A F RN
I+ 4+ +%\

++ + ++1

\k 4+ 44/

NAtEs

Nicaragua

Anos  1999-2000




Y o

1997 World Press Freedom Review

The climate for the Nicaraguan press became decidedly less certain
during 1997, with four journalists caught up in a violent protest by students,
the jamming of independent radio transmissions and the indefinite
suspension of the allocation of frequencies and operating licences to all
potential radio operators.

The four local reporters - two photographers, a television cameraman
and a print journalist - were hurt on July 2 during clashes in the capital,
Managua, between police and students demonstrating against budget
cuts.

Under the Presidency of Violeta Chamorro, private television and radio
stations enjoyed a boom. Just seven years ago, there were only two FM
radio stations. By the beginning of 1997, this number had risen to 93
(and the TV station had increased from two to five in the same period).

However, Nicaragua now has a new President, Arnoldo Aleman, winner
of the January elections, and he does not appear to be as prepared to
tolerate the outspoken political views aired on the private stations. When
independent radio stations attempted to report on a demonstration on
June 26 at which students called for the government to transfer six per
cent of the national budget to higher education it was constitutionally
obliged to do, the radios’ programmes were jammed.

Furthermore, in what appeared to be a blatantly political move designed
to stave off overt dissent in the electronic media, the authorities announced
that they were suspending their granting of radio frequencies and
operating licences.



Y o

1998 World Press Freedom Review

Under President Arnoldo Aleman, who took office on January 10, 1997,
after defeating his closest competitor, Daniel Ortega of the Sandinista
National Liberation Front (FSLN), Nicaragua’s journalists have complained
of “constant violations, mistreatment, threats of imprisonment and verbal
repression” from the Aleman administration. Nicaragua’s Sandinista
newspaper, Barricada, one of the country’s four dailies, announced that
it was closing indefinitely because of a financial crisis. The publisher,
however, accused President Aleman of forcing the paper to shut down
by withholding official advertising.

Nicaragua’s Sandinista newspaper Barricada, one of the country’s four
dailies, announced on January 30 that it was closing indefinitely, because
of a financial crisis. Tomas Borge, the publisher, blamed the paper’s woes
largely on the administration of President Aleman, who took office in
January 1997 promising to put an end to the legacies of the Sandinista
rule. Borge accused Aleman of instituting a government advertising
embargo against the newspaper that had slowly strangled it. Aleméan and
Morales Carazo, who was named press secretary of the government on
January 10, rejected that the government was at fault, pointing out that
the paper was poorly managed and did not adapt to changing times.
Upon being named press secretary, Carazo declared that he did not agree
with embargoes or monopolies in the placement of official advertisements
and promised that the government would change its policy of channelling
state advertising through five government agencies.

On May 21, during a press conference he gave on his return from a trip
to the United States, President Aleman was reported to be aggressive
and violent towards a number of journalists when they asked him questions
about a narcotics scandal in which several officials of his government
were involved, the SNPN reported. The following day, Aleman continued
his diatribe against journalists, calling them “information terrorists” during

3



Y o

an event at the Ruben Dario National Theatre, in which journalist and
historian Ignacio Briones Torrez, received the National Humanities Award.

100% Noticias and Telenica 8 were the targets of a US$ 1,250,000 suit
by the company Zeta Gas de Nicaragua for alleged financial and moral
damages. The company’s action came after Telenica 8 re-broadcast and
followed up on a report by the US television news programme “60 Minutes”
that linked the multi-national company - which has its headquarters in
Ciudad Juarez, Mexico - to international drug trafficking. In spite of the
fact that 200% Noticias gave air-time for clarification of the report - during
which a manager from Zeta Gas de Nicaragua declared that, following
the report, sales increased by twenty per cent - legal action was
nevertheless taken.

Freedom of the press in Nicaragua remains theoretically qualified by
several constitutional provisions. The 1987 Constitution stipulates that
citizens have the right to “truthful information,” thereby providing an
exception by which the freedom to publish information that the Government
deems inaccurate could be abridged. Although the right to information
cannot be subject to censorship, there is retroactive liability established
by law, defined as a “social responsibility,” implying the potential for
sanctions against irresponsibility by the press.

While the National Assembly passed a bill in September 1996, which
would have established a professional journalists’ guild, it was never
signed into law. This was due in part to the journalistic community’s sharp
division over whether such a law would improve the quality of journalism
or merely restrict the freedom of speech. There has been no movement
in the National Assembly to revive the proposal.



Y o

1999 World Press Freedom Review

The majority of Nicaragua’s privately-owned print and broadcast media
were able to present a wide variety of political viewpoints and openly report
on matters of public concern. However, tension between the media and
the conservative government of President Arnoldo Aleman increased in
1999 due to mutual accusations of corruption. Aleman’s administration
attacked journalists who sold advertising and accused a prominent
television commentator of receiving money from the comptroller-general’s
office, which was investigating the sources of Aleman’s wealth. Journalists’
organisations accused Aleman of intimidating critical media by, among
other things, withholding official information and state advertising.

The National Nicaraguan Journalists’ Union (SNPN) called on media
workers to participate in a public demonstration outside the Presidential
Palace in Managua on February 19 to protest attempts by President
Aleman’s government to muzzle freedom of speech. In particular, threats
to seize and sell at auction equipment belonging to two radio stations, La
Primerisima and Ya, constituted an overt abuse of power by President
Aleman aimed at silencing criticism of rising corruption in his
administration, the SNPN said.

On March 20, the Nicaraguan Journalists’ Union, the Nicaraguan
Journalists’ Labour Union and the Association of Parliamentary Journalists
denounced a campaign launched by President Aleman’s government
against members of the press who were forced to sell advertising in order
to survive. The journalists’ organisations said that “many among them
are currently selling advertising, as itis the only employment option that
they have.” On the same day, in the department of Rivas, several journalists
were assaulted by President Aleman’s bodyguards, the International
Federation of Journalists (IFJ) reported.

The presidential beat reporter of E/ Nuevo Diario, Mario Mariena

Martinez, was prevented from entering the site where President Aleman
5



Y o

was giving a news conference on June 14, the Inter American Press
Association (IAPA) said. A statement by the president's communications
secretariat said the government had suspended the journalist for his
improper attitude and said this did not “infringe the freedom of press of
this important daily.”

On May 3, a new daily, La Noticia, began publishing. According to IAPA,
the newspaper was promoted by a group linked to President Aleman and
subsidised by 24.98 percent of government-placed advertising, although
it accounted for only 1.43 percent of the print media’s total circulation in
the country.

In July, Vice President Enrique Bolafos stated that there should be
more control over the media and advocated modifying Article 68 of the
Constitution, which exempts media companies from taxes on importing
newsprint, machinery, equipment and spare parts intended for use by
the print and broadcast media.

On November 8, Nicaragua’s comptroller-general, Agustin Jarquin, was
convicted of fraud after his office was found to have secretly paid a
prominent television host, Danilo Lacayo, to help investigate a series of
corruption charges against President Aleman. Jarquin faced up to three
years in prison after a court found that Lacayo received nearly US$ 30,000
in public funds under a false name for assisting in Jarquin’s investigation.
Lacayo, who was also convicted of fraud and faced a prison term of up to
three years, was the host of “Good Morning,” a popular talk show on
Channel 2, which was taken off the air after reports of the illicit payment
surfaced. The scandal divided the country’s media, an overwhelming
majority of which had backed the work of the comptroller-general in his
investigations into the sources of Aleman’s wealth.

Press freedom in Nicaragua remains potentially qualified by several
constitutional provisions. The Constitution of 1987 establishes the right
to “accurate information,” thereby providing an exception by which the
freedom to publish information that the Government deems inaccurate

©



Y o

could be abridged. Although the right to information cannot be subject to
censorship, there is retroactive liability established by law, defined as a
“social responsibility,” implying the potential for sanctions against
irresponsibility by the press.

Defamation is both a civil and criminal offence in Nicaragua, although
the penalty for criminal defamation is exclusively monetary. However, a
draft criminal code is reportedly under consideration by the National
Assembly’s Justice Committee that would stiffen penalties for libel and
slander. There are also two legislative bills seeking the creation of a
journalists’ Colegio. The first was drafted in 1994 by the SNPN and the
second, with amended wording, was submitted by the National Assembly’s
Committee on Education, Social Communication Media, Culture and
Sports in March 1996. Article 5 of the latter bill, which has been strongly
opposed as restricting the practice of journalism, would require that only
persons who meet certain criteria and are accredited by the journalists’
Colegio may work as journalists.



Y o

2000 World Press Freedom Review

Press freedom in Nicaragua exists but it is qualified by a number of
constitutional provisions that have a grave impact on the media’s ability
to report on the news. The constitution, which was enacted in 1987,
states that citizens have the right to “accurate information”; although, at
first sight, this may appear to be a statement guaranteeing press freedom,
in fact, it operates to inhibit the media. This is because the section provides
an exception that allows the government to prevent the publication of
news items it deems “inaccurate”. Furthermore, although the constitution
enshrines the notion that information may not be censored, there is a
retrospective law which imposes “social responsibility”. Such a law implies
that journalists and editors may behave “irresponsibly” and are criminally
liable for their acts.

Therefore, the question of whether press freedom is an active element
of Nicaraguan society is not as clear as it may at first appear. In order to
determine the true state of the media in Nicaragua, it is necessary to
examine the negative side of every law on press freedom. It is only after
such an examination that a true picture begins to emerge.

In early March, IAPA criticised a new law titled, “Law to Protect, Dignify
and Encourage the Practice of Journalism” which sets the minimum salary
of journalists and provides other benefits for the journalism profession.
On the basis of information gathered by IAPA, the new bill establishes a
special schedule for journalists that is separate from the national minimum
wage bill. It is feared that the enforcement of this law could reduce the
news flow to the Nicaraguan people because many media organisations
would have to reduce their coverage.

In addition to the new law, there was also concern that the government
was continuing to pursue a carrot and stick policy with the media through
the allocation of government-sponsored advertising and other financial
means. In view of this, it would appear that the government is still

)



Y o

attempting to introduce self-censorship among the media in Nicaragua
by awarding advertising contracts to those media organisations which
follow the government’s line.

To counteract these developments, the IAPA Board passed a strongly
worded resolution which asked the president of Nicaragua to rescind the
new act and, furthermore, condemned the government’s policy of
punishing its critics by denying them access to official advertising.

Elsewhere, according to a report by Reuters, the Sandinista newspaper,
Barricada, which closed in 1998 due to financial difficulties, reopened in
Nicaragua on 29 March. José Reyes was chosen by the Sandinista
leadership as the new director of the newspaper that has a history of
championing the leftist cause in the country.

IPI also highlighted the heroism displayed by many journalists in the
country by making the Nicaraguan journalist Pedro Joaquin Chamorro,
one of its 50 press freedom heroes. Chamorro, a crusading publisher
and editor of the newspaper La Pensa, was killed in 1978 by unknown
gunmen after a career of questioning the dictatorial government of the
Somoza family. His murder helped to ignite a civil war that put another
dictator in power. Today, the newspaper continues to advocate democracy
under the direction of Chamorro’s wife Violeta.



