A F RN
I+ 4+ +%\

++ + ++1

\k 4+ 44/

NAtEs

R. Dominicana

Anos  1997-2000




Y o

1997 World Press Freedom Review

The major potential threat to press freedom in this South American
nation during 1997 was a proposed new privacy law, debated a day after
the death of Diana, Princess of Wales in a car crash in Paris on August
31 after apparently being chased by paparazzi photographers.

Ecuador’s National Congress introduced the Bill, which laid down prison
sentences and fines for those publishing the contents of communications
deemed private. There was furious opposition to the Bill from newspapers,
media and other organisations, which called it a gag law, because it
converted any journalistic investigation revealing secret documents into
a criminal act. In the end, the protests were so loud and so persistent
that the Bill was scuttled after the first debate in Congress. The daily
newspaper, Hoy, to come under fire from the continued government of
President Abdala Bucaram early in the year. And even after Congress
dramatically deposed Bucaram on February 6 - on the grounds that he
was “mentally unfit to rule” - after just six months in the post, his former
Ministers maintained their attacks on the newspaper.

In June, Benjamin Ortiz, editor of Hoy, was sued for 10,000 million
sucres (nearly US$3 million) for publishing a report describing the irregular
intervention of Leonidas Plaza Verduga - state attorney-general during
the Bucaram regime - in the collection of victim’ insurance after a plane
crash in Manta port, The examining magistrate, Pedro Gaibor, transmitted
the case as a criminal one, but the public outcry forced him to change is
mind. The case is still under investigation,.

Early in the year, the authorities also attempted to prevent the circulation
of Hoy by putting pressure on distributors. The newspaper’s reporters
and administrators were forced to go out on to the streets to sell copies
themselves.

Several journalists were physically prevented from going about their
business this year. Military personnel confiscated material from journalists

2



Y o

and stopped them freely reporting an explosion inside military headquarters
in the zone of Balbina, some 25 miles outside the capital, Quito, in which
three people had been killed and dozens others injured. Among the
journalists affected in the military’s heavy-handed move, Martin Berneti,
a photographer for the French news agency, Agence France-Presse,
had his film confiscated, as did a Teleamazonas reporter and cameraman
as they got off a helicopter. A journalist and photographer from Hoy were
prevented from boarding a private helicopter in which they intended to
cover the explosion from the air.

On August 19, Gerardo Mora, a photographer from the newspaper, El
Universo, was roughed up by members of the Presidential Guard in Quito.
His film was also seized.



Y o

1998 World Press Freedom Review

The press freedom situation in Ecuador has improved since the
dismissal in February 1997 of President Abdala Bucaram on the grounds
that he was “mentally incompetent.” Under his successors, interim
President Fabian Alarcon, and the new President, Jamil Mahuad, who
took office on August 10, relations between the government and the media
became less antagonistic, although some problems remain. In particular,
a new constitution, which went into effect in August, contains provisions
which threaten freedom of expression. Incidents of political violence
directed against the media continued, and journalists from Peru - reporting
on the long-standing border dispute between Ecuador and Peru - were
prevented on several occasions from carrying out their profession.

Ecuador’s vigorous press are in local, private hands and - with the
exception of two government-owned radio stations - represent a wide
range of political views. However, some degree of self-censorship in the
print media occurs, particularly with respect to politically sensitive issues
or stories about the military.

On January 22, journalists working for the daily, Hoy, were attacked
outside the paper’s building by an armed crowd. The incident followed
the publication of several stories about the misappropriation of aid intended
for victims of El Nifio. The demonstrators, made up mainly of civil servants,
carried signs supporting Carlos Chiluiza, the deputy finance minister of
Guayaquil, whom the newspaper reported was linked to the scandal.
President Alarcon condemned the attacks, although no legal action was
taken against the demonstrators. The next day, supporters of
Congressman Héctor Garcia, amember of the party of deposed president
Bucaram, punched several reporters in Guayaquil who asked about the
possibility of a link between Garcia and contraband connected to the El
Nifilo emergency.

Ecuavisa TV reporter Rolando Panchana’s family was targeted by

b



Y o

assailants in February after he reported that highway tolls may have gone
to Congressman Franklin Verduga, brother of President Alarcén’s former
interior minister, 1APA reported. Unknown individuals kidnapped the
journalist’s brother and stole his car. Some days later, other persons
slipped into a farm belonging to the journalist’s father and killed the
overseer there. Panchana’s mother was kidnapped and held in her car
for more than an hour before being dumped on the Guayaquil ring road.

On March 3, Lednidas Plaza Verduga, attorney general under the
Bucaram government, filed a lawsuit against the daily Hoy for more than
US$4 million in compensatory and punitive damages, IAPA said. Hoy
had published an investigative report into questionable actions by Plaza
Verduga in connection with the insurance payments to the victims of a
plane crash in the city of Manta.

In April, Felix Narvaez, a journalist investigating government corruption,
was the target of two attacks, AMARC reported. The windows of a vehicle
used by the journalist were broken while he was working on April 11 and
documents in the car related to an investigation he was conducting were
stolen. According to Narvaez, the documents contained information about
the use of large sums of money by former government minister Cesar
Verduga, who fled to Miami after a warrant for his arrest was issued.
Several days earlier, Narvaez had been attacked by unknown assailants.
Although the attackers tried to make it appear as though their motive was
robbery, they later returned the journalist’s wallet, credit cards, and cash.

On June 2, Peruvian journalist José Jara was assaulted in the middle
of a press conference held to cover the return of President Alarcén, the
Lima-based Institute for Press and Society (IPYS) reported. Having
determined that he was Peruvian, military officials asked him to leave the
conference, then dragged him off forcibly. He was released shortly
afterwards, but his rolls of film, tape recorder and documents were
confiscated.

In July, several journalists were the victims of political violence, RSF

5



Y o

said. Pedr6 Jiménez, a reporter with the television channel Ecuavisawas
attacked on July 13 in Guayas by supporters of Alvaro Noboa, the
Roldosista party presidential candidate. On July 20, José Solis, a journalist
with Hoy was also attacked by Noboa’s supporters in Guayaquil. The
next day, Jessica Mariduefia of Radio CRE and Tito Mite of Teleamazonas
were attacked and insulted by a group belonging to the Roldosista party.

On August 13, Ecuador’s foreign minister, José Ayala, who was kept
on by the new president, Jamil Mahuad, to continue negotiating a peace
accord with Peru, barred a Peruvian Reuters correspondent from a briefing
on the border conflict. According to the Foreign Press Association of
Ecuador, Gustavo Oviedo, a Quito-based journalist, was excluded from
a briefing with the Foreign Minister because of his nationality. A ministry
spokeswoman said that “the ministry reserved the right to invite who it
wants to the briefings.”

Ecuador’s new constitution, which came into effect on August 10,
contains provisions that pose a threat to freedom of expression, according
to IAPA. Particularly disturbing is the constitution’s provision that the right
to disseminate information be granted on the condition that the information
is objective, truthful and timely. The constitution also requires that
journalists must uphold societal values and imposes on the media the
obligation to participate in the promotion of education and culture, and
the preservation of ethical values.



Y o

1999 World Press Freedom Review

Ecuador’s major news media outlets — newspapers, television and radio
—are in local, private hands, except for two government-owned radio
stations. Ownership of the media is broadly based — although the law
limits foreign investment in broadcast media — and journalists say they
are able to report without hindrance.

The Constitution provides for freedom of speech, and the authorities
generally respect this provision in practice. However, defamation remains
a criminal offence punishable by up to three years in prison. There is
some degree of self-censorship, particularly with respect to politically
sensitive issues or stories about the military, and the media is generally
non-confrontational and measured in tone.

Using a law promulgated by the last military regime that requires the
media to give the government free space or air time, the government can
and has required TV and radio to broadcast government-produced
programmes featuring the president and other top administration officials.

On April 30, the National Congress imposed a ten percent tax on the
distribution and circulation of newspapers and magazines. Journalists
called the tax a threat to press freedom and demanded that it be revoked.

Opposition parliamentarian and former journalist Jaime Hurtardo
Gonzalez of the Popular Democratic Movement was shot dead on
February 17. Another former journalist, Alexis Ponce, spokesman for the
Permanent Assembly for Human Rights, received death threats from an
anonymous caller on the day of Hurtado’s killing. The names of both men
were found on a death list which included ex-president Rodrigo Borja, as
well as another journalist, Belén Andrade.

On May 22, Joaquin Hernandez, an editorial writer for the Quito daily,
Hoy, was shot at by police officers in a patrol car. Police officials later
apologised and promised an investigation into the incident. Police officers
attacked a photographer for Hoy on July 7 and confiscated his equipment

1



Y o

while he was covering demonstrations in Manta.

In August, executives of E/ Telégrafico reported that the government
was withholding official advertising in an apparent attempt to punish the
paper.



Y o

2000 World Press Freedom Review

The last twelve months has been a tumultuous period for Ecuador,
during which it has faced earthquakes, a national day of strike, the
resignation of members of the government, a bombing campaign and a
change in the country’s currency. All of these events have contributed to
a great deal of uncertainty in the country and the government has struggled
to cope with these varied problems.

On 24 January, one of the world’s most short-lived attempts at a coup
occurred in the country. Only three hours after the three man junta
announced that it had deposed President Jamil Mahuad, it was announced
that one of the leading participants was withdrawing his support. Shortly
afterwards, the junta handed power back to the vice-president. Later in
the year, the teetering government faced protests and a day of strike by
all the main unions. In one serious incident during the protests several
students were wounded by police using shotguns. In response to the
growing turmoil and in recognition of the country’s continuing economic
conditions, the government of Ecuador elected to adopt the American
dollar and take its faltering currency out of circulation.

Fortunately, it would appear that these problems have not impinged on
press freedom. The country has been able to maintain its free and vigorous
media which fully involves itself in discussion and criticism of the problems
faced by Ecuador. However, self-censorship does exist and often the
views of the newspapers reflect the narrow views of their owners.
Furthermore, the press has often been loath to criticise the military or the
related armaments industry.

In the area of press freedom, the main press violation in the country
this year was not orchestrated by the government but by a previously
unknown terrorist group calling itself the People’s Liberation Army (PLA).
The group claimed responsibility for a number of parcel bombs sent in
February. According to reports gathered by Reuters, the group is a Marxist

9



Y o

organisation which has made threats against U.S. citizens and those
affiliated to the U.S.

On 16 February, Ecuadorean journalist and former politician Rafael
Cuesta was injured by a parcel bomb sent by the PLA. Cuesta, a news
director with the TC television channel, received cuts to his face and
hands and was treated at a local hospital in the port city of Guayaquil.
“Apparently a package or letter arrived with his name on it and when he
opened it, it exploded”, a staff member at the TV channel told reporters.
“He was alone in his office, and when we arrived after all the noise we
found him hurt.” Another letter bomb was sent to Indian leader Marco
Murillo but police dismantled it safely.

A0



