Intelligence agent Leonor La Rosa, who alleged
that the army had tortured her and killed one of her colleagues, Mariela
Barreto Riofano, to prevent them from making public the existence of a
secret plan to murder members of the press and opposition members.
On July 13, 1997, just hours after Canal 2 aired another report alleging
that the government was systematically tapping the telephones of
journalists, politicians, businessmen and artists, Ivcher was stripped of
his Peruvian citizenship and forced to leave the country. Because Peruvian
law precludes foreigners from owning media outlets, control of the station
was turned over to the pro-government minority owners.

In 1998, the government’s campaign against Ivcher continued with
attempts to try him for alleged tax evasion, the Lima-Based Press and
Society Institute (IPYS) reported. Tax court judge Nicolas Trujillo López
and provincial public prosecutor Hilda Valladares concluded that Baruch
Ivcher and nine associates in a leading mattress manufacturing company,
Productos Paraíso del Perú S.A., which is owned by Ivcher, were
responsible for defrauding the state out of customs duties totalling US$
1,094,610. Chief Prosecutor Arquimedes Pesantes asked the Court on
Tax and Customs Crimes to sentence Ivcher to 12 years in jail and a
hefty sum in damages for customs fraud, tax evasion and falsifying
documents. However, numerous irregularities were reported in the trial,
which began on September 14, including the fact that the “key witness”
was not present and that he was named in the trial only by number - the
first time that this type of identification of a witness had been used in a
civil trial. In addition, the national taxation administration body (SUNAT)
had not been asked to intervene during the initial investigation of the

1998



1111111111

charges, although it should have been according to the law. On November
2, the Supreme Court in the Tax and Customs Court system confirmed a
lower court verdict, which found Ivcher and his associates in the Productos
Paraíso del Perú mattress company guilty of evading taxes and duties,
and an international warrant against Ivcher, who was residing abroad,
was issued.

In December, the campaign of persecution against Ivcher was
broadened to include his wife and daughter. In an official letter to the
INTERPOL in Lima, tax court judge Nicolas Trujillo ordered that Neomy
Even and Michal Ivcher, the wife and daughter of Baruch Ivcher, should
be found and detained on charges of doctoring
Canal 2’s books, IPYS reported. Trujillo said that the alterations in the
books were made with the purpose of falsifying Mrs. Ivcher’s and her
daughter’s stakes in Canal 2 in order to “initiate a non-existent right as
third party shareholders.”

On March 3, Public Prosecutor Alejandro Espino Mendez made a
request for the initiation of legal proceedings against the former head of
Canal 2’s investigative unit, José Arrieta Matos, on charges of obstructing
justice and of general contempt, IPYS reported. Arrieta, who resigned
from his job in September 1997 after Baruch Ivcher was stripped of his
citizenship, was accused of persuading a former agent of the army
intelligence service, SIE, Jose Luis Bazan, to give a false version of events
regarding an attack on the home of Member of Congress Javier Diez
Canseco. In an interview with Arrieta at the end of 1994, Bazan gave
supposed details about the attack, which was reportedly organised and
carried out by SIE agents. As head of the investigative reporting unit at
Canal 2, Arrieta was responsible for the interview with former Intelligence
agent Leonor La Rosa on the programme “Contrapunto.” He was also in
charge of the investigations which led “Contrapunto” to produce reports
about the SIE’s tapping of telephones.

On March 19, the Second Criminal Court of Lima (SJPL) rejected the

1998



1212121212

accusations presented by public prosecutor Alejandro Espino Mendez
against Arrieta. However, members of the national tax administration body
(SUNAT) went to the home of Arrieta’s wife on March 28, looking for
accounting documents and income statements from an alleged company
belonging to Arrieta, in an apparent attempt to use tax evasion charges to
persecute and imprison Arrieta, IPYS reported. On July 15, the director
of the asylum office of the United States Immigration and Naturalisation
Service informed Arrieta - who had left Peru on January 7 after being
informed of the plans to have him arrested and prosecuted - that he had
been granted political asylum, IPYS reported.

Journalist Rubén Zurita Vilela was released from prison on January 16.
Zurita, a controversial broadcaster with Radio Sinfonía in Puerto
Maldondado, was sentenced on October 21, 1997, to one year in prison
for “illegal practice of journalism” and for “insulting several state officials.”
Among the reasons for the decision, it was stated that Zurita was
exercising his profession as a journalist illegally because he was not a
member of the College of Journalists. Zurita was released from prison on
January 17, but barred from continuing to work as a journalist. One positive
result of the Zurita case was that Congress passed legislation declaring
that anyone could engage in the practice of journalism. Law 26937,
guaranteeing the free practice of journalism, was promulgated by
President Fujimori on March 12.

After serving one third of his five-year sentence and having benefited
from the “two-for-one” terms under which a prisoner is given one day of
freedom for every two days in jail, radio station owner Ricardo Palma
Michelsen was ordered freed on August 27. Judge Nicolas Trujillo ordered
the release. Palma, general manager of Radio Miraflores, was serving a
jail term at the San Jorge prison for tax evasion. On May 23, 1997, the
Supreme Court chamber specialising in tax and customs offences had
ordered Palma detained in the ongoing tax case which had opened against
him in May 1996. Palma was accused of failing to disclose earnings in

1998



1313131313

order to evade taxes.
Several opposition journalists were victims of a press campaign –

apparently orchestrated by the government’s intelligence service – aimed
at discrediting them. On April 13, the daily ElChino accused Gustavo
Mohme, editor of La República, of being, among other things, “an arms
trafficker.” Other journalists with La República - Fernando Rospigliosi,
Edmundo Cruz and Angel Páez - were also victims of attack pieces in
several tabloid newspapers. An article on May 25 in El Tio was headlined:
“The Traitor Páez Sends Secret Army Documents Abroad.” Páez, who
had also received a number of telephone death threats, told a New York
Times correspondent that the articles about him and the other journalists
- printed in several small-circulation papers relying on advertising from
government agencies - included intimate details of their personal lives,
political pasts and finances. Although the papers had little credibility, the
journalists feared that the articles could have a chilling effect. Páez said
he feared that a mentally unstable person could take the articles as a
“green light” to attack him as a traitor.

In April, Olga Lena Campos Chavez was sentenced to ten years in jail
for the assassination of Miguel Bravo Quispe, the mayor of the district of
Yanacancha, IPYS said. Quispe was also a correspondent for the daily
paper, El Comercio, and for Radio Programas del Peru. Olga Campos
was the assassinated mayor’s secretary. Bravo Quispe was killed on
January 7, 1997 by four shots from inside his pick-up truck. The crime
was committed in a deserted spot on Lake Yanamate, nine kilometers
south of Cerro de Pasco.

On April 7, five people armed with revolvers and pistols assaulted Radio
San Martin and carried off transformers, sound equipment and electrical
equipment. The small radio station broadcasts from the district of
Carabayllo. The motives for the attack were unknown. On April 8, the
mayor of the Lima district of San Martin de Porras, Javier Kanashiro,
attacked journalist Diogenes Torres Agreda, host of a political programme

1998



1414141414

on Radio Latina. Kanashiro fired three shots at the journalist, who
remained unharmed, accusing Torres of ruining his political career. Radio
broadcaster Gladys de la Cruz Pariona, who had been developing a
campaign on her programme, “Solidarity”, in support of handicapped
people, was attacked by two assailants in a microbus in the La Victoria
district of Lima on April 9. The journalist suffered multiple injuries to the
head and limbs.

On May 2, journalists working for El Comercio received death threats
on the eve of the newspaper’s publication of an interview with an ex-
police officer who had fled to Miami. According to RSF, the newspaper
was about to publish an interview with the former officer who accused
the secret service of forcing him to fabricate evidence implicating Baruch
Ivcher in a stolen car scandal. “It is amazing that before the paper was
published, certain people knew the contents of the story, which can lead
one to believe that our telephones were bugged. Only State organs could
have managed to bug the phones,” said assistant editor Alejandro Miro
Quesada Cisneros.

On May 7, journalist Carlos Paredes and cameraman Roger Cordova
of the ATV-Canal 9 programme “Sin Censura” (Uncensored), were
detained for several hours in the city of Chiclayo in northern Peru, IPYS
reported. The journalists, who wanted to determine the official version of
a report on the crash of a military plane, were detained at a Peruvian air
force base for four hours on the grounds that they had committed offences
against national security and against the security of the air force base.
Their equipment was confiscated and their cassettes were erased.

On May 26, journalist Cecilia Valenzuela, host of the programme “Here
and Now”, broadcast on Andina de Televisión, received a death threat on
her cellular phone.

On August 21, public prosecutor José Ochoa Lamas began a criminal
investigation against Peru’s most outspoken television journalist César
Hildebrandt Perez Trevino, host of the widely-watched news programme,

1998



1515151515

“En Persona.” On August 24, Ochoa Lamas asked the police to investigate
Hildebrandt on charges of treason and espionage, IPYS said. The charges
were based on the broadcast of a supposedly confidential piece of
information given by Foreign Affairs Minister Eduardo Ferrero Costa to a
closed session of Congress on August 4. In the session, Ferrero reported
on the incursion of 300 Ecuadorian troops into Peruvian territory. In
December, Hildebrandt quit his job after squabbling on air with his station’s
boss, Reuters reported. The journalist accused the station on his
December 2 show of switching off the power during some of his most
controversial political programmes, blacking out the programme. After
making the allegations on his show, Hildebrandt received a phone-call on
air from Genaro Delgado, owner of the private station, Red Global. The
ensuing squabble between the two men was broadcast live and ended
with the presenter announcing his resignation. “It is better to lose one’s
head than one’s dignity,” he said.

On August 22, José Olaya, editor-in-chief of the Lima daily El Tio,
received a death threat when an anonymous telephone caller shouted,
“this time they won’t miss,” IPYS reported. On November 14, 1996, when
Oyala was editor of the daily El Chino, he survived an attack which left
him with six gunshot wounds. He was travelling in his car with his wife,
when two assailants on a motorcycle shot at him seven times at point-
blank range.

In the eastern Peruvian city of Tingo María, Ricardo Guerrero Febres,
who works for Radio Aleluya and Global TV Canal 13, was detained by
the police for three hours on August 26 and accused of being a terrorist,
IPYS reported. The incident occurred at the local electoral office as the
journalist was pursuing a story regarding upcoming municipal elections.

On September 8, Peru’s Supreme Court annulled the January 23 verdict
by a chamber of the Puno Superior Court which absolved six army officers
and one civilian tried for the October 17, 1996, bombing of Radio Samoa
and the Puno affiliate of Channel 13-Global Televisión, IPYS reported.

1998



1616161616

The seven had been acquitted of terrorism charges, undisputed damages,
illegal possession of arms and supplying explosives. The Supreme Court
ordered a new trial of the accused, who are all currently free.

In August and September, journalist Isaac García Villanueva was the
victim of an attack campaign launched by public servants and
sympathisers of the governing party, IPYS reported. On August 18, a
representative of the President’s Office, González Reategui, visited the
province of Tarapoto to support the re-election of the incumbent mayor
and candidate for the Vamos Vecino party. García taped Reategui’s
speech at a public demonstration, in which Reategui said that if the mayor
was not re-elected, the government would not invest in public works
projects in the region. At the end of the demonstration, García was
instructed by Reategui’s bodyguards to turn over the tape. However,
García was able to switch the tapes, keeping the recording of Reategui’s
statements and later presented it on air. In the face of numerous
accusations regarding the use of public funds to support Vamos Vecino
municipal candidates throughout the country, Reategui had to leave his
post as President of the Council of Ministers. On September 27, García
returned to Tarapoto, where public servants and sympathisers of the
governing party initiated a campaign to attack and discredit him.
Advertisements in the form of articles and editorials ran on a daily basis,
accusing García of being a traitor and responsible for the government’s
failure to support the region. García, his family and his colleagues were
concerned that the journalist could become the victim of physical
aggression by enthusiastic government sympathisers on the eve of the
municipal elections. On October 12, a day after the elections, García
received a death threat over the telephone. The week before, he was
fired from Radio Siglo XXI, where he had been working, due to apparent
pressure from the government.

On October 9, Julio Vera, owner of the Channel 9 television network,
told Cecilia Valenzuela, host of the programme “Sin Censura”, that her

1998



1717171717

last show would air on November 1. On October 12, Luis Ibérico, the
director of the programme, was told his contract with Channel 9 was
being terminated. Financial difficulties were cited as reasons in both cases.
Both journalists told IPYS that they believed the actions were undertaken
to put an end to independent and objective reporting at the station. The
two had produced important stories on government corruption and the
illegal actions of the intelligence services. Both journalists had received
death threats and a campaign to discredit Valenzuela was undertaken by
a sensationalist daily close to the government. It was believed that Channel
9, which was heavily indebted and going through severe financial
difficulties, was offered financial assistance through official advertising
in exchange for taking opposition programmes off the air.

On October 24, leaders of the National Federation of Newspaper,
Magazine and Lottery Sellers threatened and coerced Lima’s young
newspaper vendors into not selling three dailies printed by the Companía
Impresora Peruana SA printing house - La República, El Popular and
Libero, IPYS reported. In an October 26 editorial, the daily El Comercio
claimed that it was no coincidence that this sudden attempt to silence the
papers occurred on the very day media were expected to report extensively
on the results of peace negotiations with Ecuador. In the same column,
El Comercio said one could not help view two bills proposed in Congress
- one on granting benefits to the vendors and one on the children’s rights
- in the context of these incidents.

On October 27, journalist José Luis Bardales, director of the bi-weekly
Quincenario Matutino and director of the Matuntino news programme,
broadcast over Radio Panamericana, was kidnapped for several hours
in Aucayacu, in the department of Huánuco, by four men in a car without
licence plates. The kidnappers told Bardales that he had 24 hours to
leave Aucayacu and threatened to kill him otherwise. Bardales told IPYS
that he did not know who was behind the incident, although it could be
connected to his investigations into RAF Contratistas Generales, a

1998



1818181818

company where he has exposed management irregularities. Since then,
he has been in hiding and afraid of reprisals.

On November 2, Gustavo Mohme, editor of La República, received a
threat over the phone by a man calling himself the “Comando 5 de abril”
(Fifth of April Commando). La República reported on November 4 that
the threats were aimed at stopping Mohme from publishing news on the
Inter American Human Rights Commission’s upcoming visit to Peru. The
name “Fifth of April Commando” alluded to President Alberto Fujimori’s
April 5, 1992, “coup”.

On November 14, Irwin Berríos Pariona, director of the news programme
“Opinión”, which is broadcast by Radio Uranio in the province of Ambo,
department of Huánuco, was attacked by the Provincial Mayor, Walter
Santa Cruz Ponce. The assault took place at City Hall while preparations
for the “Miss Ambo 1998” pageant were underway. Mayor Santa Cruz
immediately went to the police station and filed a complaint against the
journalist. A warrant was issued for his arrest and he remained in jail for
twenty four hours even though the district attorney Luis Omar Palacios
Zevallos had ordered his immediate release. Berríos Pariona told IPYS
that Santa Cruz’s behaviour was a reaction to the journalist’s criticism of
his administration. The journalist complained that he was successively
denied air time for his news programme, due to direct pressure from the
mayor.

On December 17, Javier Peláez Olórtegui and Marco Villanueva
Escobar, editor and publisher, respectively, of the daily Diario de Chimbote,
received three and two-year suspended sentences by the Provisional
Judge of the First Criminal Court of Chimbote, IPYS reported. The
sentences stemmed from a defamation and slander suit brought against
the journalists by Enmer García Carhuajulca in connection with reports
critical of the justice administration in Santa province.

1998



1919191919

1999 World Press Freedom Review

Throughout the year, Peru’s journalists were subjected to a systematic
campaign of persecution as President Alberto K. Fujimori sought to control
the press in anticipation of his bid for an unprecedented third term in
office. In addition to threats and physical attacks, favourite methods of
intimidation included legal and economic pressure, and government-
sponsored articles in the tabloid press attacking the character and
patriotism of certain journalists. The country’s judiciary – the independence
of which has been seriously compromised since President Fujimori
introduced a government-controlled system of “temporary judges” in 1992
– handed down several suspended prison sentences. Julio Sotelo
Casanova, former general manager of the television station, Frecuencia
Latina-Canal 2, received a suspended four year prison sentence for fraud
and illegal alteration of corporate documents. Several other journalists
were given suspended prison sentences and stiff fines for criminal
defamation. In September, President Fujimori’s government withdrew Peru
from the jurisdiction of the Inter-American Court of Human Rights, the
legal arm of the Organization of American States (OAS), effectively
depriving Peruvian defendants of the right of appeal to an international
court. The court, however, declared Peru’s withdrawal “inadmissible” and
said it would continue to summon the Peruvian government to declare in
cases involving abuses.

Félix Haro Rodríguez, a photographer and host of a programme
broadcast on Radio 1160’s affiliate in Aucayacu, northern Peru, was
brutally murdered in early June. He was found several days after having
disappeared on June 2 when two unknown persons arrived at his home
under the pretence of hiring him to take photographs at a social event.
After an intensive search, his dismembered body was discovered in
Cotomonillo, three kilometres from Aucayacu. The fact that he was killed
with machetes suggested that the Maoist terrorist group, the Sendero

1999



2020202020

Luminoso (Shining Path), was responsible for his death. Haro’s radio
programme featured traditional music, although he also commented on
local problems, including official corruption and the activities of drug
traffickers and terrorists.

On January 27, Victor Raúl Arroyo Huamán of Radio Éxito in Ica, 300
km south of Lima, was assaulted by three individuals, who seriously injured
him. Arroyo Huamán, along with other journalists in Ica, had recently
exposed irregularities at the National University San Luis Gonzaga de
Ica (UNICA).

Between January and March, the mayor of the city of Huaraz, Ancash
Department, publicly attacked and threatened several investigative
reporters, including Carlos Miranda Arroyo, Robin Hood Ipanaque, and
Juan Huaman Campomanes of the radio station, Vision Alegria, Pedro
Maguina Calderón of Ya newspaper, and Hernán Toledo of ATV Huaraz.
On February 9, Huaraz journalists demonstrated in protest of Mayor Waldo
Ríos Salcedo, who accused them of negative coverage.

On March 1, provincial prosecutor Eduardo Macedo Zapata ordered
the investigation into the 1997 murder of journalist Tito Pilco Mori officially
closed, saying “there were no factors that suggested a criminal element
leading up to his unfortunate death.” Pilco, owner and director of Radio
Frecuencia Popular in Rioja, San Martín province, was assaulted on
August 28, 1997, as he was returning home on his motorcycle from a
visit and died from his injuries on September 3. Two witnesses reported
seeing assailants beat the journalist, but the official report said his death
was the result of head wounds received when he crashed his motorcycle
while drunk. In May, Macedo Zapata and his deputy, José Manuel
Monteverde Tuesta, were dismissed because the investigation was
plagued with irregularities. Pilco’s family believed that Monteverde – whose
integrity had been questioned by Pilco on his radio show, “El Pueblo
Quiere Saber” (The People Want to Know) – was behind the murder.

On March 18, two masked gunmen tried to kill José Luis Linares

1999



2121212121

Altamirano, a producer for Radio Marañón in Jaen province. Linares was
shot several times, injuring a kidney and the small intestine. Radio
Marañón is known for its reports on human rights violations in the region.
Two months earlier, Linares had received anonymous calls warning him
not to report on human rights violations on his programme, “Punto
Corazón.” Similar threats were also received by other journalists working
at Radio Marañón.

Patricia Vásquez Salinas, a journalist who worked at the Central Reserve
Bank until 1992, received death threats in March after reporting in the
newspaper Referendum on nepotism at the bank. In addition, Vásquez
said, the administrative manager of the Central Reserve Bank submitted
a letter to the Lima Journalists’ College, asking that “drastic sanctions be
applied” against the journalist.

On April 19, some 15 people stormed the offices of Radio Estudio 99
in the city of Satipo, Junín Department, damaging equipment and
threatening journalist Fernando Santos Rojas, director of the news
programme, “Libertad de Prensa.” Journalists suggested that provincial
mayor Arturo Durand Panez had ordered the attack in order to silence
Santos Rojas’s critical reporting. Since taking office three years earlier,
the mayor has constantly harassed and threatened Satipo’s independent
journalists.

Julio Sotelo Casanova, former general manager of the TV station
Frecuencia Latina-Canal 2 and representative in Peru of Canal 2’s former
owner, Baruch Ivcher, was given a four-year suspended prison sentence
on June 18. Sotelo and Ivcher were accused of falsifying Ivcher’s wife’s
and daughter’s stakes in the station in order to “initiate a non-existent
right as third party shareholders.” Ivcher has been one of the main targets
of President Fujimori’s government since April 1997, when Canal 2 aired
an interview with former Intelligence agent Leonor La Rosa, who alleged
that the army had tortured her and killed one of her colleagues, Mariela
Barreto Riofano, to prevent them from making public the existence of a

1999



2222222222

secret plan to murder members of the press and opposition members.
Israeli-born Ivcher was stripped of his Peruvian citizenship in July 1997
and forced to leave the country. Because Peruvian law precludes
foreigners from owning media outlets, control of the station was turned
over to the pro-government minority owners.

On July 8, Manuel Jesús Silva Ruiz, producer of the programme
“Variedades” on Radio Super AM-FM, was given a three-year suspended
prison sentence and ordered to pay 20,000 soles (US$ 5,800) in damages
after the former mayor of Ucayali, Manuel Vásquez Valera, filed a libel
complaint against him. Silva Ruiz had reported on the mayor’s alleged
ties with “subversive organisations.”

On August 16, Ricardo Bullón Matos, news director of Radio Señorial
in Huancayo, was given a two-year suspended prison sentence, barred
from working as a journalist for two years, and ordered to pay 15,000
soles in damages after being found guilty of libelling Janina Soria de
Véliz, chairwoman of a local charity. Bullón Matos had revealed the
conclusions of an internal audit which questioned her running of the
charity.

Juan Sánchez Oliva, director of the news programme “Quassar en la
Noticia” on Radio Quassar in Huaraz, received threats over a period of
several months in 1999, culminating in the severe beating of his brother,
César Augusto, on August 27.

In September, legal proceedings were started against the journalists’
association, Prensa Libre, after it published the findings of an investigation
concerning the army’s intelligence service. The charges were brought at
the request of the National Intelligence Service and the military judiciary,
which accused journalists and opposition members belonging to the
association of basing their reports on fake documents.

On September 20, Reynaldo Benavides Ramos of Radio Luren in Ica
was assaulted and threatened by three men after he reported that a local
businessman, José Luis Huasasquiche, was involved in the attempted

1999



2323232323

assassination of Benavides’s colleague, Peter Mayer.
Juan Sausa Seclén, a correspondent for the daily La República, received

death threats and was forced to go into hiding following the publication of
articles in the September 28 edition of his newspaper on the activities of
Hugo Coral Goycochea, the head of the 6th Military Region intelligence
operations unit based in Bagua.

Radio Palmera journalist Fernando Mejía Cornelio, station manager
Lennin Ruiz Dávila and Radio Central journalist Alberto Medina were
briefly detained in the province of Bellavista, San Martín Department, on
October 5. All three were accused of speaking in support of terrorism
after they were forced to broadcast a manifesto of the armed oppostion
group, Movimiento Revolucionario Túpac Amaru – MRTA (Tupac Amaru
Revolutionary Movement). Johny Pezo of the Doble A radio station in
Yurimaguas went through a similar experience in November 1998 when
he was jailed for “attempting to justify terrorism” after being forced to
read a statement by the MRTA on his radio programme. He was released
on January 18 after almost two months in prison.

On October 20, the director of the daily El Tío, José Olaya, received a
death threat at his newspaper’s editorial offices. According to Olaya, a
female caller said: “No security will be sufficient to save Olaya and his
family from death this time. We are going to kill him and his family like
dogs so that he shuts up once and for all.”

Hugo Borjas, former columnist for the daily El Chato, was kidnapped
and threatened on October 27. Borjas, who was released after five hours,
had revealed on October 22 that the owner of El Chato, Rafael Documet,
was being paid a monthly fee by a man close to the government and the
army to publish articles criticising journalists who supported the opposition.
Since March 1998, at least ten tabloid newspapers, including El Chato,
Repudio, El Tío, El Chino, and La Chuchi, published similar articles
defaming independent journalists. A favourite target was the director of
the daily La República, Gustavo Mohme Llona, who is also a member of

1999



2424242424

Congress and a persistent opponent of President Fujimori’s government.
On November 10, Ángel Duran of Radio Quassar in Huaraz, Ancash

Department, was shot and injured in an ambush. Duran, who is known
for his investigative reporting on corruption, had already received death
threats in September after he accused Fredy Moreno, a deputy minister
in the president’s office, of involvement in the illegal accumulation of wealth.

Three people were sentenced in June to life in prison for their roles as
ringleaders in the 1998 murder of journalist Isabel Chumpitaz Panta, a
radio journalist who championed peasants’ rights, and her broadcaster
husband, José Amaya Jacinto. 13 others received sentences ranging
from four years suspended to 25 years’ imprisonment. Chumpitaz – who
presented a daily radio programme called “The Peoples’ Voice” on Radio
Satélite in the district of La Unión – and her husband were shot and
stabbed to death by a dozen assailants who stormed her home on April
6, 1998. Villagers and farmers often called Radio Satélite to voice
complaints against the regional and central governments on the
programme, which Chumpitaz used to promote campaigns for improved
services in the area.

1999



2525252525

2000 World Press Freedom Review
By Kela Leon

Long thought to be invulnerable, Peruvian President Alberto Fujimori’s
reign over the country came to an embarrassing end this year. Indeed, it
appeared the president suffered the final indignity of being pushed before
he had the opportunity to jump. In November, the president, who had
won questionable elections in April and May, attempted to resign from a
hotel room in Japan over an embarrassing scandal involving his closest
advisor, Vladimiro Montesinos; however, the letter of resignation was
rejected by the Peruvian congress, which elected to fire Fujimori instead.

The scandal became public when Montesinos was caught bribing an
opposition politician on video. Montesinos is believed to have siphoned
off some US $70 million into Swiss bank accounts during his tenure.
Before departing to Japan, true to his tradition, Fujimori tried to appease
his critics in a last desperate attempt to prove his innocence by personally
leading the manhunt for the former spy who disappeared on 23 October.
Since Montesinos’ disappearance, one accusation after another has
surfaced, including allegations of his participation in gun running and
drug trafficking in addition to widespread corruption. Reportedly,
Montesinos also played a large role in engineering Fujimori’s re-election.

In the run up to the elections it became evident that Fujimori and his
cronies would try to tighten their grip on the media in order to stem criticism
over Fujimori’s dubious decision to stand for a third term. As a
consequence, the past year saw a barrage of attacks directed at journalists
that dared to report critically on government affairs. Fujimori’s continued
presidential ambitions also caused resentment among Peruvians that, at
times, they took out on the press.

On 6 January, a group of reporters covering a protest rally against the
re-election of Fujimori were attacked by protestors carrying stones, glass
bottles and wooden sticks. Bayron Horna and cameraman Miguel

2000



2626262626

Ascencios of Frecuencia Latina Channel 2, John Ariza and Dany Felipa
with Andina Television Channel 9 and Aldo Kom with Channel N were
injured during the incident. Aside from being attacked by angry crowds,
reporting on corruption has proved to be a dangerous task for journalists
in the Andean nation.

On 25 October, José del Carmen Parraguez Pérez, a journalist with
Radio FVC, in Nueva Cajamarca, was attacked by eight unknown
individuals while he was on his way home. Prior to the attack, Pérez had
been harassed by a group of people who warned him to stop reporting on
state corruption.

Photographers Jhony Laurente and José Abanto, both with daily La
República, were attacked by two individuals and had their camera
equipment destroyed on 22 February. La República had investigated and
published a report claiming that public funds were being used to make t-
shirts with the emblem of the pro-Fujimori Peru 2000 political coalition.
The head of the National Intelligence Service, Admiral Humberto Rozas,
denied the allegations. Responding to this denial, La República published
a photo series, which showed pictures of a police truck transporting the
t-shirts towards the Presidential Palace and the National Intelligence
Service Headquarters. This incident was part of a disturbing pattern of
attacks against journalists reporting on the antics of the Peru 2000 coalition
in the past year.

At the end of February, Teobaldo Menéndez, director of the radio program
“Inédito”, aired by Station X in Yurimaguas in the Amazon department of
Loreto, was assaulted by two unknown individuals. In addition, the
attackers also threatened Menéndez, saying they would kill him if he did
not stop criticizing Nery Salinas, a congressional candidate for Peru 2000.

On 1 March, La República correspondent Ana María Tejada was
detained by Walter Chipoco, campaign manager for congresswoman
Carmen Lozada de Gamboa, a high profile spokeswoman for Peru 2000,
while she was interviewing him in the city of Tacna. Apparently, Chipoco

2000



2727272727

forcefully took the journalist to a house where he proceeded to erase the
cassette tape that contained the interview. The Fujimori regime has shown
that it has little time for alternative views. Opposition media have been
subject to constant pressure from the authorities through various
measures.

A case in point were several incidents of harassment directed at the
newspaper Liberaciõn. On 7 April, two days before the presidential
election, the Fifty-Ninth Civil Court of Lima ordered the embargo of a
printing press operated by LEA S.A. where the opposition dailies
Liberaciõn, directed by Cesar Hildebrandt and Punto Final are printed.
The measure was perceived as yet another act of intimidation against
Liberaciõn and its editor, since according to company owner, Abraham
Hochman, the company which holds the debt is Hochman International
not LEA S.A. Furthermore, although Hochman is the owner of the grounds
where the printing press is installed, the equipment is not owned by him.
Therefore, the embargo is illegal.

On 23 June, the municipality of San Borja ordered the company BDHIV
S.A. to end all commercial activities. The company is located in the same
building as the offices of Liberaciõn and the order thus affected the
newspaper as well. Reportedly, the order came in response to a number
of complaints from neighbours over the increase of traffic caused by the
commercial activities in the office building. The municipality said that it
would take action unless the building was vacated.

An investigative journalist with Liberaciõn, Rossana Cueva, was
summoned to the 2 Penal Court of Lima on 29 August, to respond to
defamation charges in a case filed by a member of the Superior Court of
Lima. Prior to the charge, Cueva had published a report titled, “Meet the
magistrate that saved Fujimori”. In the article, Cueva had written that
judge Juan Miguel Ramos Lorenzo had been reinstated in spite of the
fact that he had been dismissed from the Judiciary due to corruption
charges brought against him in 1998. Moreover, the judge had ruled in

2000



2828282828

favour of President Fujimori in his divorce case after being reinstated.
In early October, Jaime Alemán a lawyer who represents Vladimiro

Montesinos, attacked reporter Mariella Patriau and photographer Adriana
Navarro, both with Liberaciõn, in Panama City where the journalists were
investigating financial corruption involving the presidential aide. Authorities
also tried to silence political opposition through various measures.

On 22 March, the Thirty First Criminal Court of Lima attempted to re-
open the case against lawyer Heriberto Benitez who was accused of
breaching the press law and defaming General Baltazar Alvarado. In 1998,
Benitez claimed during a television interview that Alvarado, then director
of the Central Military Army Hospital, was holding tortured ex-intelligence
service agent Leonor La Rosa captive at the hospital compound without
allowing her to receive visits from her family or her lawyer. Prior to the
latest round of criminal charges, two courts had acquitted Benitez;
however, the Supreme Court decided to reactivate the case.

At the time the case was reopened Benitez was standing for congress
but was forced to withdraw since according to Peruvian legislation citizens
who are involved in criminal cases are prevented from standing for public
office. Press freedom violations are not limited only to Lima, the capital,
but have also occurred in different parts of the country.

Together with mayor Ivan Vasquez and other local authorities, a group
of journalists published a statement protesting a number of press freedom
violations in the Amazon city of Iquitos on 4 April. Two days later, journalist
Alberto Ramos Romero head of the National Journalists´ Association of
Huaraz, stated that several local journalists had been forced to resign
from their jobs by media owners due to their criticism of the government.
Included among them were, Alberto Ramos Romero, news director with
Radio Ancash; Robin Hood Ipanaqué with Radio Vision Alegria; Edgar
Palma Huerta, director of the biweekly La Jornada and Gerardo Rocha
news director with Radio Huascaran. As anticipated, coverage of the
April elections proved to be a difficult task for journalists.

2000



2929292929

Channel N, an independent cable television station belonging to the
daily newspaper El Comercio group, was fined US $84,000 on 10 April
by the National Electoral Jury for broadcasting polling results in the 15
day no poll period before the elections. The station had received attention
for its objective coverage of the election campaign.

Apparently, Channel N was transmitting a pre election conference live
on 5 April, in which polling statistics were being debated. Although
participating experts had been warned that the conference was being
televised live, a latecomer who did not hear the warning unexpectedly
mentioned specific polling percentages, without giving the cameraman a
chance to switch off the transmission. The size of the fine was later
reduced on appeal.

Moreover, on the same day, the National Electoral Jury fined the daily
El Comercio de Cuzco approximately US $8,000 for publishing an opinion
article in its editorial section that mentioned polling results. This happened
regardless of the fact that details of the poll had already been made public.
The elections, and the ensuing criticism of fraud, resulted in violence in
parts of the country.

On 10 April, a day after the presidential elections, a group of syndicalists
and students vandalized several media outlets in the city of Huaraz
protesting electoral fraud. Windows and doorways were broken at Radio
Ancash, Prensa Regional, the YA newspaper and AMR Television de
Huaraz Channel 2.

In addition to these attacks, a group of protestors assaulted a
Panamericana Television crew on 11 April, while they were covering a
post electoral meeting featuring presidential contender Alejandro Toledo.
A crowd attacked the crew while they were in the station’s mobile unit,
which was severely damaged. Two assistant cameramen were also
seriously injured.

A different kind of pressure on the media also surfaced in the wake of
the elections. On 24 April, Raymundo Flores, an army colonel, Milecio

2000



3030303030

Vallejos, Peru 2000’s departmental coordinator in Bagua Grande and
Flavio Flores, a journalist with Radio Utcubamba, approached Carlos
Flores Borja, press director with radio Galaxia Super Stereo, and allegedly
attempted to bribe him.

Reportedly, the journalist was offered the equivalent of US $200 for
changing the radio station’s editorial line and airing a message criticizing
presidential candidate Alejandro Toledo. The station had been subject to
harassment prior to the elections as well. In February, a man who identified
himself as a member of the Public Relations Office of the Las Brisas
army headquarters at Bagua showed up at the station’s offices and started
to ask questions about the identity of the station’s staff, its programmes
and their schedules. The man did not present any identification. At times,
government officials have also resorted to violence in order to silence
journalists.

During the evening hours of 24 May, Fabian Salazar, occasional
collaborator with the La Republica was tortured at his office in Lima by
four unidentified men. According to statements made by Salazar from
his hospital bed, the men, presumed to be intelligence agents, cut his
arm with a knife and stole a number of videos that he had just obtained
from various sources. The stolen videos featured two members of the
National Electoral Jury entering the premises of the National Intelligence
Service headquarters. Likewise, the videos showed journalists, opinion
poll company directors and the owner of Channel 4 television station,
Jose Francisco Crousillat, entering the offices of spy chief Vladimiro
Montesinos.

Journalists Hugo Gonzales Hinostroza, a correspondent with Liberaciõn,
Omar Robles Torre, editor of the biweekly Presencias, and freelance
photographer Roger Luciano were injured and had a camera and cellular
phone stolen by regional government employees on 12 May. The attack
occurred in the Andean province of Carhuaz while the journalists were
taking photographs of a group of people who were gathered around state

2000



3131313131

owned vehicles in the service of the food aid government Programa
National de Asistencia Alimentaria. The food programme has been
denounced as an attempt to bolster support for Fujimori. Several other
journalists were also attacked for criticising the food programme.

Jaime Pedroza, a reporter with Lima based station Radio Santa Rosa,
was beaten by two men while he was covering the National Office for
Electoral Processes on 24 May. The unidentified attackers made
references to Pedroza´s reporting on the political manipulation of the
government sponsored food aid programs and popular kitchens. They
also threatened Radio Santa Rosa news producers Juana Martínez,
Ismael Soto and Mary Ann Lynch.

The day after the beating, Asunta Montoya, press director for Radio
Santa Rosa, made an announcement in which he complained that for
several weeks members of the radio’s staff had been subjected to various
forms of harassment. Among them he cited a visit from an unidentified
man who displayed an interest in journalist Miguel Lopez. On 11 May,
reporter Gianina Manchego was stopped in the street by an unknown
individual who also inquired about the radio station’s editorial line.

Intimidation and harassment of the radio station’s staff continued on 29
May when journalist Leddy Mozombite, a producer of the programme
“Soncco Warmi” (heart of a woman), was attacked by four unknown
individuals who held her from behind and tore her clothes. The attackers
ran away after bystanders came to the aid of the journalist. As they were
fleeing, the attackers threatened that she would not escape so easily
next time.

On 24 July, the Peruvian Air Force prohibited all civilian aircraft from
flying over Lima. The ban prevented all airplanes from flying under three
thousand metres. The decision was taken just before a major anti-Fujimori
demonstration was about to take place in conjunction with the presidential
swearing-in ceremony. In consequence, Channel N was prevented from
recording news from the station’s helicopter. Many members of the foreign

2000



3232323232

press were also affected by this order, as the cable station is a regular
contributor of news footage used by international agencies. On 25 May,
the Channel N pilot and reporters were prevented from boarding the
helicopter, which was surrounded by policemen.

During the coverage of the National Independence Day and the
presidential swearing-in ceremony on 28 July, sixteen journalists were
the target of various acts of intimidation from both police authorities and
protestors participating in street protests. Aside from outright attacks
against journalists, institutions such as the National Intelligence Services,
formerly headed by the now disgraced and dethroned spy chief Vladimir
Montesinos, had in the past used other tactics against political opponents.
Several shady, but nonetheless effective methods have been employed.

Cecilia Valenzuela director of the online news agency imedia.com
reported that a van with tinted windows stood guard in front of her office
for several days, starting on 31 August. Furthermore, she was nearly run
over by an unidentified vehicle close to her home on 4 September.
Valenzuela has also been the subject of a smear campaign in the so-
called popular press (prensa chicha) that was launched on 2 September.
In recent years, these newspapers have been used to pressure journalists
critical of the government. The campaigns have been linked to the National
Intelligence Services.

At the time of her harassment, Valenzuela was reporting on the sale of
arms by Peruvian authorities, including Vladimiro Montesinos, to the
Colombian guerrillas. Other scare tactics by dubious characters include
an incident on 14 March, when two men, later identified as off -duty army
personnel, entered Radio Astoria’s recording studio as reporter Luis Ugáz
was conducting his programme. The officers physically attacked the
journalist and threatened to kill him. On 16 March, two unidentified men
forcibly entered Carlos Martinez´s house where they proceeded to ransack
the property. Martinez is a reporter with the program “La Razon”,
transmitted by Radio Arpegio in Iquitos in the province of Maynas in the

2000



3333333333

department of Loretos. Despite hopes for a change after the fall of the
Fujimori regime, another journalist with the same radio station was handed
a sentence for defamation this year.

On 20 December, it was reported that James Beuzeville Zumaeta director
of the radio programme “La Razon” was sentenced to a one-year
suspended prison term and ordered to pay approximately US $2,300 in
civil damages. Zumaeta was convicted of insulting and defaming José
Gonzales Reátegui, the former president of Loreto’s Provisional Council
of Regional Administration. The charges stem from 1997 when the
journalist started to report on corruption and financial irregularities allegedly
committed by Gonzales.

In a surreal incident of direct abuse by the authorities, on 12 September,
journalist Alexis Fiestas Quinto and photographer Victor Granda, both
with the newspaper El Popular, were attacked and detained by the mayor
of San Juan de Lurigancho Ricardo Chiroque. In addition, the two had
their equipment confiscated by the mayor and his head of security, Wilson
Herrera Moscoso and bodyguard Enrique Vargas.

The two journalists were covering a protest over health problems linked
to the demolition of a number of public washrooms. When the mayor
realised that the journalists were interviewing and taking pictures of the
demonstrators, he and his friends started to beat the journalists and forced
them at gunpoint to a municipal office where they continued the beating
for two hours. In a statement on 14 September, mayor Chiroque blamed
the journalists for the incident. Such behaviour reveals to a large extent
the widespread lack of respect for the press among Peruvian politicians.

Providing further evidence for this, Congressman Luis Cáceres
Velásquez attacked La República reporter Rosa Reyna on 22 September.
Reyna had been among a group of journalists questioning the
congressman in the Congress building. During the interview, Caceres
described La República as “public enemy Number one” and dared a
reporter from the daily to come forward. When Reyna identified herself,

2000



3434343434

he said that she should be grateful that she was not a man or he would
punch her.

He then dragged her to his office and continued to insult the journalist
and compared La República to a “brothel”. His aides closed the office
door to prevent Reyna from leaving. A radio reporter for Radio Programas
del Peru, managed to sneak into the office and proceeded to transmit the
incident live.

On 26 October, Congress president Martha Hildrebrandt apologised to
Reyna on behalf of the parliamentary directive table. However, five motions
introduced on 1 December to debate disciplinary action against Cáceres
Velásquez did not pass due to a tiebreak in the house. The decision not
to proceed with a debate on possible disciplinary action was made by
vice president Francisco who carried the deciding vote. In reaching the
decision not to investigate the case, Tudela argued that the incident had
occurred over two months ago and was no longer of any importance. In
an act of solidarity, those journalists covering the Congressional session
walked out.

On 2 July, Luis Baltazar Caviedes Nuñez de la Torre was found dead
on the banks of the Chuyapi river in Cuzco. Nuñez de la Torre, a journalist
with Sur Oriente and Frecuencia Integral radio stations, had bruises and
injuries to the right side of his head and right eye. It appears that he was
murdered rather than the victim of a brutal robbery since all his belongings
were still with him.

Former director of Cambio magazine Yehude Simon Munaro was granted
a presidential pardon on 2 December and released from prison after eight
years of imprisonment at the Miguel Castro high security state penitentiary.
Although an investigation by a governmental ad hoc commission for the
release of the innocent in prison included his name in a list which was
presented to the president, Fujimori did not heed the recommendation.
In 1992, Simon was sentenced to 30 years in prison for supporting
terrorism through his writings in Cambio. Jorge Santistevan, the former

2000



3535353535

Ombudsman Ad Hoc Commission member declared that it had been
advisor Montesinos who was adamantly opposed to Simon’s release.

On 6 December, after a three-year national and international campaign,
a civil court enabled businessman Baruch Ivcher to regain control of
Frecuencia Latina, the Channel 2-television station. Ivcher was stripped
of his Peruvian citizenship on 11 July 1997 paving the way for Channel 2
minority share holders, Mendel and Samuel Winter, to take over the
administration and editorial control of the station, which was characterized
by close support of the Fujimori regime and an intense smear campaign
against opposition journalists, politicians and human rights activists, widely
believed to have been orchestrated by the National Intelligence Services.

2000


