A F RN
1# 4+ % ¥\

++ + ++1

\k 4+ 44/

NAtEs

Chile

Anos  1997-2000




Y o

1997 World Press Freedom Review

The Chilean press, long shackled by military dictatorships, is far freer
today. However, the 1980 Constitution - written by the iron-fisted regime
of General Augusto Pinochet, who ruled from 1973 to 1990 - is still in
force, as are a number of laws which censor the media. The debate over
censorship was revived in February, when the Supreme Court upheld a
1989 ban on Martin Scorsese’s film, “The Last Temptation of Christ,”
which was considered blasphemous. The discussion hotted up in March
when the Rock and Pop private television channel was threatened with
sanctions for jokes about the Bible and the national flag. The station was
taken to task for a comedy programme which parodied the Bible, made
jokes about Chile’s national anthem and portrayed Barbie dolls as
transvestites. Law-makers demanded an end to “cultural authoritarianism.”

A Socialist senator, Ricardo Nunez, told reporters: “What is clear that
in our country, cultural authoritarianism still lingers on. Part of the
discussion is how to eliminate authoritarianism in Chile, not only in the
political sense and in values, but fundamentally in culture.” Another
Socialist senator, Carlos Ominani, agreed: “Every democratic society must
guarantee [an outlet for] people’s sense of humour and allow a certain
space for irreverence. Any country which loses this, risks returning to
authoritarianism.” Censorship clung to the headlines in April, with a row
between the government and TV channels over a state Aids campaign.
President Eduardo Frei was infuriated when three TV stations - two of
which are controlled by the Catholic Church- refused to transmit the
government’s Aids prevention advertisements. “The behaviour of these
channels is surprising,” Frei told reporters. “While they censor a campaign
which is essential for the health of the population - especially of young
people - they regularly include in their programmes scenes which are
clearly against the values they say they promote.” President Frei also
sent a Bill to Congress this year to end film censorship and guarantee

2



Y o

artistic freedom by eliminating controls in Chile’s military-dictated
Constitution.

“The press, radio, television and whatever other form of publishing
words, text and images are protected by freedom of opinion and
information, but this is not so for production and distribution of films,”
said the President at the signing ceremony on April 14. He added: “Now
the moment has arrived to do away with this contradiction ... and put an
end to this odious discrimination, which only affects the cinema.” The Bill
proposes the abolition of a state board which censors films before they
are released to cinemas, replacing it with a system of film classification.

On June 20, a Chilean newspaper began using the Internet to skirt a
judge’s widely criticised gag order in one of the country’s most sensational
court cases.

In an unprecedented move in Chile, the paper, La Tercera, opened a
site on the World Wide Web to give readers the stories it would have
published on its front page if a judge had not barred the media from
reporting on a money-laundering case. The case involved a businessman,
Mario Silva Leiva - known as the Horse Racing Kid because of his
penchant for betting on horses - who was accused of leading a multi-
million-dollar drug-trafficking and money-laundering ring. Judge Beatriz
Pedrals imposed a controversial news blackout on the case in mid-June
- three months after Silva’s arrest in what police called their biggest blow
to date against the drug trade in Chile. (So far, Chile has been spared the
violence and corruption associated with drug-trafficking elsewhere in Latin
America) Newspapers and politicians condemned the judge’s gagging
order, accusing her of imposing it only after top court officials had been
implicated in the case. President Frei also criticised the move, saying it
“only feeds rumours.” La Tercera’s national editor, Luis Alvarez, said:
“The information we are including [on the Web site] is a journalistic coup
that would have been splashed over the paper - but that we can’t publish
because of the gag rule.” Alvarez said that the newspaper had had to

3



Y o

create the Web site through an intermediary in New York to avoid legal
tangles. The paper’s lawyers believed “that the judge’s authority does not
go beyond the borders of Chile,” he said.

On September 17, the military prosecutor-general presented a new
petition to the Supreme Court of Justice which, if approved, would result
in impunity for those responsible for human rights violations during the
military regime. The petition calls for all appeals court and judges to close
legal proceedings into cases of human rights violations, extra-judicial
executions and “disappearances.”

For the fourth time, a Chilean court has re-opened the investigation into
the murder of a British journalist, Jonathan Moyle, found hanging by his
shirt in a hotel wardrobe in the capital, Santiago, in 1990. Moyle, 28,
editor of the magazine, Defence Helicopter World, had come to Santiago
to attend a military air show organised by Chile’s air force. He was
investigating the sale to Iraqg of 50 Bell helicopters and allegations that
Chile had obtained secret technology relating to a mine system.

In September 1991, a judge ruled that Moyle had not committed suicide
but had been murdered. However,the case had already been closed three
times for lack of evidence - the last time as recently as July of this year.
However, on November 20, Santiago’s appeals court decided that the
probe’s lines of inquiry had not been exhausted.



Y o

1998 World Press Freedom Review

The Chilean media — long shackled by General Augusto Pinochet’s
military dictatorship - maintains its independence, criticises the
Government, and covers issues sensitive to the military, including human
rights. In 1998, newspapers and broadcasting stations were able to
operate without any particular restrictions. Exceptions to the rule were
lawsuits involving the magazine Cosas and the newspaper La Tercera.
Pinochet’s arrest in his London hospital room in October resulted in at
least one incident where the former dictator’s supporters vented their ire
on reporters.

On January 21, Paula Coddou and Rafael Gumucio, reporters for Cosas
magazine and the Rock & Poptelevision channel, respectively, were tried
and sentenced to jail on charges of libelling Supreme Court Justice
Servando Jordan Lépez in an article that described the judge as “an ugly
old man with a murky past”, IAPA and Reuters reported. Their indictment
stemmed from a complaint filed under the State Security Law, which
makes defamation, libel or slander of officials, including Supreme Court
judges, a criminal offence. The editions of Cosas magazine containing
the allegedly libellous articles were confiscated.

On January 28, Jordan Lépez withdrew his formal complaint against
the journalists, who were freed, but the wide-ranging State Security Law
- which was passed during the 1973-1990 military dictatorship of General
Augusto Pinochet - remained cause for concern.

In another legal case involving Jordan - who as chief justice of Chile’s
Supreme Court barely survived an impeachment vote in 1996 for alleged
corruption - the director of the Santiago newspaper La Tercera, Fernando
Paulsen, and José Ale, the reporter who wrote the story analysing Jordan’s
two-year tenure as chief justice, were jailed on September 16 on charges
of defamation, AP reported. Ale wrote that during Jordan’s tenure “the
prestige of Chile’s judiciary fell to one of its lowest levels ever.” The two

5



Y o

journalists were released on bail the next day and the newspaper appealed
to the Supreme Court.

In addition to their concern over the State Security Law, the Chilean
media also protested against the continuing existence of Article 25 of the
Law on Advertising Abuses, which grants judges discretionary power to
ban the dissemination of information, without setting any time limit, and
expressed concern about the restrictive provisions contained in the
proposed new Criminal Procedures Code.

On November 25, in an incident connected to the arrest on October 16
of Gen. Pinochet in London on a warrant from Spain, pro-Pinochet activists
in Santiago vented their anger on reporters covering the reaction to a
British court ruling denying the former dictator immunity from prosecution
for murder, torture and genocide during his 17 years in power. Gathered
at the Pinochet Foundation, the outraged supporters pushed, jeered and
shouted at the journalists. At least one cameraman was hospitalised.



Y o

1999 World Press Freedom Review

Long shackled by General Augusto Pinochet’s military dictatorship, the
Chilean print and broadcast media were generally able to operate freely
in 1999, although there were exceptions to the rule — most notably the
intimidation of journalist Paula Afani, a reporter for La Terceraand La
Hora. The threat of legal action — including the use of the State Security
Law (LSE), under which itis a criminal offence to besmirch the honour of
state institutions and symbols — continues to hang over the media.
Consequently, self-censorship and a lack of investigative reporting are a
problem.

On January 18, Paula Afani was detained for six hours by the police,
who wanted her to reveal her sources for a story that appeared in two
dailies, La Tercera and La Hora, in June 1998. The story concerned
alleged links between a shipping magnate, Manuel Losada, and others,
to a drug-trafficking network known as “Operation Ocean.” Investigators
also raided Afani’'s home and the offices of the two newspapers in the
Consorcio Periodistico de Chile. This was not the first time that the State
Defence Council (CDE) had attempted to silence the media’s reporting
on “Operation Ocean.” Six months earlier, the CDE had proposed
information restrictions which were rejected by the Valparaiso Court of
Appeals.

On April 14, police raided the warehouse of the publishing company,
Planeta, and confiscated the entire stock of the book, El Libro Negro de
la Justicia Chilena (The Black Book of Chilean Justice), an exposé of the
Chilean judiciary’s abuses of power during the 1973-1990 dictatorship of
Gen. Pinochet, which had been launched the previous day. Within hours
of the launch, Supreme Court Justice Servando Jordan Lopez had filed
a suit against the author, investigative journalist Alejandra Matus Acuna,
for violating Article 6b of the State Security Law (LSE). This law, which
dates from 1958, makes it a crime against public order to “libel, offend or

1



Y o

slander the President of the Republic, ministers of state, senators or
representatives, members of superior courts of law, the attorney general
of the republic, the commander-in-chief of the armed forces or the director
general of the Carabineros.” The judge to whom Jordan filed his complaint,
Rafael Huerta of the Santiago Appeals Court, initiated a prosecution
against Matus, ordered the seizure of the entire press run of the book,
and banned sales of the book with unusual swiftness. Facing up to five
years in prison if convicted, Matus, who covered Chile’s courts as a
reporter for five years, fled to Argentina and was granted political asylum
in the United States on September 30. She was the fourth author to fall
foul of the LSE since 1993. Bartolo Ortiz and Carlos Orellana, chief
executive officer and chief editor, respectively, of the Planeta Publishing
House, were arrested on June 16 and brought to the Court of Appeals to
testify before Judge Huerta. The two publishers, who were charged with
insulting the judiciary, were released on bail on June 18.

This was not the first case in which Jordan — who barely survived a
1996 impeachment vote for corruption — filed charges against the media.
On September 16, 1998, Fernando Paulsen, then director of La Tercera,
and José Ale, a reporter for the best-selling daily, were jailed for a story
analysing Jordan’s tenure as chief justice. The two journalists, who were
released on bail the next day, have since been acquitted. Two other
journalists, Paula Coddou of Cosas magazine and Rafael Gumucio of
Canal 2, were also jailed overnight in 1998 on charges of libelling Jordan,
who withdrew his charges against the journalists following a wave of
public criticism.



Y o

2000 World Press Freedom Review

It would appear that in Chile this year all roads led back to the question
of how to deal with former dictator General Augusto Pinochet. Try as it
might the Chilean government has been unable to avoid confronting this
issue and the ensuing litigation has cast a long shadow over the entire
country. A central issue is how Chile proposes to deal with its past. Until
recently, the Chilean government would have preferred to look forwards
rather than backwards but it has now accepted that a re-examination of
its violent history may be crucial to hopes for the future.

Once considered untouchable, Pinochet has faced continuous legal
action since his return from house arrest in London. In May, a court in
Santiago voted to relieve the retired general of his seat in the Senate,
thus removing his immunity and opening the way for a successful
prosecution on charges of torture and murder. Although an appeal was
made to the Supreme Court by Pinochet’s lawyers, a prosecutor has
been appointed and an investigation has started on his involvement in
the human rights abuses of the 1970’s. A setback to the successful
prosecution of the General occurred when it was decided by the prosecutor
in the case that Pinochet’s fithess to stand trial should be assessed,
these reports are not expected until January 2001. Many people in Chile
believe that, at the age of 85, Pinochet will escape prosecution.

One of the most important questions resolved by the Pinochet hearings
was whether the Chilean judiciary would be able to deal with this
contentious matter in a way that met with international legal standards.
Long criticised, especially in the “Black Book of Chilean Justice” written
by Alejandra Matus — which unearthed corruption in the judiciary — there
were fears that the judiciary would be unable to deal impartially with the
former leader. However, this was shown not to be the case and there are
now hopes that the Chilean judiciary will apply this renewed attempt at
separating law and politics to the cases of journalists facing trial under

9



Y o

the country’s restrictive Press Law.

However, despite the hopes resurrected by the legal hearings in the
Pinochet case, both the Chilean government and the judiciary have a
considerable distance to travel before they can be seen as the impartial
arbiters of the media scene in Chile. Freedom of expression in the country
is restrained by a number of distinct elements. In particular, there are the
repeated attempts by politicians and the judiciary to cut-off sources of
news, behaviour that contradicts the Chilean Administrative Probity Act
guaranteeing access to information.

In a surprising move against newspapers that are free of charge, Chile’s
Supreme Court banned the circulation of the free daily Metro which has
been distributed in Santiago subway stations since 14 January. |IAPA
protested the action taken by the Supreme Court and, at the request of
the Chilean National Press Association, lodged a complaint concerning
the violation of Metro’s constitutional rights.

According to the IAPA complaint, which was lodged in the record of the
court, the decision of the Supreme Court bore a similarity to the position
taken by a judge in Argentina, in a case involving the daily newspaper, La
Razdn, which was distributed for free at railway stations. In that particular
case, the judge ruled that compensation would have to be paid by La
Razdn to the vendors of other newspapers who suffered a resulting loss
of sales. The Argentine decision was heavily criticised both inside and
outside the country and led to a review of the case. In the Metro case, the
Supreme Court decided that a previous Court of Appeals verdict should
be annulled.

A criminal defamation action also revealed the convoluted and
Kafkaesque approach taken by the Chilean courts when prosecuting a
journalist. On 15 February, José Ale Aravena, a journalist with La Tercera
daily newspaper, was sentenced by the Supreme Court to 541 days
imprisonment for “insults” against Servando Jordan, a former president
of the Supreme Court. Although Ale was allowed to go free, he is required

A0



Y o

to report to prison authorities regularly in order to sign a register.

The action was initiated by Jordan in response to a 7 January 1998
article, published in La Tercera, which highlighted the circumstances in
which Jordan left his previous judicial position. Although Jordan also filed
a charge against Fernando Paulsen, director of La Tercera, the Chilean
Supreme Court decided not to hear the charges against him.

In total, since the action was first laid down, five judges or courts have
examined the case and each one has resolved not to proceed with the
charges. On 28 July 1999, Judge Alejandro Solis justified the rejection
of the charges against Aravena by noting that there was an incompatibility”
between State Security Law and freedom of expression. Aravena does
not have the option to appeal the Supreme Court’s decision.

According to La Tercera, the decision was received with some “surprise”
by other lawyers and judges, as “it contradicts the legal decisions of at
least ten magistrates in more than one court who had heard the case and
acquitted the journalists”. Aravena stated, “while Jordan continues to work
in the court system, any efforts made to improve the judiciary’s image are
pointless.”

Cases such as the one brought against Aravena have been made under
the State Security Law adopted in 1958. The Security Law provides for
sentences of up to five years’ for criminal defamation, injuries or slander
of the president, ministers of state, senators, deputies, and members of
the supreme court. Such offences may be established regardless of
whether the journalist was working within the profession when the damage
was committed. Since 1990, 17 journalists have been detained or charged
under this law and three of the cases have occurred within the last twelve
months.

On 4 March, during riots motivated by the return of Augusto Pinochet,
an unidentified news photographer suffered head injuries when crowds
fought with the police. Pinochet had been sent back to Chile on the order
of the British home secretary after spending 16 months under house

A\



Y o

arrest while he faced a Spanish application for extradition. During his
rule from 1973 till 1990 around 3,200 people were murdered or simply
disappeared. On 4 April, HRWannounced that an exiled Chilean journalist,
Alejandra Matus, is among the recipients of this year’s Hellman-Hammett
Awards, given to writers who have been victims of persecution. Matus is
the author of “The Black Book of Chilean Justice”, an exposé of corruption
in the Chilean judiciary, which contains a critique of the judicial sys-tem
under the dictatorship of Augusto Pinochet.

Upon the release of the book in 1999, a Chilean judge ordered the
confiscation of all copies of the book on the grounds that it violated article
6(b) of the Law of State Security. Police subsequently raided the
warehouse of the book’s publisher as well as bookstores across Santiago,
impounding the entire stock. Fearing imminent arrest, Matus fled to
Argentina and later to the United States, where she was granted political
asylum. The Chilean government has yet to lift the ban on Matus’ book.

Plans to introduce a new Press Law were scrapped when the new law
was rejected by the country’s legislature. Apparently, the reason for the
rejection was the removal of protections for politicians against libel
charges. WAN has urged Chilean President Ricardo Lagos to use his
constitutional powers to resubmit the law to the Lower House.

The rejected law was originally drafted in 1993 by a commission made
up of newspaper representatives, the Journalists’ Association, Journalism
Schools and government employees. The Lower House and the Senate
discussed and modified the Press Law over a period of seven years. In
1999, a Joint Committee of Congressmen and Senators was set up to
study provisions on which no agreement had been reached and a final
report was agreed in May of this year.

Importantly, the recommendations introduced significant advances in
the right to rectification and clarification, responsibilities allocated to the
Commission on Crimes in the exercise of Freedom of Information and
Opinion and the elimination of the privileges granted to authorities by the

A2



Y o

State Security Act. In the vote in the Senate, the Report of the Joint

Committee was approved by 38 votes; however, the Lower House rejected
the Report by 58 votes to 23.

A3



