
11111

Argentina
Años 1997-2000



22222

1997 World Press Freedom Review

The darkest days of Argentina’s military dictatorship between 1979 and
1983 came back to haunt the country this year with the brutal murder of
a leading photographer. The charred, handcuffed body of Jose Luis Ca-
bezas, 35, a photographer for the magazine, Noticias, was found in his
burned car at Pinamar - a beach resort town popular with the rich and
politicians - on January 25. He had been shot in the head, doused with
fuel and set alight. The body was so badly charred that it could be identified
only by the journalist’s car keys, wristwatch and dental records.

Cabezas, a father of three, had been sent to Pinamar to cover the holiday
season. Notices, a top-selling weekly, has uncovered corruption scandals
and has been highly critical of President Carlos Menem’s administration.
Cabezas himself had taken part in investigations into graft in the police
and the mafia allegedly run by a top businessman. His murder provoked
a storm of protests from local journalists, who marched through the streets
of the capital, Buenos Aires. Both houses of Argentina’s Congress met
jointly for the first time since 1989 to declare their grave concern. And
minutes of silent tribute were observed by such unlikely sympathisers as
truck drivers, soccer clubs - and the military.

The IPI and other international media organisations also called on
President Menem to investigate the killing and bring the murderers to
justice as quickly as possible.

Not that there was much hope of that happening. President Menem is
no friend of the press, as many of his declarations proved during 1997.
And there were suggestions of possible official involvement in Cabezas’
assassination. On August 29, Judge Jose Luis Macchi, who is overseeing
the investigation into the murder, ordered the capture of Anibal Luna, a
former police official reported to have carried out “intelligence” work on
Cabezas. (Luna had been arrested back in May, but was freed due to
“lack of evidence.”)

1997



33333

On September 1, Gregorio Rios, head of security for the businessman,
Alfredo Yabran, handed himself in to police in Dolores. Judge Macchi
has called Rios the “instigator” in the murder of Cabezas. (In the summer
of 1995, another member of Yabran’s security staff had assaulted two
television journalists who were attempting to interview the businessman.)
Cabezas’ assassination was by far the most brutal attack on the media
since the end of miliary rule. And worryingly, it was followed by daily
threats to journalists. Many interpret the killing and the threats as clear
warnings to the country’s aggressive media not to delve too deeply into
foul play. Jacobo Timerman, a former newspaper editor who was tortured
by the military junta, wrote: “Cabezas reminds me of the face of many of
the children who disappared. The greatest danger is for this to pass,
because people do forget horror.”

For his part, Andrew Graham-Yooll, editor-in-chief of the English-
language Buenos Aires Herald - who himself was on the military junta’s
death list - wrote poignantly in an editorial: “Who, of a certain age, cannot
remember the charred bodies in burned-out cars on the road to Ezaiza
airport in the ’70s? And there, as a mirror of misery, is the picture of
Cabezas’ car, nearly reduced to ashes.” Moreover, there were a number
of alarming attacks on other journalists this year which bore all the
hallmarks of a connection with the painfully slow investigation into the
photographer’s murder.

On June 23, the sister of Antonio Fernandez Llorente - a correspondent
for the independent television channel, Canal 13 - was attacked by three
men who slashed her hand and told her that her brother was “talking too
much.” Fernandez Llorente had been reporting regularly on allegations
that a top businessman, Alfredo Yabran - who has been questioned in
connection with Cabezas’ killing - had mobilised supporters within the
government to obstruct the inquiry.

Also on June 23, Ariel Garbarz, a columnist for the outspoken daily,

1997



44444

Pagina 12 - a frequent target of the authorities for its courageous
investigation of official corruption - was warned by Buenos Aires police
officers that he would run into “trouble” if he continued to report on the
use of software to trace telephone calls between the Interior Minitry and
Yabran around the time of the Cabezas murder. The following day, two
anonymous callers telephoned the publishing house where Noticias is
out together and warned: “The next is Magdalena” - a reference to a
Noticias journalist, Magdalena Ruiz Guinazu. Her housekeeper found a
bullet in the doorway of the journalist’s apartment on July 2. According to
the Union of Buenos Aires Press Workers (UTPBA), there were 720
“intimidating” acts against journalists between 1989 and the murder of
Cabezas - including physical assaults, telephone threats and lawsuits.

The wave of attacks and threats against journalists continued throughout
this year. The incidents included an assault on Jorge Lanata, former edi-
tor-in-chief of Pagina 12, who was hit in the face on July 12 as he sat in
his car at a traffic light with his daughter; a blood-spattered note sent to
the journalist, Hernan Lopez Echague, on July 13, with the names of his
children and the address of his mother (even though she had moved just
two months earlier); the arrest, on October 4, of Delfo Rodriguez, a
photographer for the daily, Los Andes; a verbal attack by President Menem
on another Pagina 12 journalist, Horacio Verbitsky, on November 23, and
an arson attack on the Esquel daily, El Oeste, on Christmas Day, which
destroyed virtually all the paper’s files.

ADAM FEINSTEIN

1997



55555

1998 World Press Freedom Review
Almost two years after the brutal murder of the news photographer

José Luis Cabezas, which brought back memories of the persecution of
journalists during Argentina’s 1976-83 military dictatorship, the incident
remains unpunished and Argentine journalists warned that press freedom
in their country is under siege. In addition to attacks and threats against
journalists, various court rulings adverse to freedom of expression were
handed down, particularly with regard to the controversial “right of reply.”
Meanwhile, the Senate was ready to study a proposed bill to amend
provisions in the Penal Code, which would make the dissemination of
material obtained through the use of hidden microphones or cameras a
punishable offence.

On January 25, 6,000 people gathered in the resort of Pinamar - where
the charred, handcuffed body of José Luis Cabezas, a photographer for
the news magazine Noticias, was found in his burned car on January 25,
1997 - to mark the first anniversary of the journalist’s killing and protest
the lack of progress in the investigation. Despite the arrest of ten
individuals, it remains unclear who ordered Cabezas’ death and why. An
elusive Argentine tycoon with links to President Carlos Menem’s aides,
Alfredo Yabran, was investigated in connection with the murder and his
security chief was charged with “instigating the crime”, but in May of this
year Yabran killed himself with a shotgun, leaving many questions
unanswered. In its December 6, 1998, issue, the newspaper Página/12
reported that the police investigation into the Cabezas case was to end
on December 22. The daily quoted Judge José Luis Macchi, who said:
“Practically nothing has been done in months. We will conclude without
a clear knowledge of the motive behind the crime, the weapon used, or
who led the operation to kill the photographer.” According to the Asocia-
ción para la Defensa del Periodismo Independiente (Periodistas), it was
likely that the trial of the ten suspects would be held in 1999, when the
presidential campaign is in full swing, although the danger existed that

1998



66666

the authorities would attempt to delay the trial until after the election.
Journalists and media outlets throughout the country received

threatening calls and letters on the anniversary of Cabezas’s murder. A
day after the demonstration in Pinamar, Esteban MacAllister, vice
president of the photojournalists’ association, the Asociacion de Repor-
teros Graficos, received a threatening message (“You’re dead!”) on his
Buenos Aires office answering machine. MacAllister was one of the
speakers at the January 25 event in Pinamar.

On January 27, an unidentified person made two threatening telephone
calls to Gabriela Cerruti, a journalist for the weekly magazine Tres Pun-
tos and author of an article on Alfredo Astiz, a former naval captain who
was one of the most notorious members of the military death squads of
the 1970s. In the article, Astiz, breaking years of silence, said he was
tired of being hounded by the media and was quoted as saying: “I’m
telling you, don’t keep pushing us into a corner. You’re playing with fire,
because technically I’m the best-trained man in this country to kill
politicians or journalists.” He added that journalists should be careful not
to suffer the same fate of Cabezas. Astiz’s statements resulted in an
unusual display of unity among the government, opposition and human
rights groups, who all expressed outrage. Astiz was stripped of his rank
by direct order of President Menem, although like other officers involved
in the 1976-83 “dirty war”, he could not be prosecuted for any crimes he
may have committed then because of amnesty laws passed in the 1980s.

On February 1, the residence of David Leiva, owner and director of
both the Nueva Argentina FM radio station and La Opinión magazine of
Salta province, was the target of numerous gun shots, RSF reported.
The journalist had received many death threats by phone and mail since
the publication in mid-January of his articles concerning the arrest of
Eduardo Augusto, a member of the regional Justicialista party, who was
found in possession of cocaine.

Unknown persons entered the offices of the newspaper Provincia 23 in

1998



77777

Tierra Del Fuego on March 6 and made off with documentation used for
an investigation of the provincial government, IAPA said. Two days later,
on March 9, the managing editor of the paper, Norberto Coll, received a
death threat.

On March 9, a public works supervisor attacked Canal 4 and “Video
Sur” news editor Manuel Romani with a machete in San Carlos, Santa
Fé. Romani was filming footage for a programme focusing on problems
in the sewage system when he was attacked by the municipal functionary.
Part of the attack was caught on film and broadcast by local TV channels.
The supervisor, who was later arrested, was sacked by the municipal
government.

On April 18, Andres Klipphan, a journalist with the daily Pagina/12
received a death threat in a letter, which said: “If you continue being a
nuisance you are dead.” The letter was signed “The Bonarense Family”
and “Do not forget Cabezas”. It was accompanied by a photo of a corpse.
Klipphan was involved in investigating the Bonarense Police, many of
whose members were discharged last year in connection with their
participation in crimes, including drug trafficking, illegal gambling,
prostitution and murder. Four members of the Bonarense Police have
been detained in connection with the murder of Cabezas.

On June 14, two journalists from Rafalea in Santa Fé province, Nilo
Peretto of the newspaper Catellanos and Elias Roberto Sánchez of Ra-
dio Rafaela, received death threats over the telephone. According to IAPA,
they were investigating the January 1998 murder of a police official, Guido
Coria.

Rodrigo Javier García, a journalist in Metán in Salta province, received
a death threat on August 7 during the programme “Cablenoticias” on
Metán Televisora Color.

On October 5, unknown assailants shot at the home of journalist José
Luis Pagés, chief police reporter of the newspaper El Litoral of Santa Fé.
Pagés was investigating crimes committed by former policemen and

1998



88888

military men during the military dictatorship.
On November 7, the radio journalist Héctor Torres of General Mosconi

in Salta province reported that he had received death threats and that
unknown persons had burned his car, IAPA said. Torres had been
reporting critically about a local official, Miguel Angel García.

On December 29, journalist Carlos Alberto “Gary” Vila Ortiz was attacked
by two men in the doorway of his home in the city of Rosario, Periodistas
reported. The men threatened to rape Ortiz, but fled when neighbourhood
security guards appeared. In 1994, he was forced to abandon the
managing editorship of the daily La Capital, the largest daily in Rosario,
after someone threatened to kill his grandchildren. In February 1995,
three individuals stabbed him twelve times in the stomach. The
circumstances surrounding these attacks have never been clarified.

When not confronted with violent attacks or threats, Argentina’s
journalists had to contend with a barrage of litigation. President Menem -
who is said to despise the press - and his supporters have responded to
critical reporting about government corruption with court action and political
pressure. Various journalists and media outlets were handed down heavy
fines for libel or for causing “moral damage” to the head of state, while
the Argentine judiciary used the controversial “right of reply” on several
occasions.

On March 26, an Argentine court ordered Noticias to pay President
Menem US$150,000 for invading his privacy after it reported that he had
an illegitimate son. The weekly magazine had published a story in 1994
claiming that Menem had an illegitimate child in an adulterous affair while
in internal exile during the 1976-83 military dictatorship. The magazine
printed photographs of Menem embracing the boy and playing pool with
him in his official residence.

The unexpected firing of Olga Wornat, host of the radio programme
“Horizonte Hoy” on the radio station, FM Horizonte, on August 19 smacked
of political pressure. Wornat, who was also working on a book on Carlos

1998



99999

Menem’s presidency due to be published during the next presidential
election campaign, had been advised to tone down her criticism of the
government. The day before her contract was cancelled, Wornat had
interviewed Minister of Labour Erman González. In the interview, González
made controversial comments, in particular one sentence which made
the front page of the following day’s morning edition of the La Nación
newspaper. “There might be a feeling outside, a feeling that I can share,
that power [in Argentina] doesn’t rest with the Casa Rosada [the
President’s office], he said. According to Wornat, the director of the radio’s
news programme, Jorge Sicolillo, made it clear that there was a great
deal of anger within the government over the interview with González.

In another incident of political pressure, IAPA reported in August that
León Arslanián, Minister of Justice and Security for the Province of Bue-
nos Aires, withheld for several weeks information concerning public
security to journalists working for El Día in La Plata, saying that the it was
“a bad daily newspaper that publishes permanent and unnecessary
attacks against me.” The minister’s reaction resulted in other state
institutions, such as the provincial police, providing El Día with restricted
or manipulated information.

On August 20, journalist Eduardo Aliverti was sentenced by the Bue-
nos Aires Federal, Civil and Commercial Court (Court III) to pay an ex-
civil servant damages in the amount of 50,000 pesos (US$50,000)
stemming from a lawsuit, Periodistas reported. The legal case against
Aliverti began in 1987. At that time, Aliverti read an article from the maga-
zine El Porteño on his Radio Belgrano programme. The article singled
out Juan José Ramos, a civil servant with the government of former
president Raúl Alfonsín, as being responsible for requesting a commission
to regulate advertising on radio.

The Labour Ministry, in its document 60,220/93 of October 16, 1998,
called on the daily El Liberal of Santiago del Estero to sell copies of the
newspaper only through an exclusive and monopolistic labour union and

1998



1010101010

threatened to penalise the paper if it failed to do so.
On several occasions, the Supreme Court issued a decision granting

the “right of reply”. Even though Argentina does not have right of reply
legislation, the courts based their decisions on provisions in Article 14 of
the Inter-American Convention of Human Rights, which Argentina has
ratified and is constitutionally applicable in the country. Argentine
journalists regarded the Supreme Court rulings in favour of the “right to
reply” as a serious threat to freedom of expression.

On April 16, the Argentine Supreme Court of Justice ordered Pagina/
12 to publish the rebuttal of a plaintiff, Antonio Petric Domagoj, who
claimed to have been affected by a news item published in the daily. The
sentence handed down by the Court was based on Petric’s claim,
attributed to him in a column published on June 20, 1993, by Hernan
Lopez Echague, regarding the “character of the President’s advisor” and
the “development of recruitment activities and the organisation of
mercenary groups in order to send them to fight together with the Croat
forces in the Bosnia-Herzegovina war.” Petric asked the newspaper to
invoke Article 14 of the Inter-American Human Rights Convention, which
establishes the right to answer a charge. The Convention was incorporated
into the Argentine Constitution in 1994, but Article 14 was never regulated
and has therefore never been applied in the national justice system. In
the decision, a majority of the Supreme Court referred to Article 14 of the
Convention, and established that correction should be possible for the
“injured party” in cases of “inexact information”.

The Supreme Court again granted the “right of reply” on March 26,
Periodistas reported. The Court ordered a publisher to print a letter written
by Horacio Rozenblum, who was mentioned in a 1992 article in the now-
defunct magazine Somos. The article described Rozenblum as a “lobbyist”
and a “key actor in a fraudulent operation” of a bank, the Banco de Crédi-
to y Comercio Internacional (BCCI). Rozenblum felt maligned and asked
for a correction to be printed. When the publisher refused, he filed charges.

1998



1111111111

The Supreme Court justices said there was no need to prove the truth or
accuracy of a piece of information in order to grant the right of reply.
According to the daily newspaper Clarín, the justices said that “for the
right of reply to be exercised, it is not necessary to determine whether the
information circulated was truly inaccurate nor does the corresponding
person need to provide proof of its veracity.”

On August 28, in what IAPA called a “step backward for press freedom”,
the Supreme Court issued a ruling upholding the “right of reply”, requiring
newspapers to publish a response from anyone who may have been
offended by references to him or her in a previously published article.

Meanwhile, a bill which would make the media subject to value-added
tax was sent by President Menem’s office to the national legislature, IAPA
reported. If approved, the tax would increase the financial pressure news
media were facing. “The main victims would be the independent press,
especially small and medium-sized companies. ...The result would be
that some papers would be forced to cease publication, to the detriment
of a diversified press and democracy itself,” IAPA said.

On September 29, in what was regarded by many journalists as an
attempt to punish investigations into corruption, the Senate’s Commission
for Criminal Matters approved an August 25 report suggesting a draft
law which calls for harsh penalties of up to three years’ imprisonment for
journalists and media who use hidden microphones or cameras to obtain
material about topics of public interest. The punishment would extend to
anyone who publishes information obtained from a third party who has
used these methods or telephone tapping. According to Argentine
journalists, the issue was not submitted for analysis to the Senate’s
Freedom of Expression Commission, nor were any consultations held
with organisations working in this area.

1998



1212121212

1999 World Press Freedom Review
After ten years of hard times under the administration of President Carlos

Menem, the Argentine press expected the new national government of
Fernando de la Rúa’s centre-left opposition Alliance to improve the state
of press freedom in their country. However, hopes for a freer press were
not immediately forthcoming in 1999 as one journalist was killed and
another given a one year suspended jail sentence for defamation. Others
were harassed, threatened or physically attacked, while various court
rulings adverse to freedom of expression were handed down. In addition,
several measures were taken by the authorities restricting free access to
information, particularly with regard to pre-election opinion polls. In a
positive development, the outgoing government of President Menem
accepted the terms of Periodistas, one of Argentina’s leading journalists’
organisations, after a hearing in October at the Inter-American
Commission on Human Rights and agreed to seek an amicable solution
to current restrictions on freedom of expression. As part of the settlement,
a Senate Commission was expected to approve a bill in December
decriminalising libel and defamation.

Ricardo Gangeme, editor of the weekly magazine, El Informador
Chubutense, was killed by an unidentified gunman in the Patagonian city
of Trelew, southern Argentina, on May 13. Gangeme was returning home
after an evening with friends and was parking his car in front of his
downtown apartment when a man shot him point blank in the head with a
.38 calibre pistol. A police officer who heard the shot arrived at the scene
within a few minutes and found the journalist’s body inside the car.
Witnesses saw a man fleeing the scene on foot. Gangeme’s wallet, which
was found on his body, contained a large sum of money, making robbery
an unlikely motive. According to fellow journalists, a powerful Patagonian
businessman, Héctor Fernández, had tried to run him over the previous
week and told him “what you are saying, it’s going to cost you your life.”
Gangeme’s magazine had recently published articles on Fernández’s

1999



1313131313

alleged involvement in irregularities regarding the Trelew electrical co-
operative. Gangeme spent 16 years with the tabloid Crónica before moving
to Trelew. In December 1998, he founded El Informador Chubutense,
which was known for exposing corruption as well as intimate details of
local authorities and businessmen, and earned Gangeme many enemies.
On November 10, Florencio Minatta, the judge in charge of the case,
ordered the preventive detention of six people accused of murdering
Gangeme. The six people – Gustavo Fabián Smith, identified as the
perpetrator of the crime, Alejandro Fabián Zabala, Osvaldo Daniel Viti,
Alejandor Jara, Néstor Fabián Echauri and Daniel Eduardo – were all
reported to be linked to the Trelew electrical co-operative.

After almost three years, the trial for the 1997 murder of another
journalist, José Luis Cabezas, finally began at the end of the year. The
charred body of Cabezas, who worked as a photographer for Noticias, a
weekly magazine critical of the administration of then-President Carlos
Menem, was found on January 25, 1997, with a gunshot in his head and
his hands handcuffed behind his back, in a burned car near Pinamar,
south of Buenos Aires. Cabezas was in Pinamar with another Noticias
journalist, Gabriel Michi, covering seasonal social events in the exclusive
seaside resort. His brutal murder sparked protests and calls for justice
by all sectors of Argentine society. On February 2, 2000, an Argentine
court sentenced eight people, including three former provincial police
officers, to life imprisonment for the Cabezas murder. The court also
established that the reclusive business tycoon Alfredo Yabrán, who killed
himself in May 1998, was the instigator of the crime. Yabrán’s former
security chief, Gregorio Rios, was among those sentenced to life in prison.
However, some Argentines felt that the trial left many questions
unanswered. During the past three years, many people have come to
believe that the murder of Cabezas was part of a more extensive political
feud involving top government officials and that the investigation should
have been carried beyond Yabrán, who allegedly had Cabezas killed

1999



1414141414

because he felt that his interests were affected when the journalist took
his photograph in the summer of 1996 and published it in Noticias.
Although the people sentenced “probably participated, they are not the
top culprits,” Periodistas said. “The judicial ruling has not given full account
of the real motivation and circumstances of the shocking event.”

On January 5, unknown assailants broke the windshield, doors and
hood of a car belonging to Bernardo Balbuena, editor of the daily El Dia-
rio de Resistencia in Chaco province, Periodistas reported. The vandals
also wrote obscene phrases on the hood of the car, which was parked
only a few metres from Bulbuena’s apartment, where the journalist was
at home with his wife and children. According to Balbuena, the attack
was probably “motivated by the fact that his paper had published news of
the illegal enrichment of Raúl Romero Feris,” the mayor of the city of
Corrientes, who is also the owner of the newspaper, Norte de Resisten-
cia, and “a prime player in the newspaper market in the province of Cha-
co.” Balbuena said that although it was unclear who had damaged his
car, he did not rule out the possibility that “individuals may exist who wish
to eliminate him from the newspaper market in the region.” The attack in
front of his home was not the first against Balbuena. On March 6, 1998,
another of his cars was destroyed by arsonists.

In July, Cristian Alarcón, a journalist with the daily Página/12, received
several warnings advising him to stop writing articles about the eviction
of a number of unemployed persons from the Mar del Plata city cathedral
by a group of supposed parishioners alleged to be former members of
the intelligence services. Alarcón, who was in Mar del Plata investigating
the case, received a phone call warning him to be careful. Later, someone
broke into his hotel room and stole his plane ticket. The following day, a
van followed him as he was heading to the airport.

In November, two officers of the Provincial Police of San Luis were
suspended for harassing radio journalist Mario Otero. For more than a
year, Otero had been investigating irregularities in the police and judicial

1999



1515151515

investigation into the case of a young girl’s disappearance, known locally
as the “Claudia Díaz Case.” On November 9, the province’s police chief
guaranteed Otero complete security during his investigations after it was
reported that the journalist had received threatening messages from
Commissioner Enrique Verón, one of the police offices involved in the
“Claudia Díaz Case.” However, on November 13, two officers followed
Otero for some time in a car without licence plates before the journalist
was able to escape. In an unusual move, the provincial police chief sus-
pended the two officers 48 hours after the incident and opened an internal
enquiry into the matter.

Journalist Viviana Gorbato, author of a number of books, including
“Montoneros, soldados de Menem, soldados de Dulhalde,” received death
threats in December. Gorbato was warned over the phone that “her days
were numbered” in what appeared to be a clear attempt to frighten her so
that she would stop speaking out.

When not confronted with violent attacks or threats, Argentina’s journalist
have had to contend with a barrage of litigation.

On April 8, journalist Eduardo Kimel was given a one year suspended
prison sentence for defamation and fined US$ 20,000 by the IV Court of
the National Appeals Chamber in Criminal and Correctional Matters as a
result of statements made in his book, “La Masacre de San Patricio”
(The San Patricio Massacre). Kimel’s book tells the story of the July 4,
1976, assassination of three priests and two seminary students of the
Palotine Order in Buenos Aires by one of the “task groups” in charge of
illegal repression during the last military dictatorship. The charges against
Kimel were filed by Guillermo Rivarola – the judge responsible for carrying
out the judicial investigation into the murders – who was offended by
passages in the book in which the journalist criticised the judge’s han-
dling of the case. In his book, Kimel wrote that “Judge Rivarola fulfilled
the majority of the official requirements of the investigation. However, it is
evident that a series of decisive factors that could have shed light on the

1999



1616161616

assassination were not taken into account. Evidence that the source of
the order to commit the crime had come from the innermost core of military
power paralysed the inquiry, bringing it to a standstill.” The IV Court’s
verdict, which noted that “the book is marked by a harsh blanket critique
of the judges who were then members of the judicial power, and especially
against the defendant Rivarola,” overruled a previous one by the judges
of the VI Court of the same Chamber, who had considered that Kimel
“exercised his right to report in a non-abusive and legitimate way with no
intention to damage Rivarola’s honour.” The new verdict was condemned
by press organisations in Argentina and around the world. Periodistas
called it a “disgraceful sentence” aimed at punishing “the independent
press’s efforts to rescue from forgetfulness and impunity one of the many
atrocities committed by the last military dictatorship.”

In May, the No. I Court of the Criminal Annulment Chamber ruled on a
case of complaint for damages that had been brought forth by a former
member of the intelligence services, Colonel Solís, against journalists
Sergio Moreno and Laura Términe. Judges Alfredo Horacio Bisordi, Juan
C. Rodríguez Basavilbaso and Pedro Ruben David decided to annul the
lower court’s not-guilty verdict and to hand the case back for a new ruling.

On September 9, the vice-governor of Córdoba province and mayoral
candidate in the capital for the Justicialista political party (PJ), Germán
Kammerath, threatened to take legal action against the Córdoba media if
they published any information detailing his holdings. After a letter
appeared in the September 9 edition of the weekly Informe Córdoba,
which stated that Kemmerath owned property of greater value than that
which had been declared to the taxation department, the vice-governor
warned the Córdoba media not to “distribute, publish, report on, describe
or make known information in any way resembling the articles in Informe
Córdoba,” Periodistas reported.

In September, President Menem used a “necessity and urgency” decree
to amend the national broadcasting law in a move which, some journalists

1999



1717171717

feared, would benefit big multimedia companies and promote the
concentration of media ownership. Decree 1005/99, dated September
10, 1999, increases from four to 24 the maximum number of radio and
television licenses that can be held by an individual or business entity;
permits the formation of transmission networks; reverses the stipulation
that licences are not transferable; and eliminates the previously stipulated
requirement of ten years’ residency in the country before one is eligible to
obtain a license. Two days after the decree was published in the
September 27 edition of the State Bulletin, a number of opposition
parliamentarians presented a motion to have it annulled, arguing that it
violates the Constitution.

Media organisations expressed concern in October over a bill that would
regulate the activity of radio and TV announcers. The bill – which
establishes that only announcers can “direct or facilitate” programmes or
“broadcast informative and news bulletins” – was approved by the
legislature on September 1 and was to be submitted to the Senate for
approval. Trade unions warned that if the law is ratified, journalists will be
prevented from performing some of their current duties, such as
disseminating news items. The International Association of Radio
Broadcasting (AIR) noted that the bill is “a serious threat against freedom
of expression” and sets up an obligatory registration system that is
“discriminatory and incompatible with Article 13 of the American
Convention of Human Rights.”

In November, the Argentine press expressed concern over a decision
by the legislature of the City of Buenos Aires to prohibit the “distribution,
publication, commentary or reference, in any media, of the results of
electoral polls,” 48 hours prior to the end of voting. “In order to prevent
erroneous polls from influencing voters’ decision, the Buenos Aires
legislators have committed an offence against free access to information,”
they said.

On December 11, Provincial Secretary of Security Nestor Peña dictated

1999



1818181818

specific orders to all police chiefs in the province of Santa Cruz not to
reveal any information to journalists, regardless of the subject matter, or
face punishment. According to the Argentine trade union, these restrictive
measures resulted in the arrest of several police officers who divulged
information to journalists.

In a positive development, the outgoing government of President Menem
accepted the terms of the journalists’ organisation, Periodistas, after a
hearing on October 1 at the headquarters of the Inter-American
Commission on Human Rights in Washington, DC. The hearing was the
result of charges filed by Periodistas in January, which accused the
Argentine state of repeated violations of freedom of expression and
referred to Supreme Court decisions on three cases (Judge Omar Jesús
Cancela against the actress Gabriela Acher and the television station
Canal 13; Senator Eduardo Menem against the editor of Humor magazi-
ne, Tomás Sanz; and Minister of Interior Carlos Corach against Página/
12 columnist Horacio Verbistky) that curtailed citizens’ right to receive
information. “The government’s decision [to seek an amicable solution]
is very concrete,” said Verbitsky, who is also vice president of Periodis-
tas, “because it also engages the incoming Argentine government.” Pe-
riodistas, which was formed in 1996, insisted that the agreement should
involve a political commitment by the government to introduce
amendments to the civil and criminal codes that would include two
doctrines – the “actual malice” doctrine and the “Campillay” doctrine.
The standard of “actual malice” holds that news media cannot be found
guilty of libelling a public figure unless they publish or broadcast false
information with malicious intent, while the so-called Campillay doctrine
holds that a person cannot be punished for publishing information provided
by others, if the sources are clearly identified. President Fernando de la
Rúa has promised to consider a bill drafted by Periodistas to include
both doctrines in legislation.

As a result of the hearing, a Senate commission was expected to approve

1999



1919191919

a bill in December decriminalising libel and defamation, which would make
Argentina the first Latin American country in which journalists cannot be
jailed for criticising public officials. However, before it becomes law, the
new bill must be approved by both houses of Congress and ratified by
President de la Rúa, a process which could take several months.

Argentine journalism and press freedom advocates world-wide suffered
a great loss on November 11, with the death of Jacobo Timerman, who
died of a heart attack in his downtown Buenos Aires apartment at age 76.
Timerman was renowned for his work in drawing international attention
to the atrocities of Argentina’s “Dirty War”. His paper, La Opinión, was
shut down by officials amidst a media crackdown in the 1970s and
Timerman was imprisoned by the military in 1977. After he was released
in 1979, Timerman wrote his best-selling book, “Prisoner Without a Name,
Cell Without a Number,” in which he documented the disappearances,
abuses and torture of thousands of civilians and political dissidents at
the hands of the military during the 1976-83 dictatorship.

1999



2020202020

2000 World Press Freedom Review
In the second year of Fernando de la Rua’s presidency, there have

been subtle signs of improvement in the government’s approach to press
freedom. The sentencing of eight of the 10 individuals accused in the
murder of José Luis Cabezas was a hopeful sign that the police and
judiciary are no longer prepared to allow the perpetrators of such crimes
to escape with impunity. In addition, the decision to refer reports on press
freedom, prepared by the press freedom organisation PERIODISTAS,
to Congress was further evidence that the government was beginning to
update old attitudes towards the media.

Despite these developments, however, there was evidence that the
government’s initiatives had not percolated down to the politicians at the
local and regional levels in Argentina. This year further emphasised the
need of the federal government to involve itself in the protection of
journalists who find themselves intimidated and harassed by shadowy
individuals who appear to have connections with local politicians. Many
of the violations during the year involved telephone death threats, night-
time assaults, shots fired at homes and journalists being held against
their will. All of which confirms the belief that, at the local level, press
freedom is not perceived as a core value, but rather as a nuisance which
should be ignored or, when the victim remains defiant, silenced by
whatever means necessary.

On 4 January, PERIODISTAS reported that the security minister for
Buenos Aires province, Aldo Rico, threatened and insulted a group of
news photographers who were covering his visit to the Pinamar region.
The official was disturbed by the presence of photographers María
Eugenia Cerruti of the Clarín, Facundo Pechervsky, La Nación, and Fe-
derico Guastavino of Noticias magazine. Rico asked the journalists, “Why
do you want more photos” and hurled insults at them. When the journalists
asked him why he was acting in this manner, the official accused them of
publishing, “lies and hypocrisies” and further threatened to send them

2000



2121212121

“to the police station”.
The following day, on 5 January, the governor of Buenos Aires province,

Carlos Ruckauf, ordered Rico to publicly apologise to the journalists and
warned him, “Your task is to prosecute criminals and not to pick fights
with journalists. This kind of attitude will no longer be tolerated”. Hours
later, during a visit to the city of Bahía Blanca, Rico apologised to the
reporters but denied having threatened them. “The whole thing was a
misunderstanding”, he said.

On 12 January, a local Press Union condemned a number of measures
restricting freedom of information taken by Santa Cruz’s secretary of
security, Nestor Peña. On the basis of information gathered by the Press
Union, all chiefs of police in the province have been ordered not to reveal
any information to journalists, regardless of the subject matter. Police
have been informed that any breach of this order will lead to the 30-day
imprisonment of officers who have divulged information. The union
reported that they had appealed to government minister, Julio De Vido,
insisting that he uphold the right of press freedom that is enshrined under
Law 12.908. However, the union failed to receive any positive assurances
that this would be carried out.

Although La Opinión Austral and Tiempo Fueguino newspapers, the
Buenos Aires radio station Mitre and other radio and television media
reported on the imposition of these measures, the Argentine authorities
refused to act. In addition, the union reported that aside from the restrictive
measures taken by Santa Cruz’s secretary of security, a number of
journalists were allegedly targeted by retired police officers that are friends
of Peña.

In a move which supported press freedom in Argentina, the government
sent two proposals prepared by PERIODISTAS to the special legislative
session of Congress. The proposals are intended to increase freedom of
expression. If these initiatives are subsequently approved, Argentina will
be one of the first Latin American countries to decriminalise slander and

2000



2222222222

defamation of public functionaries. In a show of consensus, the proposals
were signed by senators Jorge Yoma, of the Justicialista opposition party
and José Genoud, of the governing Alianza, who both helped to draft the
text. Commenting on the proposals, the senators said, “the criticism and
debate of public matters easily tends to be caustic, harsh and insulting.
These can often be means of expressing indignation, an essential ethical
motive for the maintenance and development of the democratic system.”

Regarding defamation, Bernardo Neustadt, a journalist with the Telefé
television station, was ordered to compensate judge Elisa Matilde Díaz
de Vivar. The judge was offended by comments made by Zidanelia
Pacheco de Maronese, in a 1993 broadcast of the programme “Tiempo
Nuevo”. In a press release, the International Radio Broadcasting
Association (AIR), expressed its “concern and dismay” over the First
Civil Court’s decision to order Neustadt, Telefé and Pacheco de Maronese
to pay approximately US $80,000 in damages. AIR noted that the ruling
sets a “dangerous precedent which will force journalists and the media to
censure those who are interviewed”.

In January, the media was also under fire from employees of the
municipality of Merlo. On 19 January, employees of the municipality of
Merlo attacked three producers and a cameraman, in an attempt to prevent
them from filming the burning of garbage. Later that day, they received
intimidating telephone calls, in which the caller threatened to cut their
cables and burn the vehicles Cablevisión Sur news teams use to transport
equipment.

A decision on the 2 February by a Buenos Aires provincial court was
welcomed by the international community. The judgement sentenced eight
of the 10 individuals accused of assassinating photographer José Luis
Cabezas to life imprisonment. Furthermore, the decision of Carlos
Ruckauf, governor of Buenos Aires province, to set up a commission to
investigate elements of the trial which remained unclear was also hailed
as a major step.

2000



2323232323

The body of José Luis Cabezas, of the Noticias weekly was found on
25 January 1997 in Pinamar, a resort town in Buenos Aires province. He
had been shot twice in the back of his head and his hands were found
tied behind his back. In 1996, the photographer investigated corruption
among Buenos Aires provincial police officers. Shortly before he was
killed, he was investigating the activities of businessman Alfredo Yabrán.
A number of irregularities and Alfredo Yabrán’s suicide marked the police
investigation of Cabezas’ death. On 14 December 1998, the inquiry into
the journalist’s death was concluded and led to the trial of 10 people
accused of the photographer’s murder.

On 2 March, federal judge Gabriel Cavallo indicted five Air Force officials
on charges of “abuse of authority”. The five were implicated in using
illegal intelligence practices on ten journalists. According to the decision
of the court, the actions of the military personnel “constitute, without any
doubt, intelligence operations”. The judicial process that led to this decision
started in 1998, after the daily Página/12 reported on the discovery of an
Information Request Order for 10 journalists who had been investigating
security problems in Argentine airports since 1997.

Another act of harassment of journalists occurred on 23 March, two
journalists with the El Día de La Plata daily newspaper informed police
that an official of the Buenos Aires province Public Employees Union
had reprimanded them severely. On the basis of reports from the
journalists, the official, together with three other individuals, forced them
to hand over the film from their camera. Journalist Hugo Alconada and
photographer Mario Ruiz were covering an inspection held in the labour
union office of the National Institute for Banking Co-operatives and Mu-
tual Funds.

On 29 March, unidentified gunmen fired at the house of Bernardo García
Hamilton, a Justicialista political party leader and member of the editorial
board of the newspaper, La Gaceta de Tucumán. The bullets hit a wall in
one of his children’s bedrooms. His wife and children were asleep in the

2000



2424242424

house at the time of the attack. Commenting on the serious incident,
Hamilton said, “I have no idea what the motive was, or who carried out
the attack. One can speculate on a number of things, but I do not believe
that it has anything to do with my political activity, because at the moment
it is almost non-existent.”

Two days later, on 31 March, Avellaneda, Luis Giménez was informed
that unidentified individuals had been watching his house and taking
photographs of his car’s licence plates. Giménez added that upon
reporting the incident to the seventh precinct of the Buenos Aires Police,
the matter was reviewed and federal police officers, who claimed to be
undertaking investigative work, were identified as the suspects.

A court decision to continue the prosecution of a journalist also caused
consternation among the international press freedom community. On 17
March, the First Chamber of the National Court of Appeals for Federal
Criminal and Corrections cases set aside the statutory limitation period
in the prosecution of journalist Tomas Sanz. The prosecution against
Sanz had been stayed in August 1999 by a lower level court. This is the
latest decision in a complaint initiated by Senator Eduardo Menem in
July 1991, after Humor magazine published a special report entitled, “two
years of corruption”. Sanz was sentenced to a month in prison at the first
and second hearings. By means of an extraordinary remedy, the defence
brought the case to the Supreme Court which once again ruled against
the journalist.

In late June, a journalist was attacked and his property damaged. On
24 June, Carlos Monsálvez, correspondent for the Neuuén television
channel Todo Noticias (TN), was assaulted by unknown assailants who
later vandalised his vehicle. This was not the first time the journalist had
been attacked; in May, Monsálvez was assaulted in front of the provincial
legislature. However, the attacks increased after Monsálvez sent the TN
headquarters pictures of the violent disturbances which occurred during
the 9 June national general strike.

2000



2525252525

On 1 July, Eduardo Gómez, a distributor of the Córdoba daily newspaper
La Voz del Interior in Santiago del Estero, had his car forced off the road
minutes after delivering the daily edition of the paper. A man stepped out
of the car and warned him, “You are getting involved in something you
should avoid. Tata doesn’t like that”, making reference to Governor Car-
los Juárez. As the man displayed his firearm, he told Gómez, “if you
continue this pestering, the newspaper will disappear. Or it will burn down.”
In the previous two editions, Córdoba’s morning paper had reported on
the “favouritism” and “authoritarianism” with which Juárez and his wife
govern the province.

A further assault on a journalist took place on 5 July when Germán
Dellamónica, a reporter for the LT 9 Brigadier López de Santa Fe radio
station, was punched and kicked while covering an event led by the leader
of the General Labour Confederation’s, Hugo Moyano. Prior to the attack,
various individuals attending the event had been hostile towards the press.
At one point, a group of individuals climbed onto the platform set up for
the press. One of the assailants punched Dellamónica, knocking him to
the ground and began kicking him. The journalist, a member of the Santa
Fe Press Association’s board of directors, was taken to hospital, where
he remained for observation. A man was later arrested for the assault.

Intimidation of the beleaguered daily newspaper El Liberal was
highlighted by IAPA in July. According to reports, El Liberal received
anonymous threats and pamphlets defaming three of its journalists. In
addition, the newspaper’s telephone lines were intercepted. The acts of
intimidation coincided with the newspaper’s publication of articles
criticising the provincial government’s administration. In a series of
investigative reports, the newspaper reported numerous irregularities in
the awarding of public-housing contracts.

At the beginning of August, the local press reported that an unidentified
man called on the main offices of La Voz del Interior, in Córdoba Province
and asked to speak with a newsroom editor.

2000



2626262626

“You take note,” the caller said. “We know your journalist is here, at a
hotel. He may suffer an accident if you keep bothering Juárez.” Later that
afternoon, another anonymous caller threatened to “crush” the newspaper.

The latest threats coincided with a two-part series titled, “El reino de
los Juárez” (“The Reign of the Juárezes”) that ran in the 30 and 31 July
issues of La Voz del Interior. The series of articles criticized the ruling
couple’s authoritarian style of government. In addition, the paper
denounced alleged corruption in the local judiciary.

A further press freedom violation occurred in August when an attempt
was made to silence press criticism of local officials in the province of
Santiago del Estero. On the basis of local reports, unidentified individuals
threatened and harassed two local newspapers. The newspapers subject
to the threats, received anonymous phone calls in response to their
investigations of Carlos Juárez and his wife, Mercedes Aragonés, who is
also the provincial vice-governor.

In the last week of September, the Federal Broadcasting Committee
(COMFER) initiated legal proceedings against the Crónica TV and Ca-
nal 7 television stations and against the production of the programme
Marcapazos. Crónica TV was sanctioned for having broadcast an event
held by the neo-nazi party New Triumph. Legal proceedings relate to a
statement made by an interviewee about Argentina’s president which, it
is alleged, breached broadcasting provisions.

Commenting on the legal decision, a spokesperson for PERODISTAS
said, “[this action] does not justify COMFER’s holding the media and
journalists responsible for the statements or actions of third parties,
through measures which coerce the broadcasters to engage in self-
censorship in order to prevent the transmissions of statements made
during an interview or by those who appear on the programme.”

On 1 October, FM Ciudad journalist Rubén Viejo, received a death
threat. According to Viejo, an unknown individual placed a gun to the
journalist’s head and told him to halt his investigation of the murder of a

2000



2727272727

taxi driver. If he failed to heed the warning either Viejo or a member of his
family would be assassinated.

A complaint based on the incident was filed by Viejo before Judge Cris-
tina Lembeye. The journalist also held a meeting with the Minister of
Government for Santa Cruz province Julio Vido, who assured him that
he would be safe. Santa Cruz Chief of Police Wilfredo Roque also offered
to provide the journalist with personal protection.

Periodistas and IAPA were primary sources for the above article.

2000


